söndag 14 augusti 2011

Hjälp mig med en marknadsundersökning

Sitter just nu och skriver om hotellrum för kvinnor. Anledningen är att ett sprillans nytt och stort hotell har öppnat utanför Köpenhamn där en våning är avsedd för kvinnor och bara kvinnor.

Det finns två aspekter på hotellrum speciellt för kvinnor. 1) Säkerheten. Kvinnor ska kunna känna sig trygga på hotell (jo, det ska ju män också, men ändå) och därför har de rummen titthål, säkerhetskedjor etc. 2) Mjukvaran, det vill säga hur man inreder och vad man inreder med som exempelvis hårfön, extra produkter i badrummet liksom sminkspegel (med belysning och förstoring), te/kaffekokare och glossiga magasin - fast inte i badrummet dårå.

Det finns till och med hotell där enbart kvinnor får bo.

Nu undrar jag vad ni tycker om hotellrum speciellt för kvinnor? Synpunkter på våningsplan som vikts för det täcka könet? För hela hotell?

Forumet är fritt! Ös på med era synpunkter!

16 kommentarer:

Elisabet. sa...

Intressant!
Själv har jag aldrig reflekterat över att jag inte skulle känna mig säker på ett hotell, men nja, kanske ändå?

Vad vill jag själv ha ut av bra hotellrum?

Titthål - gärna!
Hårtork - gärna!
Sminkspegel - behövs inte -!
Kaffekokare - ja,tack -!
Rejäla läslampor - VIKTIGT -!
Glossiga magasin - nja ... .

Våningsplan för enbart kvinnor?
Nej, absolut inte.

Säkerhetskedja - ja, inte så dumt -.

Och hela hotell för enbart kvinnor?
Nej, Gud så trist!

annannan sa...

Sminkspegel med belysning och förstoring - det är allt för en del av oss som badrumsvåg är för andra...

Det vore väl riktigt intressant om man vågade lägga ett par kvinnoklassiker på nattduksbordet. A room of one's own (Virginia Woolf) och The women's room (Marilyn French) skulle väl passa riktigt bra. Och om det ligger en gideonitbibel i lådan så varför inte också Kvinnorna från Ur av Anita Goldman.

För övrigt tycker jag som Elisabet.

baratradgard sa...

Vi körde förbi det där hotellet har jag för mig - eller nån reklamskylt för det för ett par veckor sen och jag vill minnas att jag gick igång där i bilen om att det var urfjantigt!

Alla människor har ju olika preferenser så en bra standardinredning i alla hotellrum är väl bra så man vet lite vad man kan vänta sig. Fön har man ju vant sig vid att det oftast finns i alla fall. Och i England finns alltid vattenkokare vilket jag tycker borde finnas på alla hotell. Men sina glossiga magasin kan man väl köpa själva! Ett billigt marknadsföringstrix bara.

annie sa...

Kesu, It's been years since I was in a hotel and I don't know what security is, now. Fifty years ago, rooms had chains to fasten the door from inside while sleeping so a key would not open it. What I would want most of all is a hotel that is safe for men as well as women, and I am thinking especially about young people. If the keys are not secure then someone can get in while one is asleep or while one is away from the room.

annie

mossfolk sa...

Nej men fy så löjligt, tycker jag.
Och så trist det skulle kännas.
Och konstigt.

Hårfön räknar man nästan med att det ska finnas... Finns ju även män som använder.

Sminkspegel-tja, trevligt om det finns, men klarar mig utan

Tekokare är alltid ett plus. Vi brukar fråga i receptionen om det inte finns, och oftast fixar de en då :)

Glossiga magasin? Nä, jag föredrar i såfall att själv köpa något jag är intresserad av.

Titthål är väl jättebra. Och säkerhetskedja... varför inte.
Men absolut ingen separering av män och kvinnor.

Så tycker jag.

Marianne sa...

Håller i stort sett med de andra som kommenterat. Gärna sminkspegel med eller utan belysning. Hårfön. Vattenkokare med snabbkaffe och teapåsar.
Det är ett plus om det på varje våningsplan finns tillgång till strykjärn (har sett på några hotell att dom haft ett sådant rum).
Titthål och säkerhetskedja i dörren.
Absolut inte våningsplan för enbart kvinnor.
Det var mina åsikter.

Monet sa...

Det jag vill ha ut av ett hotellrum är:

Sköna sängar (dvs inte alltför sunkiga eller nerlegade)

Dubbelrum med sängar som går att dra isär ifrån varandra om man vill (om man har en hoppig man som jag vill man kunna ha en stillastående säng)

Extra kuddar i garderoben

Ordentligt tilltagna handdukar och den vanliga uppsättningen av fritt schampoo, tvål och annat som hör till badrumsbestyr.

Badrum med BADKAR och inte bara dusch. Finns inget skönare än ett skumbad med god bok och ett glas vin på hotell!

Gärna morgonrock

Fri och snabb internetuppkoppling där man inte behöver fåniga koder som tar evigheter att koppla upp sig med

Tv med bra och internationellt kanalutbud, lättanvänd fjärrkontroll och bra tittavstånd från sängen. Man tror att det är så på alla hotellrum men långtifrån!

Läslampor vid sängen där hotellpersonalen själv provläst ett par timmar för att se att avstånd, ljus och annat stämmer.

Titthål och säkerhetslås, javisst

Magasin, nej behövs inte

Kvinnoböcker, absolut INTE, jag får 70-talsrysningar och Schymanvibbar vid bara tanken!!

Room with a view, dvs balkong eller terrass. Behöver inte vara stor men bara känslan av att kunna gå ut från rummet är bra.

