tisdag 16 mars 2010

Ljudlycka


Jag kommer ihåg var jag stod och vad jag gjorde när jag lyssnade på min allra första ljudbok. Det var "Tuppen är död" av Ingrid Noll. Sex kassettband. I köket på min första lägenhet.

Sedan dess har det blivit jag vet inte hur många lyssnade böcker när jag går ut med Lelle R, donar i köket eller pysslar med sånt som inte kräver några hjärnvågor.

Favorituppläsare? Stephen Fry. Alla kategorier. Jag tänker aldrig mer läsa en Harry Potter - Stephen får göra det åt och för mig. Jag har en HP-bok kvar, den sista. Sch, om ni vet hur det går.

Tack vare den här bloggaren, recenserar jag numera böcker åt SJ:s ombordstidning Kupé (som jag alltid kallar ombordsstigning Kupé när jag pratar med någon - det går av bara farten). Hon är redaktör där. Lycka! Ljudböcker är tyvärr dyra, både på engelska och svenska. Därför lånar jag övriga,. icke-recensionsböcker på biblioteket. Dammsög barnavdelningen nyligen och - tiddelipom, så glad jag blev när jag hittade Nalle Puh, en av mina absoluta favoritböcker, med Stephen Fry som Puh, eller Pooh på engelska. Allan Edwall läser underfundigt och underhållande om björnen på svenska, Fry suveränt om lillnallen på engelska.

Säg inget till B, men jag skulle nästan kunna tänka mig att skura köksskåpen nu, bara jag får ha Pooh och Fry i öronen.

12 kommentarer:

Mira sa...

Så inspirerad jag blir. Jag har ofta inte tålamod att lyssna på ljudböcker, men... Ja... Nog skulle jag gå till biblioteket bums. Och Stephen Fry är en älskling! Tiddelipom får det bli! :)

Mian sa...

Jag älskar Nalle Puh! men jag är usel på engelska. Det får nog bli Allan Edvall-varianten för min del i så fall. Jag har ännu aldrig lyssnat på en talbok, borde jag testa kanske? Jag vill ju läsa i min egen takt - kan det funka ändå???

Jag har både Puh-citat och en av dina talboks-recensioner på mitt blogginlägg igår :)

Mian sa...

F.ö. har jag även en hel del blogginlägg om sann natur :-)

Elisabet. sa...

Före Kupé fanns en tidning som hette "Ud og Se". Jag ÄLSKADE den. Älskade den. Det var en ren njutning att sitta på tåget och upptäcka ett nytt nummer av den tidskriften ., och så läckert redigerad och vackra bilder, eller annorlunda bilder och intressanta reportage.

Nu ska jag titta på Kupétidningen och se om jag hittar dig där ., när jag ikväll sätter mig på tåget norrut.

Lisette sa...

För att inte tala om hur bra det går att måla med ljudböcker i öronen!

No-one sa...

Jag minns att jag tyckte Nalle Puh var helt okej som liten, men inte mer än så. Däremot har jag upptäckt det fantastiska med Nalle Puh nu på äldre dar. Bättre sent än aldrig?

Förresten, visst menade du IMHO som i "my Humle opinion"?

No-one sa...

Förresten. Har du läst Benjamin Hoffs "Tao enligt Puh" eller "Te enligt Nasse"? Mycket kloka böcker.

Cicki sa...

Jag har aldrig fastnat för ljudböcker utan vill ha en bok att hålla i, se bokstäverna bilda ord och riktigt lukta på trycksvärtan. Ändå lovordar jag ljudböcker eller talböcker som man sa förr. Utan dem hade sonen aldrig kunnat ha så många läsupplevelser som han haft.

