fredag 22 oktober 2010

Hämnden är inte ljuv ...


... men den är bra. Ruggigt bra! Filmen alltså. Jag håller med Elisabets syster som gav den en fyra. Micke P är bra, men det är övriga skådisar också. Och så är den så vackert filmad.

Ett tips: Se den inte ensam! Se till att du har någon du kan prata igenom den med, gärna direkt efteråt. Så boka tid för eftersnack över en kaffe eller så. Det behövs.

Somliga behöver mer eftersnack än andra. Hör här: B och jag såg Hämnden förra veckan. Med två kamrater. Vi hann prata igenom allt efteråt. Var rörande ense om betyget fyra.

I förrgår ringde den ene kamraten igen. Han var gräsänkling och föreslog att han och B skulle se en film ihop. Det brukar de göra.
- Gärna! Vad vill du se? sa B.
- Hämnden, sa vår kamrat.
- Den har jag redan sett. Men den är bra, så gå och se de! uppmanade B.
- Det ska jag göra, svarade vår kamrat.

Jag påminde B om vårt att biobesöket var bara förra veckan.

- Jamen jag sa ju att den var bra! sa B förtrytsamt. Sedan rodnade lite lätt när biopoletten ramlade ner.

Ibland hjälper inte eftersnacket.

7 kommentarer:

Elisabet. sa...

Och här ska hyras film i helgen! På facebook bad jag om förslag .... du får komma med nåt!

Slumdog millionaire har jag redan fått som tips, men den har jag sett och tyckte om allt om slutet, det blev bara too much ., påminde om slutet i Crocodile Dundee när dom får varandra på järnvägsstationen .-)

Elisabet. sa...

"allt utom slutet" ..., ska det vara.

Och du får GÄRNA komma med förslag -)

Christina sa...

Ja, den ska jag absolut se. Jag får kalla kårar bara jag ser trailern på youtube!

Fnissar åt B's telefonsamtal ;-)

Lisette sa...

Du är suverän med alla bok- och filmtips!! Jag har en särskild fil i min Palm för alla dina braiga tips! Tyvärr får jag ofta lämna in beställningar till vår bibbla . Dom är inte speciellt i framkant- om man säger så ;)))

Kesu sa...

Elisabet: Ber omm ursäkt för min försumlighet! Jag kom inte hem och läste komentarerna förrän efter helgen. Glämde sedan att svara på din dvdbön. Förlåt! Vet inte riktigt vilken genre du gillar, så här kommer lite blandade tips för framtid dvdtittningar:


Den fantastiska räven

Familjen Jones

A mighty heart

Försoning

London river

Milk

Looking for Eric



Precis som du gillade jag filmen Slumdog millionaire - UTOM slutet. Bah! Bollywoodending! Har du läst boken? Mycket bättre slut!


Christina: Se den vid tillfälle. Den är BRA! Det tycker B också ;)

Lisette. Tack själv för alla tips på din blogg! Jag skriver upp dem på en speciell lista. (Papper och penna här - jag är lite uråldrig, jag.) Jag jagar på Stockholmsbiblioteken som ibland inte heller vet sitt eget - eller läsarnas - bästa. Om jag var bibliotekarie skulle jag jubla över nya inköpsförslag. Man kan ju inte veta allt själv. Vad läser du just nu?

Elisabet. sa...

Men herre skors .. jag har nog inte sett en enda av dem du föreslår, möjligen den sista?
Ska skriva ner dem bums! T a c k.

Kesu sa...

Ledsen att de kommer så sent, men det blir väl fler filmkvällar i det gula huste hoppas jag. Gillade du Looking for Eric?

Googla filmerna innan du bestämmer dig. De är, som sagt, ganska varierande i sina ämnesområden.

Frost vd Nixon gillade jag också. Man tappar hakan.