onsdag 4 november 2009

Khadaffikavalkad. Vilken är snyggast? UPPDATERING

Under min vecka i Tunisien var jag som bekant även två dagar i Libyen. Blev fascinerad av alla Khadaffiiavbildningar som fanns överallt. Enligt lag måste man tydligen sätta upp hans nuna på ett eller annat sätt på en offentlig plats. Jag plåtade "The colonel" tills batteriet tog slut. Och nu behöver jag er hjälp. Vilken avbildning tycker ni är bäst/snyggast/roligast?

Som handknuten matta?
Som plakat med nåt klokt citat ut hans "Gröna bok"? (Plakatet stod vid en trafikerad trafikled inne i Tripoli.)
Väggplakat?

Idolporträtt vid ingången till en biograf? (Det var vad man sa till mig att det var, jag såg bara en massa småpojkar som sprang in och ut.)
Inom glas och ram - perfekt för restaurangen?
Är ni sugna på en sju meter hög papp-Khadaffi? Den här stod vid museientrén till Leptis Magna. Magna Muammar ...
Ännu ett idolporträtt inom glas och ram, en yngling mitt bland en massa gamla romerska lämningar på museet. (Använde inte blixt, det blev så här ändå.)
En affisch till tonårsrummet? Jag skulle inte tro att han uppmanar till något omoraliskt. Definitivt inte till spritdrickande, eftersom hela Libyen är torrlagt, åtminstone officiellt. (Utan blixt det här med, hängde i en souvenirshop.)

Oljemålning? Monet? En kille i vårt gäng tyckte han såg ut som skådisen som spelade allra första Hulken, om ni mionns honom.
En diskret vimpel att hänga upp vid midsommar - eller i julgranen? Inte så värst porträttlik, men det är kanske bara en fördel.
The Green Square är största öppna platsen i Tripolo. Givetvis blickar "The colonel" ner över sina undersåtar från en pampig byggnad. Vem sa att man inte fick ha solglajor när man plåtas? Inte Muammar. Jag skulle vilja se hans samling.
Som vykort i Helan- eller Halvanhatt.
Passar inte det finns andra vykort, som det här i Rudolfo Valentino-stil.

Ursäkta vad är klockan? Muammar vet. (Den kostade bara 55 spänn och tickar än. Inskriften lyder: 40 års lojalitet till kungen av Afrikas kungar. Det var 40 år sedan Khadaffi tog makten i Libyen. Nu vet ni det också!)

Nyckelring, framsida, baksida.

Puh!
Nu är det er tur - vilken Muammar skulle ni helst vilja vara stolt ägare till???





Uppdatering

Många röstade på Khaddafimattan, för då kan man trampa på karln. Ligger mycket i det. Fast mattan var alltså en handknuten tavla. Se nedan. Jag tror att man skulle dömas till döden - och dränkas i olja - för högförräderi, eller kanske majestätsbrott, om man nuddade med lilltån på en Muammarbild. You have been warned!

24 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag väljer att avstå.

Att man kan ha en sån man till statsöverhuvud övergår mitt förstånd ..-)

Han ser lika galen ut på alla bilderna, men minst där han ser ut som en övervintrad hippie.

Cicki sa...

Har de utsett honom till gud ännu? Det verkar ju någon form av avgudadyrkan.

Jag vill absolut inte ha honom som matta. På den andra bilden ser han lidande ut. På idolbilden ser han ut som David Hasselhofs brorsa. Nej tack till stående idolbild, lite för mycket hallelujamöte över han där, lite Runar Sörgaard. På nästa bild ser han ju som en övervintrad Little Richard och på den andra bilden som en vilsen japan. Sedan kommer en Chevy Chase-kopia och ytterligare en David Hasselhof (har jag sagt att jag tycker att DH är en fånig typ). På Green Square tror jag de använt Michael Jackson som förebild. Sedan kommer ytterligare några Chavy Chase.

Nej tack jag tror inte jag vill ha en bild på Khadaffi. INGEN var snyggast....:-)

Christina sa...

Jag dreglar över den handknutna mattan...och faller i trans över Muammar-klockan.
Har svårt att bestämma mig. Jag drabbas av ett omåttligt habegär *fniss*. Allvarligt.

Vem tusan är David Hasselhof, Cicki? Finns han handknuten? Med solbrillor?

Cicki sa...

Såg du aldrig Baywatch och Knight Rider när det begavs sig. Det måste varit på åttiotalet eller nåt sånt. Numera sitter han med som domare i America got talant. Han är en sån där typiskt B-skådis som fick hålla på lite för mycket för att alla tyckte han såg så bra ut. Han t o m gav ut några halvkassa plattor.

Caroline Engvall sa...

Åh, kommer jag att få ett Muammarvykort? :-)

Anita sa...

Mattbilden skulle passa bra på utedasset i sommarstugan. Då kunde jag TRAMPA på Kadaffi varje dag!

Suck.. vilken diktatur!

Mian sa...

Uj uj uj... jag skrollade igenom lite snabbt bara.
Jag återkommer med val senare; det lutar åt bilden med hatt :)

Mira sa...

