lördag 17 september 2011

Se, vitaminer!

Mian och jag körde lite MMS-rejs förra helgen. Hon var ute och fyllde korgen med svamp, jag plastbunken med havtorn. På landet. Där har vi så mycket att vi inte kan ta tillvara på alla. Välkomna att plocka!

Det är tur att bären är så nyttiga - sprängfyllda med c-vitaminer och fett lika bra som fiskarnas - annars vet jag inte hur jag skulle kunna motivera mig själv att plocka dem. Långa törnen sticker och de små bären sitter tätt, tätt tillsammans och vill inte lämna kvisten. Inte alls. Det går inte att använda plockar utan man måste knipsa av dem ett och ett.

Jag fick ihop nästan en liter. Kunde introducera Sickan som faktiskt fick i sig några bär utan sura miner. Jag tycker personligen inte att de är goda att äta från bar kvist, men det gör tydligen få¨r fyrtassing. Och så Mian så klart :)
Kände mig fasligt huslig när jag kokade chutney i veckan.

Har länge letat recept för havtorn, men det var inte förrän jag hittade den här boken som det lossnade. Den är full med spännande recept, både sött, salt, bakat, lagat och så en massa fakta. Har ni tillgång till havtorn och vill veta vad ni ska göra med dem - om ni inte redan vet det - så är det här boken ni ska köpa.

Och ni som vill ha chutneyreceptet kan läsa här:

3 kommentarer:

Mian sa...

Underbart inlägg Kesu!!
Duktiga Sickan, nu kommer hon inte att bli förkyld i första taget.

Elisabet. sa...

På besök hos exet och hans husliga hustru, bjöds vi på just havtorn. Dom har en stor buske på tomten och den ger riklig skörd.
Den husliga hustrun berättadea tt 1 litet havtornsbär innehåller lika mycket c-vitamin som 1 apelsin!

Kesu sa...

Mian: Tackar! :D

Nej, förkyld är hon inte, bara dålig i magen. fast det tror jag inte beror på bären. Magknipet kom mycket senare.

Elisabet: Det är just de proportionerna på det. Sanslöst nyttigt alltså! Kom och plocka!