måndag 15 mars 2010

Lösningen

Gosh, så duktiga ni var!!! Och nära. Att ingen prickade in just torkade hibiskusblommor från Egypten kan jag förstå. Karkadé kallas brygden där. Serveras varm som te, kall som saft.

Jag köpte en påse (dåligt plåtad) i Sharm el Sheik och körde au naturel, sötade alltså inte. Lite surt, men inte alls outhärdligt. Vackert blev det också.
Allt serverat i en av mina Penguinmuggar.
Urdrucken mugg. Finare bottensats får man leta efter.
Sista bilden blev lite spöklik.
En trött spökhund undrar vad jag håller på med ...

Jag är en obotlig Penguinromantiker, se här. Samlingen har utöktas sedan bilden togs.



Mer om Penguin: Penguin är helt enkelt ett engelskt bokförlag, grundat 1935, som gett ur hur många titlar som helst. Nytänkandet bestod i att böckerna inte skulle kosta så mycket och säljas lite överallt, inte bara i boklådor. Eftersom Penguin har så många år i bokryggen kan de skryta med författare som Agatha Christie och andra storsäljare som aldrig går ur tiden. Förr i tiden såg böckerna ut precis som i min bokhylla. orange och gröna bokomslag med en liten pingvin. Idag ser de ut lite hur som helst - tyvärr.

Läs mer här http://www.penguin.co.uk/static/cs/uk/0/aboutus/aboutpenguin_companyhistory.html

9 kommentarer:

Mira sa...

Aha!
Annars trodde jag på röda vitlökar...

Spöklika bilden beror på imma på linsen. Nykokt vatten, va? :-) Kan utnyttjas till roliga effekter...

Hoppas du haft det skönt!

Mian sa...

Jag köpte alltid en sorts tepåsar med hibiskusblomma förr i tiden - örtte, syrligt och jättegott.

De där mörka spökhundsögonen är ju bara sååå vackra.

Lisette sa...

Attans också, jag som trodde att jag var så smart ;))). Det där teet låter gott. Hibiskusteet som finns att köpa i vanliga t.ex. ICA-affärer hätr är väl inte lika smakrikt kan jag tänka, men det är gott det också. Jag håller med MIan.

Kesu sa...

Mira: Det ser onekligen ut som det också. Japp! Varmt vatten = imma = spökgloria. Du har såklart koll på sånt, jag har lärt mig det nu :) Haft det jätteskönt tack!

Mian: Syrligt, inte surt, du har rätt! Visste inte att det fanns i tepåsar. Finns det fortfarande? Ska vara jättenyttigt - det sa i alla fall egyptiern vi handlade av. Ha!

Lisette: Du är alltid smart! Du menar att påshibiskusarna finns i vanliga Icabutiker? Kul! Då slipper jag dra till Tuttans land varje gång.

Kesu sa...

Mian: Glömde: visst är spökögonen fina, men Lelle R ser onekligen blek och tuffsig ut, som ett litet spöke. (Det blir så när matte inte jobbar med kameran utan bara smäller av några bilder, förklarar han harmset! Visa inte bilden för Alice ber han.)

Christina sa...

Oj så häftigt - torkade hibiskusblommor som te!!!
Jag är ingen tedrickare så jag tycker det låter hur exotiskt som helst, för att inte tala om hur det ser ut!

Åh, vilka fina Penguinmuggar! Vilken strålande idé med boktitlar så där.
Jag tycker det är så synd att alla de här fina loggorna med djur försvinner, pingvinen, maraboustorken etc...saknar dom.

Jag hade velat haft Maigret at the crossroad som mugg ;) Tror den heter så, boken som finns någonstans i hyllorna.

Kan någon se mer utråkad och undrande ut än Lelle R?
- Varför är detta intressantare än att krypa till sängs med mig? Va va va?

No-one sa...

Åh, den där bilden du kallar spöklik är ju MAGISK. Mycket fin.

Kesu sa...

Christina: Jag är inte heller någon stor tedrickare, men den kalla hibiskusdrycken vi fick i Egypten gjorde att jag köpte en påse. Vet inte hur man gör saft, så då blev det te. Syrligt och gott! Och så lovade ju försäljaren att jag skulle bli vacker också ...

Jag som är en petimillimeter när andan faller på (gör den ofta), valde såklart titlar. Det tog tid. Är mycket nöjd med SHerlock Holmes och Nany Mitford. Maigret hade varit cool också.

Det är synd att Penguin o dyl har hottats upp och inte har kvar sin gamla coola (!) look.

Muggarna påm,inner lite om dina fina Muminmuggar.

Hihi, precis så tänkte han nog den yrvakna, spöklika trasselsudden. Tycker han påminner om någon Tove Jansson-figur. Tycker du?

Kesu sa...

Alexia. Tack! Först blev jag förtretad över imman, sedan tänkte jag ahaaaa! :)