söndag 7 mars 2010

Iskallt


Hu! Inte så mycket för istiderna som för allt jobbet just nu. Skulle kunna skylla min usla bloggning på isen, för vi har gjort en dygnskryssning till Åland. Men det var förra veckan. Fick den i present - tack snälla Lasse! - och såg att den hade ett bäst före-datum. Som tur var fastnade vi inte i isen. Men det såg k a l l t ut ändå



Vi kryssade med Birka Princess. Vinkade farväl till en blinkande huvudstad.
Hela resan gick on the rocks i en vitgråskala. Vackert faktiskt.

B ville feströka, men suget försvann lite när han hänvisades ut på däck. (Jo, det fanns ett rökrum, men ni vet ju hur lockande sådana är. Det enda som gäller är att ta ett djupt andetag innan man går in och sedan hålla andan. Funkar sådär om man vill röka.)

B passade i stället på att testa sin nya läsplatta.

Häftigaste upplevelsen var att sitta utomhus i en sprudlande jacuzzi. Några snöflingor föll sakta. Ovanför vattenytan var det en massa minus, under en massa plus. Märklig, men härlig känsla. Där satt B och jag och pratade med en medpassagerare innan det var dags att spaa. (Kameran låg dessvärre i hytten.)

Stockholm log sitt vackraste leende när vi kom tillbaka ett knappt dygn senare. Måsarna cirklade och skrek, Djurgårdsfärjan stävade tappert. Visst har vi en fin huvudstad?


Uppdatering: En uppmärksam läsare (G) har noterat att jag skrivit fel namn på båten. Så går det när man inte fick vara med och krossa skumpaflaskan mot fören. Vi åkte alltså tydligen med Birka Paradise och inget annat.

Uppdatering 2: När man googlar Birka Princess blir första träffen Birka Partadise. Hur ska dom ha det???

11 kommentarer:

G sa...

Hm, om man nu ändå är ute och åker båt kan man ju notera att båten heter Birka PARADISE och inget annat.... Båten Birka Princess såldes till Grekland och sjönk där. Ligger på havets botten.
Du kanske noterade att allt på båten hette något på Paradise...inte det?
Lugn jag ska inte skvallra till Lasse!

Kesu sa...

NÄ, det noterade jag inte. Men som jag så många gånger tjatat om på bloggen så är det så här att leva med namnafasi. Det blir bara nästan rätt. Och jag är övertygad om att det är helt rätt, varje gång.

Du och jag jobbade ju ihop på Cypern, inte i Tunisien där jag kallade ett trevligt gästpar för herr och fru Mumrik hela veckan. Dom hette Mamrik och undrade vid hemresan på flygplatsen om jag hade läst mycket av Tove Jansson.

Bussigt att du inte skvallrar för Lasse! Hur var er resa med Viking Line? Äsch, skoja bara ...

G sa...

ville bara retas lite...

Kesu sa...

No problem, blir bara så trött på mig själv. Jag har vänner som tycker det här är fnissigt kul, medan jag mest tycker att det är j-vligt jobbigt. Jag tror ju hela tiden att jagt skriver rätt, men inte då. Suck!

Mian sa...

Oj vad is! Vackert, men onekligen en smula skrämmande.
Läsplatta - nice! Jag läser en hel del e-böcker på min gamla PALM handdator, men detta var ju en rejäl apparat det må jag säga. Är B nöjd?

Mira sa...

Tack för den spännande rapporten! Och garanterat fritt från risk för sjögång med all isen, eller hur?

Och så skönt att ni inte hörde till de fastnandes skara!

Kesu sa...

Mian: Jo, just då: vackert och skrämmande på samma gång. B är nöjd, men tycker att det tar lite lång tid att vända blad. Han har lärt sig att trycka p knappen två rader innan sidan är slut ;)


Mira: Garanterat fritt från sjösång. Jag som blivit sjösjuk mellan Helsingborg-Helsingör (sant!) kan intyga det. Usch, så jobbigt det måste vara att bli strandsatt OMBORD på en båt ...

Mian sa...

Kesu: på tal om att vända blad :)

http://www.youtube.com/watch?v=JaUULepIpbA

(klippet är lite trögt, men det fungerar...tids nog...)

Kesu sa...

Hihi! Månne var det så när man gick från rullar till böcker? Alla paradigmskiften är kämpiga i början.

Eftersom sketchen är på norsk kommer jag att tänka på den dåliga vitsen hur man håller en norrman sysselsatt i några timmar. Skriv bara Var god vänd på bägge sidor av ett ark ... Jag sa ju att den var dplig. Men din sketch var kul!

No-one sa...

Härmed kräver jag ett inlägg om läsplattan. Hur är den att läsa på? För ögonen? Ergonomiskt? Hur är den tekniskt, ur användarsynpunkt? Kommer den ersätta böcker på något sätt, eller är det komplement? Är den här för att stanna?

Kesu sa...

Alexia: Uppfattat! Jag ska be B avlägga en rapport. Att han själv skriver den här på bloggen är nog för mycket begärt, jag får intervjua honom. Stay tuned.