fredag 28 oktober 2011

Fusk

Kisa lite med ögonen. Visst ser det ut som lammullskrull? Men det är det inte. Hemtex har dock börjat sälja garn som till förvillelse liknar lammull just för att man ska sticka sina egna lammkuddar. Ett varv avigt, ett varv rätt. Efter 50 cm viker man stycket på mitten, så att säga, och stickar 50 cm till. Sedan är det bara att sy ihop två sidor, stoppa in en finkudde och sy ihop sista sidan. Kan inte bli enklare i stickvärlden.

Fast det var inte riktigt så lätt som jag trodde. Har stickat ganska mycket i min dag, men aldrig i ett sådant här krulligt (läs knutigt) garn. Det gör att en maska ibland ser ut som två. Inte bra. Jag har fått kontrollräkna nästan varje varv för att vara på den säkra sticksidan.

Någon piffig trendmänniska har också kommit på att göra genomskinliga stickor. (Jag vet inte var mina är efter alla flyttar, så jag fick köpa nya.) När man räknar maskorna ser man igenom stickan och, ja, plötsligt blir det dubbelt upp igen. Om man inte ser till att belysningen kommer uppifrån.

Trots det lilla kvirret tycker jag ändå att det är fasligt roligt att se lammkuddarna växa fram. Jag vet att det inte finns randiga lamm (fast det kanske bara är en tidsfråga så som det genmanipuleras hit och dit), men i ett nyrenoverat sovrum på landet har vi, d v s B, målat två parallella, gråa ränder. Den ena är lite bredare än den andra. Tanken är att kuddarna ska ligga på gästsängarna och liksom ta upp ränderna. Jag vet, jag borde bli inredare ...

8 kommentarer:

Mira sa...

Jag såg det där garnet på Hemtex när jag kikade in för ett tag sen. Resultatet blev verkligen illusoriskt må jag säga. Kanske man skulle kunna sticka sig hela lammskinn att lägga på fotpallarna. En hel pläd...

Tack för tipset!

Tankevågor sa...

Det där blev jag sugen på att sticka i...även om det verkar pilligt med allt det där krullet.
Ja, du det bor nog en inredare i dig! :-)

// Lisbeth

Elisabet. sa...

Hahaha .. ja, stickning är iaf inget för mig. Börjar jag med 50 maskor, har jag 40 på nästa varv. Eller 60.

Mian sa...

Läckert!
Känns som om jag kan vara på väg mot nån sorts återfall när jag läser inlägget... :-)

http://lillaru.wordpress.com/

Caroline Engvall sa...

Jag älskar att det fortfarande finns saker jag inte vet om dig. Som att du STICKAR! No idea. Haha. Tack!

Anonym sa...

Hej! Skulle vilja komma i kontakt med dig då jag fick din bloggadress av uppfödarna på Kannel Turbolines. Jag har kontaktat dem pga att jag är intresserad av att köpa en tikvalp därifrån och då tipsade de mig om dig och Sickan. Då jag inte sett en enda Norwich i Sthlm så skulle det vara mkt trevligt om jag fick komma i kontakt med er. :) Mvh Louise: louise.kjellkvist@gmail.com

Karin på FOX sa...

Fint! Ilar genast till Hemtex. Kunde kanske sticka mig ett får:)

Kesu sa...

Mira: Det blir perfekt till ett lammskinn på fotpallen. Eller en hel pläd. VIiket som. Go, go, go!

Tankevågor: Äsch, sååå svårt är det inte, men det var lite knepigare än vad jag trodde just på grund av krullet. Men du fixar't.

Att det bor en inredare i mig är en grym överdrift. Jag är ingen inredningsfantom, fråga min nära och kära - och alla andra.

Elisabet: Det var nästan lite så i början innan jag kom på att kontrollräkna vartannat varv. Men om det slår på 20 maskor för dig lite nu och då blir det ju ett perfekt lammskinn - de är ju ojämna i kanterna. Hihi!

Mian: Jamen det är väl klart! Det här blir en suverän mössa, 95 % mohair. Värmer och klär!

Caroline Engvall: Har vi inte pratat om stickning du och jag? Kanske inte, men nu vet du. Fast jag har inte stickat på jättelääänge innan lammkuddarna. Berätta nu något som jag inte vet om dig :)

Anonym: KUL! Du har valt helt rätt ras. Jag mejlar!

Karin på FOX: Om någon kan sticka sig ett får så är det du. Skynda, än finns garner kvar, jag kollade i söndags.