onsdag 12 maj 2010

Berlin zwei (2)

Skrev jag att Berlin är fullt av monument? Ja, det gjorde jag visst. Det är halvsant. De flesta och svulstigaste stayerna försvann givetvis under den rasande slutstriden om Berlin. I dag finns det främst mycket kul - och en del konstig - konst på gatorna.

Kolla här!

























Men framför allt finns det en vansinnig massa museer. Vi gick på några, bland annat Ägyptischer Museum. Jag ville nämligen kolla in Nefertiti - och då fick jag det här på köpet:
Lelle R! Med mer än 3 000 år på hundnacken!
- Varför står du så kontigt när du plåtar? undrade B. Det blir ju inga bra bilder.
- Sch! väste jag.
- Men du FÅR plåta!

Okej. Följande bilder blev lite bättre (fast jag fick inte bort spegelreflexen):
Det här måste vara egyptiska stenhuggares skissbild. Vi ser ju bara konturerna och jag tycker det är oändligt häftigt.

Liksom den här. Vet inte om konstnären blev avbruten eller om de mjuka konturerna är avsiktliga. Visst är det snyggt?!


Här fick jag kanske inte plåta, men jag gjorde det ändå. Nix, inget galleri utan en hundaffär. Det drog lite i sakna-Lelle R-tarmen.




Sch! Man fick plåta allt UTOM just Nefertiti på Ägyptischer Museum. En dam försökte och vakten var genast framme. Han pekade på en linje som hon inte fick kliva över. Den låg minst tio meter bort från den egyptiska drottningen, så det var chanslöst. Men här kan ni se en lånad bild, så ni fattar vilken byst jag var på jakt efter.

11 kommentarer:

Elisabet. sa...

I Berlin har jag aldrig varit, men nog borde man komma dit .., det är ju inte långt härifrån dessutom.

Christina sa...

Åh, vilka söta hundbilder! Det är klart man saknar hunden när man reser bort- ett underbart reseinlägg :)

Cicki sa...

Apropå Lelle R-statyn så har jag ett Lelle-tyg hemma. Ska göra något kul av det få se om du nappar.....:-)

Moster Ma sa...

Tack för ett mycket trevligt resereportage! Berlin "lockar fett"!

Mian sa...

Här var det rejäl spännvidd vill jag lova! Fräsiga monument.
Jag måste komma till skott och försöka ta mig utanför Skaraborg län nån gång...

No-one sa...

Älskar Stålmannen-statyetten! Och vilka fina ägyptischerskulpturer du sett. Blev jätteförtjust i den där bysten med mjuka former. Vacker. Och väcker många frågor. I lajk. Nu blev jag konsthungrig.

Randiga Tråden sa...

Vilka härliga bilder.

LeiaMia sa...

Så lustigt, jag la in den där bystbilden precis häromdagen, men av en helt annan anledning. Har aldrig sett den tidigare och nu ser jag den här hos dig också!
Min son kom hem från Berlin i torsdags...

Mira sa...

den vackra Titi... Ja, det museet skulle jag vilja se. Smygfotograferandes. Nä. Jag brukar faktiskt respektera fotoförbud.

Näst sista bilden från hundaffären skulle kunna vara Emser och Lelle R...

Kesu sa...

Elisabet: Jag tror du skulle gilla stan! 1,5 timmars flygresa från Stockholm, från Köpenhamn hinner du knappt spänna av säkerhetsbältet, än mindre gå på toaletten innan det är dags att gå ner för landning.

Christina: Ja, visst är dom kalas! Berlin är en hundstad och då blir saknaden extra stor.


Cicki: Har du?! Mejla prov :)

Moster Ma: Vassego! Lockar fett - haha!

Mian: Precis så är Berlin, stort och smått, galet och vackert.

Alexia: Konsthungrig - vilket bra ord! Du kan du!

Randiga Tråden: Hej och välkommen till min blogg! Tack!

LeiaMia: Hej och välkommen! Nu har jag varit inne och kollat hos dig och fick genast Göteborgsvibbar. Aaaahh, Nefertiti! Brunnsparken va? Bodde i Göteborg i fem år. Lustigt att våra inlägg sammanföll. Vad gillade din son Berlin?

Mira: Vackra, vackra Titi! Fotoförbud ska man respektera. Jag blev störtförvånad över att allt, utom Titi, fick plåtas. Dessutom slapp man köa för att lämna in väskor och ryggor. Bra va?

Emser och Lelle R, ja, just precis :)

Cicki sa...

OK, måste fota först bara.