Ett minne ifrån en annan SJ-tidning som jag nu längre inte minns namnet på. Det måste ha varit någon gång på 80-talet. Jag och väninnan skulle på konferens och bläddrade i tidningen på tåget. Där hittade vi en artikel om fonder som ingen längre kunde uppfylla för att få ut pengar. Numera görs oftast dessa fonder om och samlas i en sk social fond på kommunerna där behövande kan söka. Väninna är kurator och på den tiden sökte jag ofta fonder åt vår förening och deras medlemmar. Så en artikel om gamla fonder kändes bra för oss.

Vi skrattade så vi skrek när vi läste om de väldigt snävt riktade fonderna. Där var fonden för pensionerade kallbaderskor som jobbat på Varbergs kallbadhus. Fonder för obemedlade prästdöttrar och en massa annat som inte längre existerar. Gissa om folk i "kuppen" tittade konstigt på oss.....:-)

Christina sa...

Jag måste erkänna att jag aldrig har lyssnat på en ljudbok, får väl testa snart.. Stephen Fry skulle jag inte ha ngt emot att ha i öronen :)

Emma R sa...

Jag och sambon upptäckte ljudböcker för ungefär ett år sedan. När vi bilar långt är det numera uteslutet att INTE ha en ljudbok med oss! Det är helt överlägset och gör resan till en fröjd!

/Emma R

Kesu sa...

Mira: Nej, ljudböcker funkar inte i alla lägen. Ibland märker jag att jag har för mycket egna tankar som måste få slåss klart i huvudet. Då stänger jag bara av ljudboken och lyssnar vid ett annat tillfälle i stället. Prova Puh och Fry!

Mian: Allan Edvall funkar finfint också! Han gör Puh, Nasse och alla dom andra med bravur. Testa om du känner för det. Din morgonresa med tåg är i kortaste laget, men kanske när du kör eller lagar mat eller är ute och går med Alice. DU hittar när det funkar som bäst för dig.

Jag såg Puh-citatet och talboksrecensionen :) Citatet var bäst! Men roligt att se recensionen, för det gör jag aldrig annars. Åker tåg alldeles för sällan. (Ja, jag vet jag har inte drababts av vintern på det sättet, därför kan jag säga så.)

Sann natur??? What?

Elisabet: Ud og Se låg nog på de danska tågen tror jag. De som går över Helsingborg/Helsingör. Minns den vagt.

Lisette: Åh, du förenar nöje med nöje? Smart!!!

Alexia: Jag upptäckte också Puh i mogen ålder. Liksom Pelle Svanslös. Prova honom. Du kan köpa böckerna redan nu och öva lite innan det är dags att läsa för Pyret.

Hihi! Ja, det är klart jag menade. (Jag kallas för Humle, mnen skrev In my humble opinion på Alexias blogg, ifall någon undrar.) Ordvitsare där!

Nej, jag har inte läst de där böckerna, bara sett. Skriver upp på läsalistan!

Cicki: Det var ju så den lästa boken började, just för att "hjälpa" en del att läsa. Mamma lyssnade flitigt på äldre dar när hennes syn blev dålig. I vissa lägen funkar de inte för mig, i andra är de underbara!

Hahaha! Jo, det kan man kalla riktade fonder! Blev det några pengar???

Christina: Testa om du känner för det, men se till att börja med en riktigt bra upplösare. Jag kan tips om du vill - både om bra och inte så bra ;) Fry är absolut toppklass.

Emma R: En anhängar till hör jag :) Ljudböcker är perfekta för långresor. Har du några tips? Vill du ha några tips?

Mian sa...

Kesu: Sann natur. Vi har alltid kört med den där strofen, jag och Jan. Det har med Piddeli Pej-sången att göra, men jag kommer ej ihåg i vilken bok man kan hitta dessa ord. Kanske är det i Benjamin Hoffs "Tao enligt Puh" och i så fall är det nog någon sorts tolkning av sången?
Tingen är som de är!

Pidel-i, Piddel-i, Piddel-i Pej. En trast kan sjunga, en mullvad ej. Frågar du gåtor, så svarar jag dej: Piddel-i, Piddel-i, Piddel-i Pej.