måndag 22 februari 2010

Fejssnofs

Jämmer! Har vi utsatt vår hund för djurplågerì??? Vårt bryderi är att det varit för kallt för att klippa Lelle R. Förra året slutade det med öroninflammation och guldtäcke. När jag tänker efter var öroninflammationen värst. (Ser du att Emser och Lelle R har samma pipleksak, Mira?)

Nu när det varit en massa minus har vi inte vågat skala vår gamla pälsfarbror. Samtidigt har luggen vuxit sig längre - och längre - och hängt och slängt framför hans vackra ögon. Lelle R har haft svårt att hitta godisbitarna traditionen bjuder att vi kastar över hallgolvet efter varje avslutad promenad. En gång gick han in i en parkerad cykel under promenaden. Där gick någon slags gräns.

I fredags åkte vi iväg till hans trevliga klipperska på Söder och bad om en fejssnofs. Aldrig i livet att jag skulle våga vifta med saxen framför ögonen på Lelle R. Resten av kroppen tyckte vi i stort sett kunde vara, så han inte skulle frysa svansen av sig.

Nu hittar han alla godisbitar och kan googla Alice, Poppan, Gaija och Dessi igen. Han är mjuk som ett nytvättat och tumlat gosedjur och dessutom knattrar det inte så förbålt på tangentbordet eftersom klorna är klippta.

(Jag räknar med att ni ser vilka bilder som tagna är före och efter ...)



Uppdatering: Det var alltså inte samma klipperska som skalade honom så för ett år sedan. Nu har vi hittat en ny som är kalasbra.

16 kommentarer:

Helen sa...

Nää, inte ska man gömma såna sammetsbruna rådjursögon bakom luggen, inte.

Gusis, så söt han är, Lelle R. Synd att man inte är en liten rufsig tik... ;-), för då skulle jag ha frågat chans på honom!

Kram!

Emma R sa...

GULLIG!!! Har också drabbats av tvehågsenhet. Vill trimma dem då det börjar bli en hel del schnauzerhår på golvet,,, samtidigt är det ju vansinnigt kallt... What to do...? Kanske bara ska ta liiite... :-)

Caroline Engvall sa...

Typ världens sötaste vovve.

Mira sa...

Se där ja, ett par vackra ögon!!! Men någon pipleksak kan jag, trots ihärdigt stirrande, inte få syn på.

Med tanke på det senaste dygnets temperatur tror jag att det var ett klokt beslut att inte skala pälsfarbrorn...

Karin på FOX sa...

Ja attans vilka underbara ögon. Var hittar jag den frissan?

Kesu sa...

Helen: Lelle R älskar beröm (och smicker och kel och oxfilé) och rodnar ända ut i svansspetsen av dina ord.

Emma R: :) Ta lite i fejan om det behövs. I övrigt är det nog bara att hålla ut. Fy 17 så kallt att bli skalad nu.

Caroline: Du vet väl att du är hans FFF? Hur var det nu: Favoritfrolicfé :)

Mira: Jag uttryckte mig slarvigt. Om du klickar på länken ser du den, när du scrollat alltså.

Elisabet. sa...

För några år sedan hade jag ju min cocker Linte-Pinte och honom klippte jag själv .., mest liknade han ett nyklippt får, men ååå, så fin han blev!

Tyckte matte, alltså ..-)

Flera veckor efter att han inte längre fanns, hittade jag småsaker som han gömt under sitt täcke i korgen .., allt från proppar, en liten borste, till kvitton.

Åååå, vad jag vill ha hund igen!

Cicki sa...

Så stilig han blev. En riktig tjejtjusare. Eller heter det tiktjusare när det gäller voffar...:-)

Lisette sa...

Jistanes då! Är det månne snöhinder för kommentarerna på bloggen också? Alice och jag skickade iväg ett beundrarbrev till Lelle R i morse men det måste ha stannat någonstans ovanför Skövde för det syns ju inte till. Vi vill i allafall tala om att maken till tjusig fästeman får man leta efter. MMMMMMMMMMMMMMMM så läcker han är. Massor av pussar från Gökhem. Alice säger att matte har lovat göra varsin semla till henne och Mr R om han bara dyker upp. Lelle Rs matte kan få två hon också- trots att hon BARA är tjej!

G sa...

Klart jag ser före och efter. Före; en busig tuff krabat, efter; en lite olycklig välartad densamme...

Mian sa...

Åh så fina ögon han har där under luggen!

Tankevågor sa...

Men vilken stilig kille det fanns där under rufset! :-)

Här har vi samma dilemma....inte sjutton kan man klippa ner pälsen nu när det blev vargavinter.
Men jag måste också klippa luggen och runt ögonen på Roxy nu för hon ser inget alls snart.

Kan du rekommendera den där klo och hundfrisören? Jag är så harig på att klippa klorna...tycker nog att det är värre än vad Roxy tycker. Men hon har ju svarta klor och det är svårt att se.

Christina sa...

Oh, utbrister jag, Gaia och Poppan unisont... före-bilderna är såååå charmiga men när vi kommer till efter-bilderna drar vi efter andan.
Blir Lelle R putt om vi kallar honom för söt?
Vi tycker han är bland det sötaste vi har sett nämligen, men vi kan ändra det till stilig om det skulle va' så.

Vilken tur att klipperskan från i fjol fick på båten ;) Det här var verkligen fint klippt.

No-one sa...

Fiiiiiiina, fiiiiiiiiina Lelle R! ♥

Caroline Engvall sa...

Hoppas ni hade en trevlans frukost. Utan mig. Snyft.

Kesu sa...

Elisabet: Linte-Pinte, hihi! Var fick du det namnet ifrån? Åh, prata inte om den dagen ... skaffa hund i stället. :) En liten Alice kanske? Eller en liten Lelle R? Så gott som same, same. Mycket lättrattad bägge två.

Cicki: Tiktjusare var ett bra ord, tycker jag, Det kör vi på. Lelle R tycker att teakgolv är ett annat fint ord ...

Lisette: Ingen kärleksepistel har hittat hit, postiljonen har väl fastnat i nån driva eller två. Maken till fästman, eller fästman till maken??? Lelle R med matte tackar för semleinviten. Vi kommer när tågen kommer förbi Hallsberg.

G: Rätt sånär som på en punkt. Välartad, nja, jag vet inte det jag ...

Mian: Lika vackra som Alices! Visst är det fint med kajalstrecken runt ögonen? Det har väl fröken A också?

Londongirl: Det är jätteläskigt att klippa svarta klor. Jag är också harig. B får göra det. En gång missade han. Aaaaaaaaaaaaajjjjjjjjjj! Här hittar du klipperskan. Hon är jättebra och inte dyr. Det ser lite schattigt ut där, men vi är alltid nöjda när vi går därifrån. En gång satt B och väntade på plats och noterade att Lelle R inte protesterade ett dugg, inte ens när hon klippte klorna!!!

Klia Roxy under hakan från mig!

HUNDSALONGEN SÖDER
Brännkyrkag. 119, 117 28 STOCKHOLM 08-658 45 04 Mobiltfn 070-491 69 24

Christina: Lelle R blir ALDRIG putt på Gaia och Poppan. Om dom tycker att han är söt, vill han vara söt. Om dom vill att han är stilig, ser han till att vara det också. Allt för pälstjejerna.

Alexia: Lelle R tackar för berömmet OCH hjärtat som han - och jag - noterar att du lagt in här :)

Caroline: Ja det hade vi. Men vi saknade dig! SÅKLART!