tisdag 11 maj 2010

Matnostalgi



Den här fina bloggvännen har precis lagt ihop - och bloggat om - en ruskigt smarrig smörgåstårta. Jag menar vinkokt fisk - är det inte überkurs? Låter hur gott som helst.

Hur som haver så har samma bloggare hört på tv att det är ute med smörgåstårta. Japp! Bara att hacka i sig. Tramsigt, eller hur? Mat äter vi väl inte för att det är trendigt utan för att vi måste och för att det är gott (förhoppningsvis)?

När jag bläddrar i nya "Kokbok från 70-talet" ser jag att jag är en hopplös utekocka. Kyckling i lergryta, falukorv i ugn och blodkorv har serverats i vårt hem den senaste månaden. Bara på trots ska jag ge mig kast med Flygande Jakob och Glace au four. Oh, ljufva 70-tal!

Här kommer några bilder i boken som jag tillägnar alla som modigt vandrar mot matströmmen:



































PS Jodå, smörgåstårta var också med, men den såg inte ett majonnäsklick så god ut som ovan nämnda bloggerskas.

8 kommentarer:

Karin på FOX sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Cicki sa...

Å gud i himmelens Amanda så sugen jag blev på torskromsbiffar. Finns torskrom att få tag på idag. Tänk när man tryckte ut dem ur burken och stekte. Jättesmarrigt.

Elisabet. sa...

Min storasyster och jag själv kom till någon slags insikt om att vi surfar runt på ungefär tio maträtter .., ja, vardera, och detta fick oss att gapskratta!

Lever man som ensamseglare blir det inte några större kulinariska äventyr i det lilla köket .., jag skulle ju lätt kunna äta tacos sex dagar i veckan .-)

Nu ska jag titta närmare på urklippen i ditt inlägg.

Mira sa...

Fondue och Flygande Jakob, köttfärslimpa... jo.

På slutet av 70-talet var jag student och levde på ris och kokt lök. Var vi rika och skulle slå på stort stekte vi en fläskkotlett till... Blodpudding? Rulltårta! Och torsk. På längden och tvären och bredden... Bohuslänning! Fiskande far! Jaja...

Moster Ma sa...

Jag blir både glad och hungrig när jag läser om denna bok !
Kom precis på min "gamla goding" SJÖMANSBIFF!!!!!

Mian sa...

Glace au four och såna där päron med mintchoklad har man ju tryck i sig en hel del när man var yngre.
Stekt torskrom älskar jag, jag måste bums till affären och inhandla en burk! Finns den månne fortfarande både i naturellvarianten och med dill?

Crabcakes på sidan 114 - känns ganska modernt eller?

Kesu sa...

Karin på FOX: Jag hann läsa din kommentar och reagerade precis som du med stor igenkänning på typsnitten. Kunde dessutom klocka in att det var tidningen Allt om Mat som mamma prenumererade på. Du undrar vad som växer på omslaget. Det är faktiskt en bild av ett köttstycke, men det är illa placerat. Tänkte jag också! Påminner om en hjärna, tycker du inte?

Cicki: Jaaaa, torskromsbiffar! Mums!

Elisabet: Det blir ju sådär, man kör in sig på några rätter - även när man är ett par. Fast det blir förstås lite fler då. Aha, du vill ha fredagsmys hela veckan? ;)

Mira: Jag var tillsammans med en son till en fiskare en gång. Den familjen åt fisk alla dagar utom söndag. Jisses, så god mat fiskarhustrun lagade.

Moster Ma: Se där, en favorit till. Bara att sätta igång och laga. Biff, lök , öl ...

Mian: Hihi! Precis så tänkte jag. Man har tryckt i sig ett och annat. Cicki och jag vill gärna att du rapporterar alla torskromsburkfynd. Okej?

Crabcakes låter mycket modernt. Det kom jag i kontakt med först på asiatiska restauranger nångång på 90-talet.

Caroline sa...

Jag läste just att smörgåstårta var INNE. Ja,dessa hattiga medier. :-)