tisdag 28 september 2010

Svamptorsk eller Vad gör vi för fel? eller Mian, hjälp!

Kompisar och kolleger trumpetar alla ut hur mycket svamp det finns just nu i naturen. Efter förra helgen kommenterade en vän att hon hade träningsvärk för all svamp hon plockat. Hur mycket har ni hittat? frågar en annan.

Svar: så här liteVi vet inte vad vi gör för fel. I helgen åkte vi till ett stället där B tidigare varit med andra vänner som fyllt Icakasse på Icakasse på Konsumkasse på Vivokasse på Hemköpskasse. Ja, faktiskt fem matkassar. För några år sedan. Han såg det meda egna ögon. Plåtade också, så jag har sett det på bild.

Vår förväntan var alltså stor, men vår besvikelse ännu större efter att ha finkammat området. Vi tittade inte bara, utan kände oss för. Höstkantareller är ju förrädiskt lika höstlöv. Inte ens Lelle R lyckades nos upp några godingar, trots att vi försökte locka honom.








































Jag tjoade visserligen glatt när jag hittade de här:Men B vägrade äta dem. Dels för att han inte var säker på om de var ätliga eller giftiga (inte jag heller, säker alltså), dels för att de onekligen såg lite ankomna ut. Allt gick i sopen. Möjligen kan svampexperten Mian klura ut vad det är för något. (Säger du tryffelsvamp, säger jag upp bekantskapen med dig!)

7 kommentarer:

Karin på FOX sa...

Tycker mig se att två av svamparna var kantareller, om än lite bedagade.

Moster Ma sa...

Jag tycker mig se en ensam trattis, och DET är en ovanlighet. Hade ni rätta "perspektivet" med Er?

Lisette sa...

Huvva så grymma dina fynd ser ut: Skönt att du lät dem hälsa hem.
Du får väl ta dig en tur hit ner så ska vi se till att du får några stora hela matkassar med dig hem.
Du har inte "den rätta knycken" serru!
När det gäller trattisar är det dessutom så att får du väl syn på EN så kan du lugnt sätta dig ner och fylla kassarna. Dom finns där! Det gäller bara att få syn på den första.
Alice tycker precis som sin fästeman att det där med svamp är betydligt överreklamerat! Fram för en rejäl tomat eller gärna några goda röda lingon eller söta blåbär. Hon kan gärna visa hur man gör när man förser sig med dylika.
Vill du ha lite torkade svampar? Jag skickar gärna. Vad önskas: svart trumpetsvamp, vanliga trattisar eller rödgul trattkantarell? Önska önska runt i ring, önska kostar ingenting. Det kommer en leverans om du vill.
Kramar

Christina sa...

He he, jag får rysningar när jag tittar på fyndbilden ;) Säger som Lisette, tur att du lät dem hälsa hem.

Jag kan tänka mig att det inte är helt lätt att plocka svamp i Sthlmstrakten, eftersom ni är så många om det.

Det var synd att du inte skrev inlägget en dag tidigare, för jag skickade med Eva flera kassar igår, till henne och Petra.
Fast Lisette erbjuder dig ju något ännu bättre, rensad och färdigtorkad :)
Lisette: Är alla i Gökhem lika snälla som du?

Mian sa...

Ojjsan, det såg ju inte så kul ut...

Jo då, nog är det några trattisar på översta bilden.

Svamparna i vasken hoppas jag har fått lämna ditt hem via slaskpåsen och ej någon annan "naturlig" väg... de ser inte helt nyttiga ut.
Några kantareller är det förmodligen, men de andra vete tusan vad det är för art.

Men den lille mörkögde godsaken på bilderna i mitten - den skulle jag gärna vilja äta upp.
Han är helt bedårande!

Tankevågor sa...

Det finns jättemycket fin svamp på ICA-Maxi just nu. ;-)

Vi är lite bortskämda med att ha ett eget kantarellställe ute på lilla ön...man behöver inte ens leta. Bara kliva in i ett ljungsnår och hämta dem. :-)

Kesu sa...

Karin på FOX:
Två bedagade kantareller är bättre än inga alls, eller?

Moster Ma:
Tack för att du stärker mitt svamsjälvförtroende. Nej, vi tror inte att vi har det. Men vi fattar samtidigt inte riktigt vad det innebär. :(

Lisette:
Du har rätt: att vi även saknar den rätta knycken, har vi också insett. Uhu! Vad skönt att fästemöa inte gillar svamp OCKSÅ. Då hade hon ju varit alldeles überperfekt.

Nu har det här inlägget några dagar på svampnacken. Utan att jag knystade om en beställning landade tre (3), TRE, fulladdade påsar kantareller häromdagen i Solna. Ska blogga om det.

TACK, TACK!

Kram

Christina:
"Hälsa dom där hemma!" ;) Men så generösa ni är, kära bloggvänner. Tack för erbjudandet! Jag tror inte att alla i Gökhem spelar i Lisettes liga.

Mian:
Trattisar på översta bilden? Det var ju för väl, för den lille skruttfångesten var det enda vi åt.

Godsaken i mitten hälsar och tackar. :)

Londongirl:
Eller hur? Tack för svampstöttning. Just nu är de ju inte heller så dyra, eftersom det finns så mycket av varan. Fast visst vore det roligt att hitta några fler än vad vi gör.

Grattis till fint svampställe på ön! Låter idylliskt dessutom.