Pappkhadaffi! Det är väl ungefär sån han är i verkligheten? Tunn och lätt att blåsa omkull...

Helen sa...

Jag håller med Smulan!

Vilken njutning att trampa med riktigt smutsiga skor på mattan varje dag!!

Tanken slog mig just...tänk om vi var tvungna att ha Reinfeldt på allt och överallt. Hur kul skulle det vara på en skala?? *kväljningar*

Kram!

Lisette sa...

Handknuten matta. Självklart! Det skulle i så fall vara första gången som det skulle vara helt OK med hundsk-t på skorna!

No-one sa...

Ha ha ha hah ahaa, vilken imponerande samling du lyckats plåta! IMPONERANDE.

lady Macbeth sa...

Mattan såklart!!! Så man får trampa på honom när man vill!!

G sa...

Mycket märkligt fenomen!

Tankevågor sa...

Men vilken kavalkad du gjort!! Hann du med något annat? ;-)

Mattan har ju visserligen sina poäng men nej...

Det får bli porträttet med hatten. Varför? Jo för att på den bilden är han sig inte lik...
Man kan låtsas att han är nån annan.

Christina sa...

Håkans "favorit" är beduinlooken med blåa solbrillor och fjärran blick eller kanske tittar Muammar på köksklockan *blink, blink*.

K sa...

Vi har röstat klart nu. Ser fram not nya inlägg

Tina sa...

Väljer den 7 m höga pappfiguren som måste vara lätt att pricka även för en ovan skytt.

Christina sa...

Och Tina som har den absolut roligaste kommentaren kan jag inte klicka på, fniss!
Tack för ett gott skratt i alla fall, sen får jag somna nyfiken...

Kesu sa...

Elisabet: Joru, det där är en riktig galning det, med eller utan solglasögon.

Cicki: Jag blir alltid så fascinerad av sån här avgudadyrkan. Det var därför jag plåtade så mycket. Fast jag tror halva knepet är att folket inte vågar nåt annat än att sätta upp bilder på honom. Frågan är hur han själv kan ställa upp i de konstigaste utstyrslar ... Okej, du slipper en bild av MK ;)

Christina: Klockan kunde jag bara inte motstå. JAg anävnder den faktiskt ganska flitigt. Den tickar fortfarande. Om inte annat så är den ett samtalsämne om det skulle uppstå en pinsam tystnad någongång (föga troligt med mig i faggorna).

Caroline: Kanske, kanske inte ...


SMulan: Haha! Du är för rolig! Faktum är att mattan var en tavla, men jag skalade bort ramen när jag tog bilden. Undrar om det inte är dödsstraff på att trampa på MK. På ett utedass dessutom. :)

Mian: Det är min favoritbild. Khaddafi som Helan! Undrar hur han ser sig själv på den bilden???


Mira: Aaah, du har en smart syn på saken du också. Jo, så är det säkert.

Helen: Fniss! Visst är det skönt att vi inte är tvungna att sätta upp bilder på våra ledare hos oss. Man vill ju inte ha dom ens på toaletten, nånstans ska man väl få lugn ...

Lisette: Aktarej så du inte åker dit för, ja vad blir det, majestätsbrott kanske. ;)

Alexia. Tackar! En del kan du få se IRL om du vill.

Ladymacbeth: Du är inne på mattan som är en tavla alltså. Det verkar som att den vinner.

G: Mycket märkligt på min ära!

Londongirl: Jodå, lite annat hann jag med. Det var inte så svårt, Muammar hängde ju ÖVERALLT! Ah, du tänker så. Smart motivering!

Christina: Hälsa Håkan att han har god smak!

Kenneth: Men du talade ju inte om vad du röstade på. Det blir inga nya inlägg förrän du röstat. Jag väntar ;)

Tina: Ännu ett mitt-i-prickförslag. Det var inte precis så här jag hade tänkt mig omröstningen, men den blev avsevärt bättre än vad ajg tänkt mig tack vare alla roliga förslag.

Christina: Jag håller med! Tina mejlade mig det här, men jag la in kommentaren för jag tyckte den var så rolig. Så får man väl göra???

Kesu sa...

Christina (igen): Tina har tyvärr ingen blogg. Hade hon det skulle hon ha läsare, men det har hon inte hajat själv än ;) Hon och jag går tillbaka över 20 år!!! Eh, snart 30 när jag blundar och räknar riktigt ordentligt.

Christina sa...

Kesu: Jag tror dig, för den kommentaren sitter som en smäck ;)
Hallå Tina, kan du inte skaffa en blogg??!! Det är roligare än man först kan tro.

Christina sa...

Kesu: Jag tror dig, för den kommentaren satt som en smäck!

Hallå Tina, kan du inte börja blogga??!! Det är roligare än man först kan tro.

Christina sa...

Efter uppdateringen: Får man kasta skor på den? Tavlan av mattan alltså.

Kesu sa...

Christina: Du är alltid lika kreativ! Vem vet, det var kanske därför de gjorde porträttet till en mattavla??? ;)