söndag 28 mars 2010

Husgud(inna)


Den här bloggkompisen gillar Anna Bergenströms böcker och har nu lyckats fånga in alla av henne. Well done! Jag är också förtjust i Annas böcker, liksom i hennes mamma Pernilla Thunbergers recept.

Precis som Mian käkar jag kokböcker. Har bläddrat i de flesta och köpt alldeles för många. En del gillar jag inte alls, medan jag skulle kunna ha andra under huvudkudden. Varje natt. Det handlar om filosofi och inställning, att jag och kokboksförfattaren resonerar på ungefär samma sätt. Jag har inget emot långa och omständliga recept, men det får inte bli för pretentiöst, if you see what I mean.

En gammal favorit är Hiram, Märit Huldt. Hon skrev starkt personligt och illustrerade sina recept också. När jag var yngre klagade jag för min mamma över att recepten inte var så exakta. "Så är det när man är erfaren och säker och inte tycker att allt ska vara perfekt. Du lär dig", svarade mamma.

Receptsamlingen Hirams bästa recept fick jag i julklapp för många år sedan. Och i höstas fyndade jag de här på Stockholms bokbord. Minns inte riktigt nu vad jag betalade, bara att jag tyckte det var ett bargain.

När jag kom hem ångrade jag mig nästan - händer ganska ofta när jag köpt böcker (just för att jag köper böcker ofta ...) Inte fasen kan några decennier gamla kokböcker tillföra så mycket i dag när vi är så bortskämda med smaker från hela klotet. Slog upp en sida på måfå och hittade ett recept med både vitlök och lime. So there.

6 kommentarer:

Mian sa...

Söta!
Ytterligare en kokboksserie för mig att spana efter på loppisar och antikvariat :)

Moster Ma sa...

Den röda o den blå har imin "samling", men den gula har jag inte sett-än. De är så fyllda av äkta kärlek till mat o goda råvaror!

No-one sa...

Häftigt, inte visste jag att du var en kokbokstjej? :D Tur att vi har bloggarna, så vi lär känna varann på djupet ;) Glad Påsk & Kraaaam!

No-one sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Caroline Engvall sa...

Dina p-kaksdegsbollar var sååå goda. Det var så roligt att träffa er igår! Lav jo.

Kesu sa...

Mian: Söta - och bra än i dag. Spana på!

Moster Ma: Just så, mycket mer än bara recept rakt upp och ner. I bland kan jag sakna det i dagens kokböcker.

Alexia. Uj, uj, uj, om jag är ... . Hihi! Rätt utnyttjade kan bloggarna avslöja det mest (allt?)

Caroline Engvall: Tyckte också det var KUL att se er alla tre. Glzad you liked the p dough hearts ;)