lördag 3 oktober 2009

Prag 4

Ni är tappra och vill se fler Pragbilder - det gillar jag. Vi kör väl lite gott och blandat då.






Bilden är ganska kass, jag hade svårt att få till det men här ser ni vingården på den branta sluttningen omedelbart nedanför slottet och ovanför "male stranka", även kallad "Lillstaden" på svenska. Tufft med en vingård inne i stan, tycker ni inte?

Stora Torget i Gamla stan. Jag älskar de gamla lyktorna. Vi tar en bild till på dom:
Nix, Tjeckien har INTE infört rökförbud på serveringar. Här skäms inte rökarna - och inte heller dom som säljer tobak.
Här kommer två bilder till bloggvännen Helen.
Jag tryckte i mig en langos på nolltid. Med bara penslat vitlökssmör ovanpå. Tackade nej till ketchup. Ketchup!!!
Medan jag mumsade på langosen fick en ung man sina röda skor blankade. Skoputsaren såg först lite tveksam ut. Han hade kanske bara svart och brun polerarkräm.

10 kommentarer:

Lisette sa...

För varje bild, varje inlägg blir jag mer och mer avundsjuk. Du måste ha haft en toppenresa! Trots min avundsjuka: Mer mer tack.

Elisabet. sa...

,-)

Jag ler åt Lisettes kommentar.

Många ställen har jag varit på, men aldrig i Prag. Nån gång får jag nog åka dit.

Mian sa...

Längtansavundsjuk brukar Ulla på mitt jobb säga - och det blir jag också.
Prag verkar toppen.

Ketchup till langos? men hallåå....

Lisette sa...

Ketchup! Ska du säga Mian!

Helen sa...

Man tackar och bockar!!

I stället för att stå och göra langos här hemma i köket skulle man kanske ha ett litet langos-gatukök, gärna i något varmt land, då ...Fast på mina skulle det vara mycket räkor, ost, lök och crème fraiche...

Tack för tipset!

Kram!

Tankevågor sa...

Jag blir verkligen sugen på att åka till Prag. Har aldrig varit där men dina fina bilder är inspirerande.

Christina sa...

Jag blir också grymt längtansavundsjuk, men jag vill liksom Lisette ändå se fler bilder från Prag!

Urläckra lampor! Jag tänker på skumt upplysta gränder på natten, hästdroskor och gud vet vad...kanske för att jag håller på att läsa om Sherlock Holmes just nu ;)

Ha ha, langos - jag tänkte direkt på Helen :D

Trots läsglasögon läste jag ändå fel på skylten till tobakaffären...jag tyckte det stod Tabák Alkohol - och Fisk!!!!
Märklig blandning, eh?

Christina sa...

Glömde fråga vad "Tisk" betyder?

Kesu sa...

Lisette: Det var verkligen en toppenresa. Allt stämde! Var lugn, det kommer mera!

Elisabet: Klart du och PV ska åka till Prag. Ni reser ju så bra ihop. Och du: klarar man att resa ihop, klarar man MYCKET. Så är det bara!

Mian: Längtansavundsjuk är ett mycket bra ord. Packa ner kameran och Jan och dra till Prag.

Lisette (igen): Hihi! Jag älskar när det blir bollning mellan kommentatorerna.

Helen: Säg till mig var du ställer dig så kommer jag bums. Crème fraiche och lök kan jag tänka mig, men inte ketchup som sagt.

Londongirl: Vad roligt att höra! Jag hoppas att du har kollat tidigare Praginlägg, för där är bilderna finare :)

Kesu sa...

Christina: Felåt, jag missade visst din kommentar. Det kommer mera Pragbilder, jag lovar! Är så svag för smicker att jag inte kan motstå era uppmaningar.

Jomenvisst tänker man på Sherlock Holmes och Watson och handsomcabs och Londondimma. De där tornen du ser i bakgrunden var jättehäftiga på kvällen. Då lyste det här och var, såg ungefär ut som slottet Askungen vill gå på bal på.

Ja, VAD betyder tisk? Ingen aning, ska se om jag kan ta reda på det. Säkert något mer logiskt än fisk. Fniss!