måndag 17 oktober 2011

Dubbel överraskning

I går överraskade B mig med en biljett till Jeppe på Berget på Stadsteatern. Han blev lika överraskad själv när han såg att föreställningen började klockan ett - B hade trott klockan två. Aj då! Men ära vare Stadsteatern som meddelade att det går bra att chansa en halvtimme innan ny föreställning. Finns platser kvar får vi gå på de gamla. Halleluja! Ursäkta mina fördomar, men jag skulle inte tro att privatteatrarna är lika generösa.

I stället för föreställningen Jeppe på Berget gick ridån upp för Sickan på Hundön, en komedi i en akt. Vi åkte ut till Drottningholm. Precis efter kungens stora slott svänger man av till vänster och går en liten bit till Hundön. Den är omgiven av vatten och där får fyrtassingar rasa runt utan koppel. Stora som små, gamla som unga, vita som svarta - alla får vara med och leka efter bästa förmåga.

Så här ser det ut till höger ...
... så här till vänster innan man kommer över till Hundön ...
... och så här på själva ön. (Det ser kanske ut som en dressyrkurs, men det är det inte! Hundarna i den delen råkade bara springa så just i det ögonblicket jag tog bilden. Det märkliga och intressanta är dock att hundar av samma färg oftast lekte med varandra. Minus Sickan då som lekte med alla. Å andra sidan är det kanske inte så konstigt. Som hund leker man kanske bäst med lika barn, känner sig tryggast när man känner igen andra, så att säga.)

Att leka med andra hundar är det bästa Sickan vet. Hon gav sig genast i slang med alla och envar och fick igång de flesta. Hon rullade runt, hoppade, kutade som en kanonkul och nästlade sig in hos mattar och hussar - allt med samma varma hjärta. Nångång emellanåt tankade hon vatten och godis och sen var det full fart igen. De andra hundarna var inte sämre. Jisses, så det dundrade i marken när en boxer jagade en amstaff tätt följda av en dalmatiner. Border collies hoppade med stövare, mopsar med borderterrier. Vi stannade nästan en timme i höstsolens sken, men inte en enda bra bild fick jag. Sickan sprang hela tiden ur bild.

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Å, där skulle jag vilja vara med den springglade Harry!! Och alla var goda vänner ...?

Cicki sa...

Det låter som att Sickan haft en underbar dag. Säkert hade du och B det också bara genom att titta på alla lekande hundar. Man blir glad av att läsa om det.

Äventyret framtiden sa...

Så omtänksamt att man har inrättat en plats för de fyrfota små vännerna. De vill ju så gärna träffa andra "människor" de också!
Härligt för Sickan!:D

Helen sa...

Så himla kul för hundarna, och säkert även för alla hussar och mattar...Bob gillar ju inte andra hundar, jag tror att det beror på att han blev jagad av en argsint vorsteh när han var valp. En enda gång har han lekt litegrann med en liten jack russellflicka, det var så roligt att se.
Kram!

Mira sa...

Ah! Det där visste jag faktiskt inte om! Hundön! Låter som något för levnadsglade Emser...

Kesu sa...

Elisabet: Harry skulle älskade Hundön. Ta med honom dit/hit nästa gång så kan Sickan visa vägen.

Visst hörde jag lite groll här och var (leken pågick på många olika platser), men då var ägarna snabbt framme. Bara att byta plats och hundar, alltså hundar att leka med om de inte gick ihop. Inget blodvite så vitt jag såg ;)

Cick: Så här ser Sickans drömdag ut. Och jag kom på mig själv med att klucka hela tiden. Av skratt. Jag tyckte hundarna var så festliga, inte minst när de oblygt kom fram och stack nosen i jackfickan där godiset låg. Försöka duger - och ibland belönas det också.

Pettas: Ja, här har någon verkligen tänkt till. Fantastiskt!

Helen: Stackars Bob, det är klart att man inte blir så glad i andra hundar om man blivit jagad som liten. Hundar måste ju precis som barn präglas av barndomen/valptiden. Klia honom under hakan fron mig. Eller på magen om han gillar det bättre!

Kram

Mira. Absolut! Ta med Emser du som bor här i stan. Sväng vänster efter slottet när du har växthus på höger sida. You can't miss it (fast vi gjorde det första gången)! Lycka till!