måndag 2 november 2009

Häng med till Tunisien - 2

Precis som i Grekland tror man att det blåa skyddar från det onda. Det är så vackert med det turkosblåa mot alla vitslammade murväggar. Här är ett gammal härbärge som användes av de judar som vallfärdade till den gamla synagogan på Djerba. Det är den äldsta i Nordafrika. Judarna vallfärdar fortfrande dit, men bor inte på härbärget.
Ibland är naturen lika vacker som det människan försökt åstadkomma. Ser ni att himlen nästan har samma turkosblå nyans?
Det är kanske vackrast när det skymmer, men vi bodde åt öster och fick därför masa oss upp för att plåta soluppgången. Det går snabbt så långt söderut.
Bara några minuter senare tog jag den här bilden. Tofflorna tillhör en timid tysk som inte ockuperat solstolar vid poolen utan istället tog ett uppfriskande morgondopp. Strax innan solen ploppade ner i havet kom ridgrupp efter ridgrupp. Andra red kameler och ytterligare några körde beachbuggies - på samma ställe.
Allt är inte traditionell skönhet. Eftersom Tunisien är en gammal fransk koloni finns det gott om Peugotbilar. Peugeotfantasten och bloggvännen Christina kan säkert ge besked om modell.

9 kommentarer:

Cicki sa...

Vilka färger och vilka vyer.

När jag skilde mig -97 så hade jag en dröm om att börja resa. Fd maken hade aldrig velat det. Det blev aldrig av de första singelåren. Träffade sambon och vi drömde om att resa tillsammans. Sjukdomar och dålig ekonomi har gjort att det hittills bara blivit en resa till Sicilien. Men resedrömmarna har inte upphört. Tunisien skulle kunna vara nästa drömmål. När vi vinner högvinsten eller nåt....:-)

Elisabet. sa...

Så härligt med reselektyr innan man går och lägger sig!

Nu kan man drömma vidare .-)

Mira sa...

Så lär det vara så att flygfän inte är särskilt förtjusta i blått heller. Har jag hört. Flugskrämmeblå! Vackert!

Christina sa...

Vissa färger på husdetaljer gör sig så väldigt bra i medelhavsljus, men skulle bara se konstiga ut här i Sverige.
Vilka underbara bilder att titta på Kesu, speciellt som den här dagen är jämngrå i bergslagen.

Och Peugeot-pickisen är en 504 ;)

Lisette sa...

Flugskrämmeblått! Bravo. Den färgen gillar jag .Nu ännu mer. Dina bilder är betagande vackra. Soluppgång ar är vackra. Jag minns när jag var mycket ung en gång. Killen jag var tillsammans med då lockade mig ner till stranden. Vi skulle se soluppgången över havet. Jag följde med. Vilken strand? Jo över havet i Halmstad!!!!! ;))

Helen sa...

Mmm, så njutningsfullt att få följa med till Tunisien denna gråa dag.

Som Christina sa, så skulle nog inte vissa färger göra sig så bra här i Norden, men ack, vad jag älskade den rosa fasaden!!

Roligt att höra att du gillar Tunisien. Man har hört av flera att det skulle vara så skitigt med sopor och annat på gator och torg, där. Vad tycker du??

Kram!

Mian sa...

Åh så vackert med det kritvita och blåa!

G sa...

Ja ressugen blir man...suck.

Kesu sa...

Cicki: Visst är det härligt med knalliga färger? Fortsätt resedrömma du, ibland kommer det ju ruskigt bra erbjudanden som man kan haka på.

Elisabet: :)

Chrsitian: Ja, i vårt blekfisiga väder skulle det inte alls bli samma sak.

Ser du, jag visste att du skulle klara modellen. Om du och Håkan behöver reservdelar skulle jag tipsa om Tunisien. Det finns bilverkstäder (och cykle och moped diot) överallt. Päschåerna är foretfarfande många. Ni kanske skulle vallfärda till Tunisien, och då menar jag inte till den heliga staden Kairouan som ligger där. Nej, sju varv runt päschåhandlarna tar ni :)


Mira. Flugskrämmelblått! Härligt ord! Vackert för alla utom för fåglar.

Lisette. Nu tror jag att Elisabet och jag måste upp till försvar. Havet i Halmstad är inte fy skam, fast du kanske inte såg så mycket av det ;) Håller du med Elisabet?

Helen: Hm, svår fråga. Tunisien är ett rent land, men visst ser det skräpigt ut här och var. Det lustiga (?) är att det är skinande blankt och rent innanför alla murar och dörrar, men allmänningen verkar man inte bry sig om här och var. Men vi pratar mest att det ser skräpigt ut. Fast det är något jag får tänka efter fäör att minnas, blommorna, dörrarna och färgerna dominerar minnet.

Mian: Visst ÄR det! :)

G: Har ni några resplaner på G, du & Peter?