tisdag 25 november 2008

Lycka är en p-rulle

Jag vet, det ser inte så gott ut, men det bevisar bara att man inte ska döma något - eller någon - efter utseendet. För det här är det bästa som finns. Pepparkaksdeg. Utan bikarbonat så man kan äta hur mycket som helst. Jaja, nästan då.

Jag tänkte att min hovleverantör, Mamma E, skulle få lite julledigt från att leverera ljuvlig deg till mig. Som den flitiga husmorsmyra hon är, tillika nybliven mormor, har hon säkert att göra ändå. Tog därför hennes recept och rörde själv ihop en rejäl sats i söndags. Då blev det bara genrepsnyp, eftersom degen ska ligga till sig ett dygn. Igår var det dagen P. P som i premiärnyp, pepparkaksdegsrulle och - perfekt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Påminner lite om min franska inälvskorv, hehe

Vad huslig du är!

Kesu sa...

Monet: Hehe! Förhoppningsvis bara till utseendet.

Anonym sa...

Härligt - då kanske DU kan göra mer p-deg till mig? ;-] Min (andra omgång) är slut. :-D

Anonym sa...

Caroline: Sure! Det är hög tid för pay back time, eftersom det är din Mamma E som så länge försett mig med den godaste av p-degar.

Anonym sa...

Har inte fru Kesu sett att en ung Pappa K bett om hjälp i den rosa gästboken med att lösa ett filosofiskt problem?

Kesu sa...

Anonymm: Note to oneself: fyll i namn om jag inte är inloggad, så bloggläsarna kan se att det är jag, KESU, som skriver en kommentar.

Pappa K: Nej, där låg inget när jag var inne senast (läs: sen eftermiddag).

Anonym sa...

Ambitiöst, att göra separat p-deg enbart för att kunna äta den "rå". Gör du en "baka ut-deg" också?

Jag saknar för övrigt de alldeles, alldeles underbara pepparkakorna från Göteborgs pepparkaksbageri. Man måste förhandsbeställa mitt i sommaren, och på mindre än en vecka hinner beställningslistan bli så fulltecknad att de får säga nej till alla saktfärdiga: http://www.goteborgspepparkaksbageri.se/

Men, i kväll ska jag göra mamma E:s p-deg. Det ser jag fram emot :-)

Kesu sa...

Eva. Att röra ihop degen för att bara äta den är ju inte så svårt. Då behöver man inte ägna så mycket tankearbete åt om den är för lös, för fast etc. Den ska ju bara gräddas i magen.

Nej, jag tror inte jag gör bakadeg. Firar inte jul på hemmaplan, så det blir minimalt bakat.

Mmmmmmmm Gbg-pepparkakorna har jag också bevarat i ljust minne . Utpräglad citrussmak och fin, rund plåtask. Måste komma ihåg att beställa nästa år. Tack för påminnelsen!

Berätta gärna vad du tyckte om Mamma E:s deg.

Anonym sa...

Mhmff. Sitter och tuggar på en klutt deg just nu. Kryddningen är fenomenal! Jag kommer nog att minska ner på sockret nästa gång.
Hmmm. Dags att kila ner till kylen för lite påfyllning!