fredag 14 oktober 2011

Att sluta som man börjar


Det är inte mycket eller många som kan få mig frivilligt och förväntansfullt ur sänghalmen tidigt på morgonen. Men Caroline är en av dem. I går stod frukost med henne som första punkt på dagen. Hon hade föreslagit Albert & Jack's (på Skeppsbron) som jag varit nyfiken på ett längre tag.

Eftersom jag ju inte behövde laga frukost hemma kom jag i osedvanligt god tid och kunde strosa genom ett sömnigt Gamla stan. Inga turister - knappt några människor alls faktiskt - inga öppna affärer, inga stora trottoarskyltar (som står i vägen) utan bara lugn och ro. Jag vandrade ensam på en del av de knaggeliknöggeliga gatorna. Och njöt. Stannade till ibland och tillät mig att bara titta och njuta.

Självklart är graffitin i Gamla stan i gammal frakturstil. En del skyltar kör tankarna i racerfart till en annan tid och kickstartar fantasin. När bokade ni resan på en sådan här resebyrå senast??? Vår frukost varade inte mer än 40 minuter.
Men vi hann ändå avhandla det allra viktigaste. Som att vi ska ses snart igen. Men även en del jobbollande och prat om barn och hundar. En stund med Caroline ger alltid tusen idéer och ett ton inspiration. Efter inhoppet på redaktion ville slumpen att jag avslutade dagen i Gamla stan också. Gottade mig återigen åt alla fina silhuetter, alla roliga detaljer och det ständigt närvarande vattnet på min vandring hemåt.
Suddig aftonbild - kladd på linsen eller fotografen?
Trots att det är höst hör och ser man många turister i Stockholm. Härligt tycker jag!
Fru/fröken Räv sitter på Helgeandsholmen, mellan Gamla stan och Drottninggatan (kan man säga).

Slutsats: jag borde börja och sluta dagen oftare i Gamla stan - gärna med Caroline.

7 kommentarer:

Helen sa...

Åh, Stockholm är en vacker stad...det är många år sedan jag sist var där, måste nog åka ner inom en snar framtid, känner jag. Och den där fru räv har jag sett förut! Har ett foto på henne, där hon poserar tillsammans med min Mimmi.
Ha en skön helg, kram!

Äventyret framtiden sa...

Fru Räv är en ny bekantskap för min del vilket nog visar att det är ett tag sedan Gamla stan fick mitt besök. Måste åtgärdas!
Fina bilder. Underbara Stockholm!

Ha en fin dag!

Karin

Caroline Engvall sa...

Du är bäst, Kesu. Bara så. Bäst. Kram från Mölnbo. :-)

Mira sa...

Tack för både din fina morgonpromenad och din dito kvälls! Kladd på linsen eller kladd på fotografen? ;-)

Elisabet. sa...

Ja, alltsammans låter härligt! Men detta med fru eller fröken Räv .., vad är detta egentligen ,-) undrar nyfiken madame i Halland.

Kesu sa...

Helen: Stockholm ÄR vackert trots alla sina fel och brister. Räven ver en ny bekantskap för mig, måste googla info.

Hoppas du får en fil helg också! Kram

Pettas: Ny för mig med, som sagt. Återkommer när jag hittat info. Gamla stan är eg bäst när man inte har några specifika måsten där tycker jag. Man bara strosar på måfå, gärna de lite mindre och inte så trafikerade gatorna. Hittar alltid något jag inte lagt märke till tidigare.

Caroline: Nej, inte alls. Men tillsammans är vi ganska bra när vi sätter på tänkarkepsen, tycker du inte? Kram

Mira: Vassegod! :) Kladd på fotografen var mitt luddiga sätt att uttrycka att jag kan ha schabblat bort inställningen och fetmissat skärpan. Kladd i huvet, typ. Hehe!

Elisabet: NU ska du - och alla andra som undrar - få besked. Här kan ni läsa mer om räven som gäckat mig ända sedan i torsdags:

http://www.dn.se/blogg/epstein/2011/05/05/den-hemlosa-raven-har-overtagit-jarnpojkens-roll/

Kesu sa...

PS Det låg inte endaste slant när jag passerade. Varken utländsk eller inhemsk. Bara så ni vet det med, menar jag.