söndag 31 maj 2009

Ready for take off


Gjorde ett jätteroligt jobb förra veckan! Var ute på Arlanda och berättade i ord och bild (ja, inte jag då, hade med mig en proffsplåtis från Aftonbladet) om vad som händer under den korta tid planet vänder, alltså från ankomst till take off. Det är mer än ni tror kan jag säga. Plåtis och jag var helt slut efter 1,5 timmar då vi snubblat över sopsäckar, dammsugare, bränsleslangar, toatömnings dito, taxfreepåsar som ska placeras ut på alla säten - och så besättningen som sliter som djur för att hinna med alla rutiner under stoppet. Roligast är att kaptenen alltid ska ut på platten och inspektera planet för hand så att säga. Teknikerna går igenom det, men kapten - eller styrman - måste också gå runt planet. Det blev en rolig bild när kapten Linus står och lyser in med en ficklampa i en av motorerna. "Hallå, är det några måsar här eller?". Hehe!

Jag var lite feg och drog mig för att dra upp min lilla kompakt bredvid plåtis med sin fetkamera. Dessutom hann jag banne mig inte plåta, hade fullt upp med att anteckna allt som hände. Men jag snikade till mig en bild när planet rullade in och när det stod startklart på plattan och väntade på teknikerns tummen upp.

6 kommentarer:

No-one sa...

Mmm. Att se TUI-smiley´t får mig att känna mig som hemma :) Eller som att se en gammal vän. Vilket roligt jobbuppdrag!

Kesu sa...

Pixalexia: Ja, det är klart att du måste göra! Jobbet var jättejätteroligt! Kände mig som en sexåring på Skansen som fått 500spänn att roa sig för.

Elisabet. sa...

Jag har en f.d. arbetskamrat från affären som numera ägnar sig åt att städa flygplan på Kastrup.

Hon pendlar.

Och ..,. tjänar MULTUM.

Mian sa...

Aha!
Nu får jag äntligen stilla min nyfikenhet.
Välkommen tillbaka!

Christina sa...

Åh vad det är roligt att du är tillbaka på bloggen igen :)

Roligt jobb, och intressant att få ta en titt bakom kulisserna. Är det för Aftonbladet eller...?

Kesu sa...

Elisabet: Det får jag verkligen hoppas, för det är ett SLIT att städa ur en kabin.

Mian: Tack! :)

Christina: Tack, jag säger detsamma om dig och din blogg! :) Japp, kommer i Aftonbladets resebilaga i juni (reklam, reklam!).