fredag 4 december 2009

Miljöombyte

Miljöombyte är bland det bästa jag vet (näst efter pepparkaksdeg). Jag behöver inte resa långt bort, men jag gillar att byta horisont. Därför blev jag glad som ett barn när jag hade ett möte ute i Hammarbyhamnen. Dit åker man med Sveriges - kanske världens??? - finaste transport: Tvärbanan. Jag skulle gärna pendla med den varje dag. Om några år får vi den förlängd ända till Solna där jag bor, och då vet jag en som kommer att sitta på den och le.

Tvärbanan går mellan Alvik och Sickla. På sin väg ovan jord tar den sig över några broar, och nästan alla passagerare tittar upp då och suckar aaahhhh! Om någon skulle be mig rekommendera en attraktion i Stockholm skulle jag svara "Åk Tvärbanan, från den ena ändan till den andra - och gärna tillbaka igen."

I riktning mot Sickla (efter Gullmarsplan) öppnar sig sedan en ny stadsdel. Det känns faktiskt lite som att vara i utlandet.

Efter mitt möte - och innan nästa möte inne i stan - hann jag med en palsternackssoppa med megamacka på Fine food. Tyvärr räckte tiden inte till för att handla något i den läckra matbutiksdelen, men jag hann plåta för att inspirera er, kära bloggvänner, att 1) åka Tvärbanan och 2) besöka Fine food.


Hållplats Luma.



Som heter så för att den gamla Lumafabriken låg här. Idag är bara skalet kvar.


Fine food ligger precis vid Lumahållplatsen. Dit tycker jag alla matglada ska skutta.

Soppan var fantastisk! (Säkert lika god som den du lagade häromdagen Caroline!) När jag frågade efter receptet, på ett ungefär, fick jag svaret vitt vin och en massa kärlek.
Några interiörbilder från den lilla restaurangdelen:


Fine food vid Luma - got it? Good!

9 kommentarer:

K sa...

Lite värdelöst vetande om och från Pappa K. Jag var med och byggde om panncentralen i Lumahuset för en massa år sedan från att eldas med olja till att eldas med träbriketter.

Christina sa...

I den delen av stan har jag bara passerat i bil, och bara gapat, så främmande har det känts. Som en helt ny värld som du beskriver det.
Tvärbanan vet jag inte riktigt vad det är, det får jag ta reda på.

Lumahållplatsen och Fine Food - det borde stanna kvar i hjärnan. Tack!

Elisabet. sa...

Å, tack för tipset! Den turen ska jag ta när jag kommer till Sthlm nästa gång eller i alla fall: nästa sommarbesök!

Caroline Engvall sa...

Vad kul att du var på möte i Luma. Var det på Strix? När jag jobbade på Frida fanns varken tvärbana eller Fine food, tänk vad trevligt det hade varit att jobba i H-hamnen då! Kul att se förändringen!

No-one sa...

Håller med dig - att åka tvärbana är verkligen en fin upplevelse! Och Fine Foods mackor... oj, oj, oj vad de är goda. Jag och maken åkte ofta dit i somras och fikade :)

Mian sa...

Jag hade ingen aning om att det finns något som heter Tvärbanan. Där ser man hur länge sedan det var som jag var i huvudstaden..
Tack för tipset.

Kesu sa...

Kenneth: På så sätt?! Det är väl därför den står stadigt än i dag byggnaden.

Christina: Stanna nästa gång om du hinner. Det är inte jättemycket att se på, men det är fint att gå utmed vattnet och se just den här nya stadsdelen som skiljer sig så mycket från övrigar Stockholm.

Tvärbanan är som Nocekby- eller Roslagsbanan. Bara modernare och så går den en så superfin väg.

Elisabet: Vassegod! Gör det, kostar bara några SL-kuponer som du hinner med ett stopp på också.

Caroline: Strix? Nä, jag hade dejt med fotografen som var med i Tunisien. Vi gick igenom hennes bilder på studion som hon har i H-hamnen.

Joru, det är inte så mycket som är sig likt från Fridatiden - och tur är väl det!

Alexia: Va roligt - du känner till Fine food! Jag är så sällan åt det hälle´t, men jag försöker alltid stanna till om det går för jag mår bra av horisontbyte.

Mian: Tvärbanan råkar man nog inte så ofta på som turist, den går ju liksom bara på tvären mellan platser som inte så många turister besöker. Men själva resan är alltså värd - en resa om man säger så ;)

Mira sa...

Tack för tipset! Jag har faktiskt tänkt att göra en walk about i Hammarbyhamnen, och då är ju banan ett bra sätt att ta sig dit! :)

Kesu sa...

Mira: GÖR det! Med din skarpa blick och säkra fotohand kommer det att bli många fina bilder. Du lägger väl ut dem på din blogg? Bra! Tack!