tisdag 24 augusti 2010

Work in progress


Sådärja! Sommarlovsporten slog igen för några veckor sedan. Har suttit heltid på redaktion ett tag, men nu - äntligen - är jag på hemmakontoret och slipper sköta frilansjobbet på kvällar och helger. Förhoppningsvis blir det mer bloggtid också.


Började storstilat med att städa. Anledningen var inte bara att få det fint, utan också att hitta några papper som också tagit sommarlov och vandrat iväg i solen.



Så här säger Nalle Puh: Om man inte vet vart man ska är det ingen idé att skynda sig, man vet ju ändå inte när man är framme. Så sant, så sant. Så här säger Kesu: Om man aldrig slänger något, hittar man alltid det man letar efter. Det stämde i dag med. När jag hade vräkt ut högarna på golvet hittade jag minsann de dokument jag var på jakt efter.

Ser ni att jag fyndade ett tuggben också? Måste fråga Lelle R om han saknat det. Han har i alla fall inte slängt det. Därför kom det också fram. Det här är banne mig den bästa hitta-metoden jag vet. Works every time. Kanske ska ta patent på den.

(Innan Louise och Anna, mina tappra renscoacher, tappar andan: jag slängde faktiskt en hel del också. Kolla den sprängfärdiga papperskorgen. Då hade jag redan tömt en. Kanske inte MVG, men väl G - för mig.)


PS Så här sa min mamma: Man hittar alltid det man letar efter sist - för sedan slutar man ju leta. Sant det med.


Uppdatering: Man hittar inte bara det man letar efter, man hittar också en massa annat (när man inte slänger något alltså). Typ, tänk att det låg där.

16 kommentarer:

Cicki sa...

Det är nog samma ordspråk som gäller för sambon. Det om att inte kasta något.

Det finns ju fler bra ordspråk. T ex Den som söker han finner....:-)

Moster Ma sa...

Va ä detta för "höstfasoner"?
Än är det slarvig städfri sommar som gäller!
i alla fall hos moster.

Mian sa...

Puh säger även:
Innan du påbörjar en jakt är det klokt att veta vad du letar efter innan du börjar leta efter det.

samt

Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.

Tuggbenet till Lelle R - lämnar han dom så där halvätna? Jag trodde att han smaskade på tills dess att det var slut.

Kesu sa...

Cicki: Hälsa sambon! Great minds think alike. Host, host. Det andra ordspråket funkar också. Fast med tillägget ... hon finner till slut - för min del ;)

Moster Ma: Absolut! Städfri sommar råder än, vilket betyder städfrid. Alltså ingen städning alls. Men det var nu inte primärt städning i den traditionella bemärkelsen som utlöste aktionen. Det var mera de där förbenade papiren som hade gått och gömt sig.

Har Pito hittat hem än, förresten?

Mian: Du kan din Puh, det gläder mig. Jag visste exakt VAD jag var på jakt efter. Har vetat det den senaste veckan ... Innan jag började rensningen kunde Heffaklumpar gömma sig i och bakom travarna.

Nej, nej, Lelle R lämnar dom inte sådär halvätna. Om du kikar riktigt noga ser du att det där inte är hans favvisar tuggrullarna. Dom släpper han inte until the deed is done. Jag köpte några innan du som en räddande benängel skickade paketet i våras. Jag misstänker att de här med knut numera är lite för hårda för honom. Som den äldre gentleman han är behöver han något mjukt att sätta käkarna i.

Mian sa...

Kesu: det finns Pig skin-rullar av Rambos favvosort på COOP här i stan.
Alice har fått smak på dessa må du tro! Det där grisskinnet är tydligen ljufligt att sätta tänderna i.
Hör av dig om du vill att jag skall skicka!

Kesu sa...

Vad roligt att Alice också gillar rullarna! Jag tror som du, det är grisskinnet i benen som gör't.

Tack snälla, men jag robbade en gigantisk Coop stormarknad i somras på tuggrullar. Än har han kvar. Men det kan hända att det kommer en liten benbön senare i höst, lagom tills du ska packa kappsäcken och styra nosen mot Nora. Gud förbjude att jag använder dom som insats och förlorar alla.

annie sa...

Congratulations on finding things FINALLY, Kesu...But I lose things even when I file them carefully away. They are safe forever --no eyes will ever see them, again.
annie

Helen sa...

Så härligt att se att det finns fler som sparar på "kan-vara-bra-att-ha-saker/papper"...och halvätna ben som man kan ta till när favoriterna är slut.

Men håll med om att det är härligt att rensa i röran, man andas liksom lättare efteråt.

Kram!

Christina sa...

Ah, så många härliga wit & wisdom att insupa och begrunda :)
Själv hade jag som plan att packa upp de sista flyttkartongerna under semestern, men har bara dragit runt grejer och nu är röran i övre hallen värre än någonsin.
Det där med feng shui - är det öht uppnåeligt?

No-one sa...

Du är så klok, Kesu. Jag gillar ditt talesätt. För jag är på gränsen för mycket åt andra hållet. Dvs att jag nästan rensar för hårt ibland...

En annan sak: vilket fint golv ni har!

Kesu sa...

Annie: Hehe! Thanks! Yeah, I know that problem too. Order, no order, same, same. What's the solution? Be happy, I guess ;)

Helen: En till! Kul! Visst har du rätt. Det är skönt att rensa och slänga. Framför allt efteråt.

Kram

Christina: Jamenvisst! Världen - och framför allt Nalle Puh - är full av dem. Och av flyttkartonger, den vandrande nutidsmänniskans gissel. När flyttade du in? För fyra år sedan slog jag ner mina bopålar här och inte har jag packat upp alla än inte. Jag tror faktiskt att feng shui är ouppnåeligt för vissa. Typ mig. Vi kanske ska satsa på en kurs i det en helg när vi ses. Då kan vi vara här ;)

Alexia: Jag är bra på att komma på talesätt när jag behöver undanflykter. Skulle behöva vara lite mer som du. Kanske t o m mycket mer. Ska vi ta hjälp av varandra?

Kesu sa...

Alexia (igen): Missade din kommentar om vårt golv. Tack, tycker du? Ekparkett, I guess. Kommer fram när man rensar ;)

Mira sa...

Hehehe... Som när man börjar leta i bokhyllan efter en bok och hittar en massa annat. Var på allting stannar av och man börjar läsa...

Kesu sa...

Mira: PRECIS så!

Caroline Engvall sa...

Ser jag fel eller ligger det ett kort som jag har gjort där? Det där röda? Kanske inte. Isåfall: felåt. :-)

Kesu sa...

Caroline Engvall: Du ser så rätt sååå. Det är ett kort från dig. På golvet ligger ett svartvitt kort från en annan bloggare, Christina. Jag vill å det bestämdaste poängtera att korten inte ligger för slängning. Allt slängbart ligger redan i papperskorgen.