måndag 3 maj 2010

Berlin ein (1)

Back from Berlin. Vill redan tillbaka. Jag som aldrig tagit varken tyskar eller Tyskland till mitt hjärta var tvungen att stanna upp och fundera över warum jag tycker den här stan är så schön. Har alltid varit fördomsfull - livet blir så mycket enklare då, eller hur? - och avfärdat allt i och från Germania med en handviftning.

Men für Berlin faller jag i farstun. Stan är lagom uyppkäftig. Den vägrar liksom att marschera i takt med övriga moderneslandet. Eftersom det inte finns några industrier eller stora företag alternativt finansinstutitioner som i övriga stora städer i Tyskland, är det lätt att få tag på bostäder. Billigt är det också. Det gör att vanligt folk kan bo i den stora citykärnan. I London, Paris, New York och många andra städer har bostadspriserna drivits upp till absurda nivåer. Där bor de stenrika människorna som ändå bara jobbar dygnet runt och inte hinner rasta sina blanka bilar, än mindre njuta på kaféer. Men Berlin är fortfarande en levande stad med livliga fik där ortsbefolkningen sitter och läser och diskuterar.

Stan är fyra gånger Paris i storlek och skiftar nåt enormt i utseende. Kliv ner i underjorden bland jugendfasaderna och stega upp i gråtgrå öststatsbetong. Plussa på med stora gröna parker. Och matställen. Och museer. Och gallerier. Och affärer. Och monument. Och, och, och - oooohhhh!

Jag är dessutom svag för platser med spännande och fascinerande historia. Jisses, vilka omvälvningar Berlin har gått igenom. Ändå har stan alltid gett fingret åt de besvärligaste matkhavarna. Men det har kostat ...

När jag inte är på jobb är jag ingen bra fotograf. Det vill säga, då plåtar jag inga typiska vyer. Här kommer i stället några högst personliga bilder från vår resa.


Våren ledde med en månad. Körsbärsträden blommade för fullt och syrenerna vajade med feta knoppar.

Über alles. Nästann överallt ser tv-tornet på Alexanderplatz dig. Byggt i klassisk öststatstornsstil.


Smart parkering. Den slog aldrig i Sverige, men man förstår varför den lelle bilen är så populär på kontinenten där det är ont om p-platser. Lägg märke till hur den här Smarten står, jämfört med bilen framför och framför igen.


Varje kväll låg några lik staplade under lakan i hotellkorridoren. Läbbigt, eller hur? Ända tills jag en morgon vågade nypa i ena lakanshörnet. Aber natürlich! Klart Ikeakassar passar lika bra i tyska hotelltvättstugor som i svenska fastighetsditon.

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Just så vill man att en lockande reseberättelske ska vara! Nu ska jag åka till Berlin. Men först till Halland.

Lisette sa...

Det låteer verkligen som om du har tagit Berlin till ditt hjärta. Sådana personliga bilder är MYCKET roligare än proffsiga opersonliga vykort. När åker du tillbaka? ;))Fast du kan väl vara hemma ett litet tag så att inte Lelle R glömmer bort dig helt och hållet för i så fall vill han hellre bo i Gökhem viskade han till mig häromsistens.

Mira sa...

Tack för inspirerande reportage! Har du flera bilder?

Själv har jag aldrig varit i Berlin. Kanske dags att åka dit...

Helen sa...

Kul att se och höra lite mer om Berlin. Jag erkänner mig också skyldig till fördomar ang. Tyskland. Väldigt dumt!
Vi har vänner som är ena riktiga globetrotters, och de lovordar Moseldalen av världens alla smultronställen.
Ha det gott! Kram!

Kesu sa...

Elisbaet: Vad glad jag blir när du skriver så! :) Tack!

Lisette: Tack! Jag blev förvånad själv, gillar ju London och New York också. Men Sargade städer som kämpat har något speciellt.

Jaså, Lelle R viskar till dig? Då kan jag berätta att han marscherade på 1 maj med parollen "Alice till Solna". Efter halva vägen bytte han plakat: "Lelle R till Gökhem. Nu!"

Mira: Jajamensan, mer bilder kommer. Av samma slag dock. Alltså inget Brandenburger Tor ... Ta kamurran med dig och dra nach Berlin vettja. Du skulle hitta hur mycket som helst att plåta. Snyggt skulle det också bli. Jag och Lelle R passar Emser.

Helen: Som jag sa: fördomar gör livet lättare, men det blir ännu lättare - och bättre - när de krossas. Moseldalen är säkert ljuvligt, bara man slipper dricka Moselblunschen - och det gör man ju ;)

Kram

Mian sa...

Berlin låter som ett ställe som man kan få med sig Jan till. Han är inte så sugen på sol- och badsemester...
När vi var på Kreta för ett antal år sedan så satt han mest i skuggan på balkongen och läste böcker ;)

Karin på FOX sa...

Så grönt, och så blommande! Där får man för sina fördomar. JA, jag vill se fler bilder. Välkommen hem.

Kesu sa...

Mian: Prova! Det finns billiga flyg till och billigt boende i Berlin. Jag kan tipsa!

Karin på FOX: Tack! Fler bilder kommer, lovar :)