lördag 2 maj 2009

Här håller vi ångan uppe!

Solen har strålat genom oputsade fönster, men jag har suttit inomhus nästan hela dagen. Har jobbat, deklarerat och fixat en massa som måste vara klart innan vi far till Sicilien på måndag. Inte så mycket att blogga om alltså.

Men.

Så blev det ändå en knorr. Jag fick nämligen en rolig inbjudan. Den 19 juni ska vi på 50-årskalas. Här!Fastän inte förrän om drygt 13 månader. Alltså samma dag som kronprinsessan gifter sig. Jag kan faktiskt inte tänka mig ett bättre sätt att fira henne än att knata runt på S/S Blidösunds däck och njuta av musik. Ångpannan är original från 1911. Bara en sån sak.Inbjudaren skriver så här: "Efter viss tvekan bestämde jag mig för att konkurrera om uppmärksamheten med kronprinsessan, som irriterande nog har valt lördag 19 juni 2010 för sitt bröllop. Blidösundsbolaget har redan fått veta att de den dagen inte får lägga till vid sin vanliga kajplats alldeles nedanför slottet, men vi hittar en annan kajplats i stället. Jag tror att vi blir ganska ensamma om att glida runt i Stockholms skärgård i egen ångbåt på kronprinsessans bröllopsdag." Låter det inte fantastiskt, så säg!

Här har ni en till som håller ångan uppe! Jag vet, jag vet. Inte bra med blixt. Men matte hade bara lilla kompaktkameran till hands och det var murkt och hon ville så gärna fånga Lelle R när han tiggde - och fick sina piller som han faktiskt älskar. De funkar som godis också.

Varsågoda! Jag ger er en stilstudie i tiggeri!







Den sista bilden ger onekligen intrycket att Lelle R är en vild best som hugger den hand som föder honom. Kanske man kan sälja den som varningsskylt med texten "vov, vov, här hugger jag!" För texten "vcv, vov, här tigger jag" tror jag inte har samma avskräckande effekt.

21 kommentarer:

helen sa...

Hi,hi,hi...Lelle R såg helgalen ut på sista bilden! Ja, förresten, vem gör inte det när man ser något gott framför sig?!?

Sicilien på måndag? Det lät inte så dumt. Finns det en plats över i din resväska??

Min son åker till Egypten på måndag, men jag tror han blir lätt besviken om hans mamma tittar fram ur resväskan vid framkomsten....

Vilken trevlig 50-årsfest du har att se fram emot!!

Kram
Helen

Kesu sa...

Helen: Det finns säkert plats på vägen TILL Sicilien, men hem vet jag inte. Då brukar den vara fullproppad med pancetta, lardo, parmesan och en massa annat som jag plockat med utan att riktigt veta vad det smakar :)

Nä du, låt du sonen roa sig på egen hand. Det är lugnast så - för alla ...

Cicki sa...

Sicilien, nu blir jag grön av avundsjuka. Där var jag och sambon 2002. Jag blev störtförälskad i den ön och skulle kunna tänka mig att bo där stora delar av året. Vart ska ni åka. Vi bodde i Giardini Naxos.

Mian sa...

Precis den där galna blicken kan även Alice, då hon är nära att bita tag i något gott som sträcks fram.

Vad härligt att resa till Sicilien! Skall Lelle R bo på pensionat under tiden?

Mian sa...

...kan även Alice FÅ.. skall det stå

Mira sa...

Fina bilder på vovvi. Jag avundas dej som har en hund som inte är rädd för kameran. Hassel är gammal och trött och jag är fotograf och vi har nästan inte en enda bild på hunden. Det sörjer jag...

Christina sa...

He he, ja Lelle R ser helgalen ut på sista bilden, men sådär ser Gaia också ut när hon är i tagen ;)

Så mjuk, mjuk päls han ser ut att ha, Lelle R.

Ha det så jättefint på Sicilien, bägge två!

Vem tar hand om Lelle R?

Festmingla på en ångbåt på kunglig bröllopsdag - det låter perfekt!

Kesu sa...

Cicki: Du har varit där och gillar ön. Det låter lovande. För mig är det premiär. Vi ska bo i Giardini Naxos!!! Några tips? ;)

Mian: Det är väl som Helen skriver: man ser nog själv lite (ha)galen ut när något gott viftas framför ögonen. Skönt att höra att väna Alice också kan få den blicken.

Lelle R ska bo på sitt favoritretreat, hos goda vänner söder om Söder. De hade en westi, Ceasar, som gick bort i höstas. Vi sörjer honom än. Birgitta berättar att Lelle R fortfarande går runt och nosar och förmodligen undrar var hans kompis är.

Mira: Lelle R är egentligen urdålig på att ställa upp på bild. Så fort jag närmar mig med kameran känner han det på sig och vänder sig bort alternativt kutar iväg. Men här distraherades han av godiset och valde väl att försöka fånga det. Det gäller att prioritera här i livet ;)

Kanske du kan plåta Hasse på avstånd och zooma ordentligt? För bilder på sin älsakade hund vill man ju ha.

Christina: Rätt! Nu när pälsen äntligen börjar växa ut igen efter katastrofsnaggningen är den jättemjuk och fin. Vem som tar han om Lelle R ser du ovan.

Ångbåt, skärgård och musik låter som en perfekt kombination, tycker jag.

Tack, lovar att njuta :)

Lisette sa...

