tisdag 7 december 2010

Slemrullar på Söder

Den här bloggerskan är en fenomenal fena på att fixa asiatisk mat. Så när hon rekommenderade Halong bay, en liten vietnamesisk krog på Söder hastade jag dit. Hakade med mig min textmentor Caroline igårkväll. Hon gillar också slemrullar - alltså ofriterade vårrullar.

Förutom den fantastiska maten är kyparna oerhört vänliga. Nästan allt de säger slutar i ett utdraget aaaahhh.

- Måndaaaahhh, mitt i veckaaaaahhhhn? frågade kyparen när jag ringde och bokade bord.
- Nej, måndag i början av veckan, svarade jag.
- Aaaahhh, välkomnaaaaahhhh!
Till min lycka serverade de vietnamesiskt kaffe. Vietnam är världens näststörsta kaffeexportör. Säg om ni inte får lära er en massa på den här bloggen?! Kaffet är tokgott och bryggs i ett litet speciellt aluminiumfilter som kostar några kronor på plats. Sakta, sakta droppar den svarta drycken ner i glaset.

Fina Caroline och jag mumsade i kapp och mindes vår resa till Vietnam 2007. Jag hade tänkt lägga in bilder därifrån, men min hårddisk vill inte det (som bekant).

Caroline är min textfixstjärna. När jag tvekar om en formulering - och det gör jag ganska ofta - funderar jag på om Caroline skulle godkänna den. Om svaret blir nej, skriver jag om. Det blir alltid bättre. Så kan också en mentor fungera.

Tack Caroline - och tack Christina för tipset!

10 kommentarer:

Elisabet. sa...

Tack själv!

Mest sitter jag och ler åt aaaaa:andet ....

Christina sa...

Tänk att jag missade det vietnamesiska kaffet när jag var där!!! Jag minns ju att du har bloggat om det någon gång för länge sen, inte sant?
Det får bli nästa gång, jag längtar redan :-)

Det där asiatiska aaaa:andet - en gång hade jag beställt vaktlar hos kinesen under Söderhallen. Varje gång Håkan och jag kom dit och frågade om det hade kommit in några vaktlar så svarade han alltid -Aaaaahhhh, och vi visste aldrig hur vi skulle tolka det ;-)

Karin på FOX sa...

Fnissar åt måndaaahh mitt i veckaaahh. Han kanske hörde "nån dag"... och dubbelkollade. Svårt med främmande språk ibland.
I min dotter Lisas hus i Hägerstensåsen finns en Sushi-restaurang. I fönstret står en skylt med det inbjudande ordet Välkommer.

Cecilia N sa...

Visste inte det där om kaffeexportören. Trodde det var latinamerikanska länder på i stort sett hela listan och på alla topp-platser förstås.

Mian sa...

Slemrullemys :)
Vad är det för vacker blomsterdekoration på tallriken? Ätbar?

Fin liten kaffebryggare!

Moster Ma sa...

Spännande information det där om kaffet här på folkbildningsbloggen!
Tänker nog att de där slemrullarna smakar bättre än de ser ut.

Caroline Engvall sa...

Du måste ju berätta om velly lomaaaantic också. :-] Hihi. Tack för de fina orden bästa du. Lav jo very match.

Kesu sa...

Elisabet: Vassego! :) Ja, det gjorde vi också, fast på ett snällt sätt!

Christina: Vilket minne du har! Visst har jag bloggat om det. Du måste prova det. All anledning att koma tillbaka alltså, igen och igen, till Halong Bay.

Haaaahhh haaaaahhh! Vete sjutton hur man skulle tolka det där.

Karin på FOX: Nån dag, ja, det kan han mycket väl ha hört. Det är sannerligen inte lätt att lära sig så främmande språk. Jag skulle vara helt rudis på att lära mig vietnamesiska. Caroline och jag tycker det är gulligt när de säger så.

Cecilia N: Välkommen hit! Sydamerika och Afrika har man ju klockat in som kaffeodlande kontinenter, men icke Vietnam. Förmodligen för att vi aldrig ser deras kaffe i våra mataffärer. Jag köper det i de speciella asiatiska butikerna.

Mian: ;) Ätbart i allra högsta grad: morotsblommor. Caroline och jag knaprade i oss bägge.

Moster Ma: Folkbildningsbloggen - det tar jag som en komplimang ...

Caroline Engvall: Nej, berätta DU :) (Jag berättade ju om Phan Thiet hos dig!) Lav jo to!

Pernilla sa...

Åh det ser fantastiskt gott ut! Var maten lika bra som tipsaren sa?
Ska nog ta med mig mannen och prova någon kväll, så tack för tipset :)

Kesu sa...

Pernilla: Oh yes! Vely, vely naaaaahhhjs :)