onsdag 19 oktober 2011

Nakenchock

Okej, kanske inte just nakenchock som så - vad gör man inte för att locka till läsning? - men såväl chock som bestörning infann sig i dag när jag svängde inom Åhléns. Ser ni?! Juldekorationer!!! Den 19 oktober, alltså mer än två månader kvar till jul. Är det riktigt klokt? Va? Va? Va?

Och det var inte några ynka små blyga tomtenissar man hade dukat fram. Nej, hela härligheten (?) med kulor, glitter, fler kulor, mera glitter i travar. Elljusstakar i parti och minut liksom adventsstjärnor.


Men hörrni, tycker ni att det här är okej? Det tycker inte jag.

17 kommentarer:

Elisabet. sa...

Nej, fyyyyyyy ... så hemskt! Det borde införas en jul-lag .., säger jag som bryter mot alla lagar, typ mack-lagen.

Anonym sa...

Vägra jul före första advent åtminstone!! ellem

Mira sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mira sa...

Ok. Då går jag inte dit förrän det är dags för jul i min föreställningsvärld. De får skylla sig själva. Nån sorts bojkott!

Äventyret framtiden sa...

Ja, upp till bojkott!

Cicki sa...

Håller med, håller med och håller med!

Caroline Engvall sa...

Jag läste någon artikel om att affärerna inte tar fram julpynt tidigare varje år - det är tydligen alltid i mitten av oktober - det är bara det att det KÄNNS tidigare eftersom somrarna blir längre. Men vad vet lilla jag. :-) Tror ju bara på det jag läser. ;-)

Mian sa...

NEJ NEJ NEJ - alldeles för tidigt!

Karin på FOX sa...

Hihi, jag gick på den fräcka finten med rubriken. Journalistfasoner!
Självklart hänger jag på bojkotten. Håller mig förresten helst till hemmagjorda garntomtar i granen och avstår från blingbling.

Tankevågor sa...

Jag älskar julen men det här är alldeles för tidigt!
Det är likadant i London. Förr tog man fram sina julavdelningar tex. på de stora varuhusen i november. Nu finns det en julavdelning med allt vad det innebär redan första september på Harrods tex. Men julskyltningen blir inte förrän i november tack och lov.

// Lisbeth

G sa...

Hm...jag tycker att det är mysigt jag. Men jag köpte min första julklapp för en månad sedan och brukar vara färdig när första advent infaller. Så för min del känns detta OK. Så det så

Kesu sa...

Elisabet: En antijullag i oktober kanske? Skulle du bryta mot den med eller hålla den? Jag tror på det senare :)

Anonym/ellem: Yes!

Mira: En bojkott med fötterna är en bra bojkott!

Pettas: Upp till kaaa, nej, jag menar bojkott! ;)

Cicki: En till! Vi kanske ska vara moderna och inne och starta en Facebookgrupp. Kan maken hjälpa? ;)

Caroline Engvall: Det må så vara. Men problemet är inte att det känns tidigare utan att det helt enkelt är för tidigt. även om det är samma tid år från år.

Mian: Går du med i vår FB-grupp dårå? :)

Karin på FOX: Hehe! Bra att du hänger på (och lockas av mina braskande bloggrubbar). Hemmagjorda garntomar är fint. Vi har inget blinbling heller. Knappt något pynt alls faktiskt.

Tankevågor: Se där, en julälskare som fattat att julen inte blir bättre av att man börjar två månader i förväg. Jag tror att Harrods, liksom Illum i Köpenhamn, har en konstant julavdelning just för att folk som bara besöker stan kanske i april ska ha chansen att få shoppa deras fantastiska (?) julprylar. Åtminstone skyller varuhusen på det ;)

G. Jag vet att du är ett riktigt julfan, men tycker du verkligen att det är mysigt med högar och travar av julpynt så här i oktober? Du gillar ju Halloween också, vill du inte klara av det först? Börjar du dricka glögg nu också? Du har så klart rätt att gilla julen i oktober, men falnar inte julglöden lite av den utdragna exponeringen??? Jag som älskar semlor skulle nog inte göra det i lika hög utsträckning om jag hade tillgång till dem 365 dagar om året. Tror jag inte i alla fall. Jaja :)

Cicki sa...

Varför inte. Det finns så många FB-grupper så en som vågar vägra jul före december platsar helt klart där.....:-)

Mian sa...

Självklart går jag med i Facebook-gruppen!

Går du med i min grupp "Inga semlor före Fettisdagen" då?

Kesu sa...

Cicki: Då säger vi det. fast jag vet inte hur man gör. Gör du???

Mian: Bra, DU kanske vet hur man gör? Japp, jag går med, så semmelälskare jag är. Höll mig minsann förra året - hörsammade ditt upprop :)

Kesu sa...

Nu Mian och alla ni andra: Cicki har fixat en FB-grupp, bara så där. Heja Cicki! Join us!


http://www.facebook.com/groups/306356209380224/members/

Cicki sa...

YES!