onsdag 20 oktober 2010

Lösningen

I dag är det onsdag, kommenterar Christina otåligt. Hon har rätt. I dag är det dagen L som i lösningen. Här kommer den.


Men jag är i beråd. Två personer klurade ut svaret, Mira och Jan. Jag som i min enfald trodde att gåtan var så svår att jag bara hade ett pris i beredskap. Men självfallet måste bäggge gissarna premieras. Jag gräver i mitt ljudbokslager och mejlar, så ni bägge känner er nöjda med vinsten. Är det okej?
Javisst ja, ni kanske vill veta vad det var/är?

Se där! En så oumbärlig pryl som en pocketbokhållare. Vet bestämt att de finns i England, men har för mig att jag har sett dem i boklådor här också. Som sagt, färg och (tum)storlek varierar.

Så roligt att så många ville vara med och gissa. Duktiga var ni också! Förslagen borde tas patent på. Ring Almi!

Grattis Mira och Jan!

14 kommentarer:

Cicki sa...

Vilken praktisk grej. Speciellt för pocket där man oftast måste bryta sönder ryggen för att det ska gå och läsa med en hand. Jag ligger nämligen mest och läser. Jag fastnade i köksregionen med mina gissningar. En sån där pryl har jag aldrig ens hört talas om. Det är väl någon klok människa som fnulat ut det vettiga. Det är väl oftast så smarta grejer kommer till. Behovet finns, alltså måste man lösa det.....:-)

Mian sa...

Jan hade inte tjuvläst Miras kommentar, bara tittat på bilden som jag sände länk till.
Han är mallig nu... och jag känner mig en smula skamsen som skrattade åt hans förslag.

Elisabet. sa...

Garanterat ett kvinna som uppfunnit detta!

Mian sa...

Det är inte nödvändigt med ljudbok, hälsar Jan (som hellre läser en bra pocket, om du har någon liggande).

Mira sa...

Jag tyckte att jag sett en sådan här någongång någonstans, men jag var inte helt säker. Men jag tyckte det var lönt att slänga iväg en gissning i alla fall. Och... Det var det ju! :)

Moster Ma sa...

Ojdå, min vilda gissning om vinglashållare till partytallriken var visst inte så bra, kom inte ens fram...när jag ser svaret påminner jag mig om att det kommit några såna prylar utskick från nån bokklubb.

Kesu sa...

Cicki: Corny, men praktiskt. Ska hålla utkik om jag ser en till dig.

Mian: Jag är övertygad om att Jan inte tjuvkikat. Han får vara mallig tycker jag :)

Elisabet: Hihi!

Mian: Aha! Då kanske mitt prisbryderi löser jag.

Mira: Det var det! Grattis! Du har vunnit en ljudbok. Kan du mejla mig din adress via FB?

Moster Ma: Tycker inte det var en tokig gissning. Heller. Perfekt bokklubbsmojäng!

Christina sa...

Jag visste att det skulle vara något som jag borde ha kunnat gissa, men det enklaste är ofta det svåraste, helt klart.
Det här hade jag aldrig kommit på om jag så hade funderat i 40 år.
Grattis Jan och Mira, som tog hem vinsten!
Smart grej!
Borde man inte skicka en till Göran Lindberg, han har ju många år att slå ihjäl, och borde läsa lite uppbygglig litteratur!?

Kesu sa...

Christina: Jag trodde faktiskt inte att någon skulle klara det. Å så vinner TVÅ personer. Heders!

Jag är också inne på att posta en till herr ex-polis. Fast då måste jag nog tala om noggrant vad den är till. Annars kanske han får nya, dumma idéer :0

Christina sa...

Kesu: Om du skickar en, så skicka en rosa - inte en svart ;-)
Och så en t y d l i g bruksanvisning.

Kesu sa...

Christina: Hihi! Så du tror att rosa avleder hans smutsiga tankar då? Ska vi inte ta en spygrön för säkerhets skull ... Kan du rita bruksansvisningen, så skriver jag? ;)

Kesu sa...

Christina: Hihi! Så du tror att rosa avleder hans smutsiga tankar då? Ska vi inte ta en spygrön för säkerhets skull ... Kan du rita bruksansvisningen, så skriver jag? ;)

Caroline Engvall sa...

Då återstår bara den viktiga frågan: vad är det för bok du läser? Något om Engelska kanalen ser jag... :-)

Lisette sa...

Attans så sur jag blev! PÅ MIG SJÄLV alltså! Jag har inte gett mig tid till någon som helst bloggläsning på flera dagar och så presenterar du årets absolut bästa bildgåta! Hujedamej vad jag har skrattat gott åt alla gissningar. Men allvarligt, jag hade AAAAldrig kommit på det. Grattis Mira, men också Mian och Jan!
Christinas första gissning tar nog priset i underhållingsvärde ;)))))