Åh för både Sicilien och för Lelle R. Sicilien stod/står på min önskelista.Men det kanske blir lite svårt, eftersom far i huset är lite svår att övertyga. Själv har jag redan läst in mig på hela First Class guiden om Sicilien och känner att det skulle vara underbart att få komma dit. Får se... Jag hoppas att du får fint på din trip till Sicilien i alla fall!!
Själv håller jag på och packar och packar upp, packar och packar upp etc för en trip åt andra hållet. Dit vill inte gubben -heller- följa med.Jag får roa mig bäst jag kan. Och det kan och ska jag!
Det ska bli kul att ta foto på Alice om ett par vackor. Då kommer det garanterat att bli svårt att skilja henne från Lelle R( på bild menar jag ;) Det är nämligen högsta tid för henne att byta till sommarkläder.

Cicki sa...

Efter strandpromenaden ligger restaurangerna på kö. Var noga med att kolla ordentligt vad ni betalar för. Vi råkade på en som tog betalt för salt-och pepparkaren, han kom med ketchup fast vi inte beställt det. Det kostade extra. Säg ifrån i så fall. De vet att de chansar att folk inte kollar notan. När vi var där fanns en restaurang som hette La Conchiglia (Snäckan) eller något liknande. Den ägdes av två bröder. Den ena brodern, Rosario, är gift med en svensk kvinna och har bott i Karlskrona. De serverar underbar mat och är jättetrevliga. De rekommenderar jag varmt. Det finns fler fina restauranger men man måste vara uppmärksam på en del, tråkigt nog.

För övrigt är sicilianarna ett enormt vänligt folk, mycket mer "manana" än fastlandsitalienaren. Var sak har sin tid. Man stressar inte utan promenerar lugnt med familjen. Inga bilar stressar och tutar på varandra utan man kommer fram när man kommer fram. När vi var där fanns nästan inga skandinaviska turister. Hoppas det är likadant nu. Då var det bara Fritidsresor som hade resor dit.

Är ni historiskt intresserade så rekommenderar jag en vandring i stadens stora utgrävning med tillhörande museum. Sicilien har en enormt brokig historia eftersom de varit ockuperade av många olika folk genom tiderna. Det har varit greker, bysantiner och jag vet inte allt som ockuperat ön.

En tur upp på Etna är ett måste. Även en tripp till Siracusa och områdena runt den staden. Taormina som är grannstaden till Giardini är också en sevärdhet. Jag rekommenderar att ni promenerar runt överallt som mycket ni kan. Det finns hela tiden något nytt att upptäcka.

Håll utkik efter Robert de Niro och Sean Connery som brukar häcka där. RdN har hus i Taormina och Sean brukar ligga där med sin yacht.....:-)

Å gud vad jag längtar dit igen....:-)

Cicki sa...

Här kommer fler tips som jag glömde tidigare. När vi var där så var det rätt dyrt att shoppa kläder i butikerna i stan. Många tog bussen till Catania och shoppade där istället. Det gjorde inte vi. Vi var istället på en helt underbar marknad som var varje lördag. Där fanns allt för nästan inga pengar alls. Själv köpte jag en helt ljuvlig jeansklänning för 10 €. Den använder jag fortfarande. Jag behöver väl inte tipsa om att man ska frossa av den underbara glassen som de har.

När vi vandrade i utgrävningen så kunde man plocka kaktusfikon direkt från kaktusarna. Men vi var där i september så det går väl knappast att göra det nu....:-)

helen sa...

Ja, jag stannar väl hemma då...

Jag glömde förresten att önska er en riktigt härlig semester!

Hoppas på bilder framöver!!

Kram
Helen

Caroline sa...

HA NU VÄRLDENS BÄSTA RESA (ja, det ska vara versaler där!). Jag är lite Italienavis. Njut åt mig, dear! Love you friend.

Caroline igen sa...

Ska du förresten köpa honung med tryffel? ;-)

Kesu sa...

Lisette: Lovar att rapportera. Du får ha det så bra dit du nu ska. Lelle R måste vi också sanera snart, fast det blir INTE en snaggning som vi utsatte honom för i vintras. Det blir kul att jämföra foton av Alice och Lelle R. Trimmar ni henne? Vi klipper bara nuförtiden.

Cicki: Tusen och åter tusen tack för att du tog dig tiden att skriva ner dina tips. Dom skrivar jag ut nu och packar ner.

Helen: Tack snälla du! Bra att du stannar hemma - tror det är lugnast för ALLA. Hihi! Bilder kommer - hoppas jag.

Caroline: Tack, tack! Jag lovar att äta proskrutto så öronen står rakt ut - för din skull :)

Caroline igen: Det skulle jag tro att det blir jag. Nåt jag kan fresta dig med och köpa hem?

G sa...

Oj...det låter jättemysigt!
Hoppas du får en toppen resa!!

Kesu sa...

G: TACK!

Cicki sa...

Hoppas du får användning för dem. Ha en trevlig resa och njut ordentligt.

Kesu sa...

Cicki: Jag är mästare på att utnyttja tips! Är envis också! Tack än en gång - hoppas jag kan tipsa tillbaka :)

Kesu sa...

Cicki igen: Å du: sean COnnery är ju inte helt fel, trots den höga ålder. Tack även för DET tipset!!! Hehe!

ullrika sa...

först; sicket otroligt kalas ni kommer gå på! båtfester blir alltid dom bästaste!

sen; en liten vovve jag kände ingen från Christinas blogg dök upp på bild. det är lite kul hur världarna korsas i bloggarna :)

slutligen; passar på att önska en särdeles underbar italientrip!

tjo!