Liten "köksavdelning" med tekokare, vinglas, vanliga glas och muggar är alltid uppskattat. Kylskåp som inte enbart är fylld med minibarprylar utan rymmer en vattenflaska eller macka är också bra.

Stannar man längre tid på ett hotell är det skönt med strykjärn, strykbräda och minitorkställning eller tvättlina för småtvätt.

Och, som alla andra säger: kvinnohotell? Fy katten så löjligt och trist. Får männen bara följa med till lobbyn?
Lycka till med din marknadsundersökning och berätta gärna vad man kom fram till!

Elisabet. sa...

Ps. Sminkspegel med förstoringseffekt och belysning ..,. ve och fasa ..., är man inte deprimerad innan, så blir man det efter en titt i förstoringsspegeln ,-( Ds.

Elisabet. sa...

Ps nr 2: Det där som Monet tar upp att personalen själv ska ha testat att läsa en bok under sena timmar, det tror jag inte på. Personalen är ofta unga kvinnor och dom har bra syn ..., hos min snart 40-åriga dotter kan jag inte läsa en enda tidning sittande i soffan ....

Extrakuddar är jättebra! Och strykjärn! Det glömde jag. Ds.

Elisabet. sa...

Ps. 3 ... Att fönstret går att öppna, är för mig nästan det viktigaste! Ds.

Turtlan sa...

Saknar alltid en vattenkokare om det inte finns. Några tepåsar, lite pulverkaffe och någon form av mjölk så blir jag väldans glad.

Bättre hylla i duschen att ställa sin schampoo / duschtvål på om man har med sig sitt eget. Saknar nästan alltid det.

Lite större duschhanddukar än de vanliga hotellhanddukarna. De som är nu tycker jag är för små för jag vill ha få den runt om hela kroppen från armhålorna och neråt knäna. Gärna sen en halvstor handduk till som man kan ha om håret.

Hellre en bra dagstidning än glossiga magasin, tex DN eller dyl.
Fritt trådlöst bredband utan kod.

Sminkspegel, behövs inte för min del.

Morgonrock: Otroligt gärna!

Svalt på rummet och gärna öppningsbart fönster.
Inte heltäckningsmatta! Oh no!
Titthål och kedja låter bra!

Gärna ett kylskåp utan innehåll. Bra med glas instämmer jag i.

Men absolut inget särskilt kvinnohotell. Det känns som om man går bakåt i tiden då.

Å speciella kvinnorum är jag tveksam till. Jag tror män också uppskattar många av våra förslag.

Två hyllor att lägga resväskorna på, öppnade resväskor alltså( om man reser med sådana) Nu är det oftast bara en sådan hylla har jag noterat.

Inga unika bidrag men ändå några förslag från mig :-))

Kesu sa...

Åh, vad roligt att så många kommer med kloka synpunkter. TACK!

Jag läser alla parallellt med att jag skriver artikeln. Jag har även intervjuat kvinnor som reser mycket i tjänsten, hotell och så kallade Travel Managers (alltså de som styr upp resandet på företag) om vad de tycker. Jag lovar att berätta mer när jag får (kan vara lite känsligt ibland att läcka innan artikeln publicerats).

Fortsätt gärna ösa på med synpunkter!

Tack igen alla!

Jessica sa...

Vadå kvinnohotell?? Varför då?
Men det jag uppskattar på ett vilket-som-helst-hotell förutom allt det där att det är rent och så, är morgonrockar. Det ger den där extra lyxen, speciellt i kombination med ett badkar.
Läslampor! Det kan du skriva en särskild artikel om. De ska vara diskreta så man inte väcker sin medresenär men så man ändå kan läsa i sin bok. (egen medhavda)
Krokar. Det behövs ofta fler krokar än vad som brukar finnas.
Och till sist, undrar jag alltid över de hotell som placerat en stor spegel mitt för toaletten.

Turtlan sa...

Kom att tänka på när jag läser Jessicas rader en liknande sak:

Ibland är det en sån "jättespegel" i badrummet mittemot toastolen så man ser hela sig själv när man sitter där på toastolen och....?

"Hemma" så är ju toastolen placerad bredvid handfatet eller så har man en något mindre spegel om toastolen är mittemot handfatet.

...kom jag att tänka på.

Tankevågor sa...

Ja vad ska man tillägga här där så mycket har skrivits.
Men om jag tänker på mitt favorithotell i London så får jag *sköna sängar
*skön fluffig morgonrock
*kylskåp med plats för min frukost och inte bara "minibarinnehållet"
*vattenkokare med kaffe/te-tillbehör
*tillgång till dagstidningarna varje dag
och så till själva utformande av rummet.....jag vill gärna ha ett lite större rum med en plats där man kan sitta och skriva eller äta vid ett bord med stolar.
* internetuppkoppling såklart
* rent och snyggt med bra städning.
* och en roomservice dygnet runt med en GOD och varierad meny att välja från.

....nu kommer jag inte ihåg om det finns titthål i dörren på det här hotellet men det vore ju bra förstås..

Tjusiga kvinnolektyr och sånt klarar jag mig utan...

Hotellet jag gärna återvänder till heter: The Leonard på Seymour Street.

Ska bli roligt att läsa vidare här om din artikel.

// Lisbeth

Caroline Engvall sa...

Jag tycker att det är tråkigt att det ska behövas (gör det det?) - att kvinnor någon gång har känt sig osäkra på hotell. Det känns lite... Saudiarabien över en kvinnoavdelning. Det ska bli spännande att läsa sen - jag vet ju att du hade bra pressmänniskor att tillgå. ;-)