måndag 10 oktober 2011

Dejliga Danmark

(Runde tårn, knappt 40 meter högt, stegade vi så klart upp i.)


Jag erkänner med en gång: jag är kär i Köpenhamn. Har varit det så länge jag kan minnas.

När jag bodde ett år i Helsingborg (lååångt innan den långa bron byggdes) spontanade vi ofta över med färja och tåg för att byta skåneluften mot köpenhamnsair. Underbart! Nu när jag bor i Stockholm blir besöken dessvärre inte alls lika frekventa, men jag är glad som ett barn på julafton när jag får strosa i stan igen.

Den gångna helgen flög jag och tre kamrater dit. Ursprungstanken var att fira vårt gemensamma 200-årsjubileum (okej, 199 då, Gunilla!). Alla fyller vi 50 i år och i stället för att hålla på med presenter och annat kladd gav vi oss själva en gemensamm Köpenhamnshelg. Under resans gång (bokstavligen) kom vi sedan på att vår så kallade OK-klubb fyller tio år i år (jag gissade på sju år) och att det är 25 år sedan några av oss jobbade tillsammans som reseledare för första gången (jag gissade på något helt annat - My God, så tiden flyger i väg).

Stan visade sig från sin allra dejligaste sida med blek höstsol, god mat, god öl och allt annat som man vill ha under en kort storstadssemester.


(Smörrebröd på Peder Oxe, här "ribbestek". Slurp!)


Öl - slurp igen!


Roliga skyltar har dom också:


Caroline hade tipsat om restaurang Den lille fede (som jag kallade Den fede dansken hela tiden). Gott och prisvärt = succé! Tack!


(Höjden på Den fedes cappuccino står i paritet med höjden på maten.)


På egen hand hittade vi hotellet Nimb när Rådhuspladsen. Nej, vi bodde inte där (det gjorde vi på hotell Guldsmeden), men vi frågade oss fram till en lounge med lugn musik och sköna fåtöljer. Firar man 200 år känns inte höga, ryggstödslösa barstolar i dunkadunkapubmiljö som det rätta. Men på Nimb viskade de överdimensionerade fåtöljerna förföriskt "kom till mig", så där satt vi och kände oss kontinentala en knapp timme från Stockholm.

Hann också med en sväng inom Glyptoteket som hade den goda smaken att inte ta något inträde på söndagar. Miljön är fantastisk och Gauginutställningen skämdes inte för sig. Hade kunnat gå där länge, länge, men något ska man spara till nästa gång.

Det är nästan så att jag längtar redan.

7 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, jag älskar Köpenhamn och kanske ännu mera: Helsingör!

Men i K har jag en favoritrestaurang nära Centralen .., en turkisk en med buffé .., å, man svimmar nästan! Och inte är det dyrt heller. Eller var.

Äventyret framtiden sa...

Även jag är tokförälskad i Köpenhamn och får abstinensbesvär av ditt inlägg just nu:D

Tack!

Karin

Lisette sa...

Hmmmm! Det var dig väl unt, som det heter. Du har kämpat på i höst har jag förstått. Ska komma ihåg Den lille fede. Peder Oxe besökte vi när vi senast ( för ca 10000 år sedan) var i Köpenhamn. Gott!

Caroline Engvall sa...

Mölnbo här. Oj, vad kul att se bilder. Och kaffet. Då var du väl i åttonde kaffehimlen, Kesu? Får se om vi kan ordna något sånt på torsdag morning. :-)

Kesu sa...

Elisabet: Som f d Helsingborgsbo har jag trampat ofta i Helsingör. Gillar den stan också, men Köpenhamns mångfald (i bland annat miljöer) och kaxighet tilltalar mig. Turkisk favoritrestaurang nära Centralen - berätta genast! Älskar turkisk mat!

Pettas: Vassego! :) Hoppas du kommer dit snart då, det är enda sättet att bemästra abstinensen.

Lisette: Peder Oxe är alltid ett säkert tips. Miljön är ju inte heller helt fel, inte minst utanför fönstren (Gråbrödre torv).

Caroline/Mölnbo: ALLT var gott på Den lille fede. TACK för tipset! Vi bröt inte upp förrän efter fem timmar!!! Då var det skönt med en 30 minuterspromenad till vårt familjerum på Guldsmeden.

MrsHumble sa...

Ja, va kul det var att bekymmerlöst strosa omkring med bästa vännorna i Cph!

Norrebro och Norreport är dock två skillda områden i staden, vet nu tom undertecknad....nåja, promenaden stärkte aptiten inför kvällens femrätters på "den lille fede" som var precis så gott som jag hade hoppats på, dessutom god service!

Kesu sa...

Mrs Humble: Jamen visst var det! Och nu när Gunilla räknat sig fram till att det faktiskt inte var 10-årsjubileum trots allt har vi ju ett sådant att ta tag i. Vart ska vi åka tycker du???

Norrebro, Norreport, same, same, but very different ;) Jag gillade vår promenad dit också. Jag gillade allt vi gjorde!