torsdag 14 maj 2009

Mitt bidrag till demokratin


Ciao! Nu är jag tillbaka igen, solstinn och pastatrind. Jag återkommer till Sicilien lite senare. Ikväll tänkte jag bara berätta om mitt bidrag till demokratin. Har suttit på valutbildning, för jag är valfunktionär. Nej, inte partiansluten, utan opolitisk arbetare på valdagen. Från arla till särla. Tar emot röstsedlar, registrerar röstare och - inte minst - räknar alla rösterna (minst två gånger) på valnatten. Det har jag gjort varje val sedan 1995. Då stod jag vid dörren och delade ut valkuvert, idag sitter jag som ordförande. Jojo!

Varför jag jobbar som valfunktionär? Tja, jag tycker det är viktigt med demokrati och jag är nyfiken på hur samhället funkar bakom kulisserna. Dessutom har man chansen att få åka ut som valobseratör till fjärran land när man tjänstgjort vid en massa val. Det tycker jag skulle vara spännande!

Ett demokratiskt - och till synes enkelt - val är en rejäl apparat. Det finns folk som jobbar varje dag, året runt, med våra val på ett eller annat sätt. Att sitta som jag gör och jobba ett valdygn är det lilla, även om det är mycket att ha kollen på. Vill du få en hum om hur mycket det är att göra när själva röstförfarandet är avklarat kan du sitta vid sidan av under hela rösträkningen. Den är offentlig och ingen får nekas tillträde. Alla dörrar måste vara olåsta till vallokalen till sista valsedeln är räknad och nerpackad. Då lämnar ordföranden och vice ordföranden the building för att "så snabbt och säkert som möjligt tranportera allt till valkansliet".

Varje gång är det något nytt att komma ihåg. Ibland har vi inte behövt kolla leg, ibland har vi samlat in ALLA röstkorten, nångång har blanka röster varit lika med ogiltiga röster, numera är de giltiga - även om de inte tillräknas nåt parti. Det gäller att hålla reda på vad man ska göra med alla konvolut och psalmboksbladstunna valsedlar och påsar och kuvert och förröster och vad som gör en ombudsröst giltig - eller ogiltig.

Därför är valutbildningen alltid obligatorisk. Min favoritinstruktion genom tiderna är vad vi ska göra om det utbryter tumult i vallokalen. Då gäller det att skydda valurnan. Kanske inte direkt med sitt liv, men väl med kroppen. Uppmaningen lyder att ordföranden ska hoppa upp och sätta sig på urnan innan den plomberas för att ingen ska kunna ta ut eller lägga i valkuvert. Lite svenskt lagomtumult är inte helt ovanligt, folk har så många sätt att fira en valdag på, men än så länge känner jag inte till någon som behövt värna urnan med sin rumpa. Om det blir bråkigt i min vallokal kommer jag inte att tveka. Det kan ni hoppa upp och sätta er på!


Update: Alla som är svensk medborgare kan anmäla sig som valfunktionärer. Kolla med Valnämnden i din kommun om du är sugen.

7 kommentarer:

Cicki sa...

Jag säger väl i alla fall välkommen hem, tills vidare rapport kommer.

Lena sa...

Roligt att läsa, vi tar ju vår demokrati så för given. Min pappa arbetade också som valfunktionär och det är ju mycket som görs och som valfunktionärer måste tänka på.

G sa...

Welcome back!
Jag har altid beundrat ditt engagemang och samtidigt förundrats över detsamma. I en tidsålder (egen som övrig) när egen tid är en bristvara så har du valt att vara valfunktionär och räkna röster nattetid?!
Jag får en större förståelse
när jag läser det du skriver. (Ordförande minsann.)
Lille Fabian (nåja 14 bast)sa
något häromkvällen om att det var onödigt att rösta när man ändå inte höll med. Jag började då ett anförande med orden "Fabian jag ska säga något som jag känner starkt för och som jag tycker är oerhört viktigt Demokrati..." jag fortsatte en stund engagerat tills att jag röd om kinderna tystnade och en storögd Fabian tittar på mig och säger svagt "OJ...vad Du tar i..."
Jag blev själv lite förvånad - men jag tycker att det är viktigt och har hellre röstat blankt än låtit bli. Så Chris jag är imponerad och tycker att Du gör rätt!

Caroline sa...

Hahahahahaha. Camilla Löäckbergs uttryck "rumpan på stolen" (om skrivinspiration) har plötsligt fått en ny mening. Rumpan på urnan. Ännu en anledning att äta mer pasta - så man får större rumpa och kan skydda valsedlarna.

Christina sa...

Först och främst - välkommen hem!

Det är förnämligt, arbetet du gör som valfunktionär, så nu får jag nog pallra mig iväg den 7 juni trots allt.
Något annat skulle kännas lite skämmigt efter att ha läst det här.

Sån himla tur att du har återvänt pastatrind från Sicilien, om ngt skulle hända i vallokalen som kräver en snabb rumpinsats ;)

G sa...

Hm..kunde inte låta bli...Har letat såväl på såväl min kommuns hemsida samt valnämndens och ordet valfunktionär finns inte. Inte heller ett ord om hur man skulle göra om man var intresserad av att bli sådan. Behovet tycks vara täckt!

Kesu sa...

Cicki: Tack! Jag hade god nytta av dina tips. Info kommer!

Panter: Just det, vi tar den för given när den för så många människor inte är det.

G (1): Tack för dina uppmuntrande ord! Jag vet, det verkar lite knäppt i mångas öron. Men när tiden är knapp är det extra roligt att göra nåt intressant och viktigt och roligt. Skönhetssömnen tar jag inge på hemmet! Bra att du förklarade för Fabian. Du ser, det bor en valfunktionär i dig med!!!

Caroline: Rumpan på urnan, jajamensan! Hälsa henne det nästa gång du träffar henne!

Christina: Tack! Du kan ju, som jag, rösta i förtid. Det funkar ju lika bra det. Huvudsaken är att man röstar. Har precis läst en bok om Indien där personen försökt rösta fem gånger - och varje gång är det någon som redan röstats i hans namn, så att säga. Vi skulle ju bli hemskt upprörda om någon köpt vår röst, eller hur? Rösta ska man - även om det blir en blankröst. Anser jag.

Du kan ge dig på att min rumpa ruckar ingen på under tumultet :)

G (2): Jag ser att ordet rösträknare är vanligare. Förmodligen har din kommun redan täckt upp behövet för EU-valet (annar är det j-vligt sent ute!). Men nästa är är det riksdagsval igen. Och så vidare. Här kan du läsa mer:
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/jobba_med_val/sverige/index.html

Det står att man ska kontakta Länsstyrelsen. Kanske är det så. Det var så länge sedan jag gjorde det första gången. Men det är kommunen som har en valnämnd som anordnar utbildningarna. Du hittar säkert rätt. Börja dra i en valtråd bara, så löser sig resten.