tisdag 8 mars 2011

Fet tisdag

Vi vet alla vilken dag det varit i dag. I morse bad jag B köpa semlor hos vår bagare på bottenvåningen. (Gissa om det luktade extra gott i trapphuset i dag.)

Har slitit byxbaken på redaktion från arla till särla. Lunchen blev (stekt) raggmunsk med (stekt) fläsk och rårörda lingon. Mums! Några timmar senare serverades - semlor. Mera fett! Är det internationella kvinnodagen så är det. Alla sätt att fira den är bra, bara man inte bakat semlorna själv (som kvinna alltså). Kände mig duktig när jag delade en fastlagsbulle med Mia. Jag visste ju vad som väntade hemma. Ännu mera fett.

Det var fler som delade härligheterna och vi försökte tappert skänka bort de få som inte gick åt på studs. Sanna sprang runt på våningsplanet och kunde konstatera att "alla på hela Bonnier äter semlor". Alla utom datakillen som kurade bland skärmar och sladdar och blev riktigt glad för att någon tänkte på honom. (Vi räknar iskallt med att han hjälper oss snabbt som ögat nästa gång vi kallar.)

Jag undrar om vi inte ska byta ut Nationaldagen den 6 juni mot fettisdagen. För inte fasen viftar vi med svenska flaggan lika ivrigt som vi trycker i oss fastlagsbullar. Vi samlas inte kring fikaborden den 6 juni, men om kungen och Silvia åt semlor på Drottningholm i direktsändning skulle de säkert få fler tittare än när de åker landå till Ssssssssssssssssssssskansen.

Vad säger ni? Nationaldagen på fettisdagen. Ja eller nej?



(Det blev inge fler semlor för mig. B kom för sent till vår populäre bagare.)

9 kommentarer:

Christina sa...

Ha ha, fnissar en som inte är ett dugg sötsugen ;-D

Christina sa...

...fast det där sista instämmer jag i!
De borde vända blad och ta fram semlan, de kungliga.

Mian sa...

En riktig HCHF-dag :-)

Äventyret framtiden sa...

Oj, vi missade fettisdagen helt och hållet, pratade om Kvinnodagen och om pannkaksdagen, men semlan försvann, liksom...nu får vi ta det på efterkälken:)

Ha det!

Elisabet. sa...

Här åts ingen semla. Däremot tillverkades 500 st i affären, ja, fler ändå .., för vid sextiden tog dom slut och J fick ställa sig och ordna fram en laddning till!

Säger någon ordet semla .., så kräks jag ,-)

Men plunumret kan jag: 635

Mira sa...

Instämmer med Christina. Inga semlor för mig. Men jag håller med om att semmelätandet är massivt en dag som denna. Midsommarafton skulle passa bättre som nationaldag tycker jag. Svenskarnas heliga dag.

Kesu sa...

Christina: Så skönt att inte vara sötsugen. Nångång, menar jag. Vänd blad och ta en semla - bättre motto än För Sverige i tiden ;)

Mian: Uj, ja. Tur man inte har sådana varje månad.

Pettas: Bra att ni pratade kvinnodagen. Den är viktigare än semlorna.

Elisabet: OJ! Ni tillverkade egna XXXXXX (vill inte säga ordet till dig) i butiken? Låter som en mastodontuppgift. Tror du att du hämtar dig någonsin?

Mira: Midsommarafton är ett bra förslag till nationaldag. Egentligen är 6 juni en av de sämsta dagarna, eller hur?

No-one sa...

Jag säger JA! :-D

Kesu sa...

Alexia: BRA, då vet jag :)