fredag 15 juli 2011

Efterlysning


Är det någon som spelat Fäbodspelet tjugo vita kossor? Skulle inte tro det. Min bror och jag älskade det, men har inte hittat någon annan som varit i närheten av det.

När vi röjde i pappas lägenhet i våras hittade vi det i en garderob till vår stora lättnad och (spel)glädje. På kvällen körde vi två omgångar - som tur var vann vi varsinn.

Det är inte vilket spel som helst. Spelplanen är ritad av Bertil Almqvist (Barna Hedenhös) och bjuder upp fantasin. Titta här på några detaljer:

Killen som dyker i sjön. (Naken, jojo!)

Nallen vid tallen på bergsknallen.

Spelpjäserna i plast är skäligen enkla, men kossorna, kossorna! Det är dem man ska fånga på olika sätt. Den som har flest vinner. först i mål är alltså ointressant. Man slår sig fram med tärning men har under spelets gång chans att gå röda, extra farliga men också exra lönsamma vägar. Det betyder att du har chans att få fler kossor - och förlora fler.


När du hamnar på ett nummer med en svart ring runt händer det något som står i den tejpade och tummade manualen. Allt är på rim! Orkar ni höra några exempel? "Hejsan, hoppsan över stättan, fortsätt fram till tjugoettan." "Aj, här blev du skrämd av nallen, sitt tre kast i höga tallen." "Sorglig fäbodsvallsrapport, alla dina kort sprang bort." "Äsch, stå inte här och grina, kossorna intill är dina."

Och så vidare, och så vidare.

Rimmen sitter så hårt ristade i hjärnbarken att min bror och jag fortfarande kan de flesta utantill.

Spelet har jag här bredvid mig nu. Har spelat det med små barn som jag haft i min närhet i omgångar den senaste tiden. De går igång lika hårt som vi en gång gjorde.



Är det någon därute som har spelat det här spelet???






PS Spelnörd? Vill du se mer? Här kommer spelregler och rimmen ...






29 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Näpp, har inte ens hört talas om det tidigare, men roligt ser det ut att vara.

Elisabet. sa...

Absolut inte!! Men så påhittigt! Det där hade jag nog tyckt om när jag var liten.

Lisette sa...

Sorry jag har inte. Har aldrig sett och är jätteavundsjuk. Ville gärna haft!

Kesu sa...

Pettas: Det är jättekul - tycker jag och min bror i alla fall ;)

Elisabet: Och kanske när du är stor ...

Lisette: Vi spelar det när du kommer hit om du vill, du spelglada människa!

G sa...

Att gilla detta spel blir nu lätt
beskriven av kesu på bästa sätt


Ge hit en tärning och låt mig slå
Kesus kossa jag ska nog klå

Med tärning och med list
ska nog kossan bli sist!
(och då avses spelikonen!)

Kesu sa...

G: WOW! Det är ju spelkonstruktör du ska bli. Eller professionell julklkappsrimmare (vilket du ju nästan är). Styvt rimmat! Vill du spela Kesus kospel som tack? ;)

G sa...

Spela!?? Absolut!!

Kesu sa...

G: Jaaaaa! Hurra! Jag visste att jag kunde räkna med dig. Nästa OK-träff? (Skoja bara!)

Anonym sa...

Ha! Jag har! Spelat detta spel alltså, slår vad om att vår manual är mer tummad och tejpad än din! Har nyligen introducerat det för min 5-åring, som nu spelar det med mig, mormor och morfar. Googlade just "tjugo vita kossor" för att se om det möjligen fanns på tradera eller blocket, men icke (har försökt tidigare också utan resultat).

Favorit: "Finns två kor kvar i ringen, tar du båda -annars ingen"

//Å

Kesu sa...

Anonym/Å: Är det sant?! ÄNTLIGEN! Himmel, så roligt! Mejla mig, så kan vi köra lite off the blog. Jag vill veta (mycket) mer! (Och det kanske inte alla kära bloggläsare vill ;)

kerstin at travelsite punkt se

Anonym sa...

Johodå!!! Jag har åxå spelat. Mycke när ja va liten på 70-talet. Jag o mina bröder!!! Sketkul.
" Asch! Nu blev du skrämd av nallen, sitt tre kast i höga tallen."
Har googlat för att få tag på de, men inte lyckats. För ett tag sen var ett ex till salu på Tradera. Men ja missade det!!!! ÅNGEST!! Gick för typ 500spänn

Kesu sa...

Anonym (2): Ännu en spelare! Hurra! Nallerimmet lever i ljust minne! Vill gärna veta mer! Mejla mig på

kerstin at travelsite punkt se

Om du bor i Stockholmstrakten kan du få spela på mitt spel - gratis! Härligt att fler känner så starkt för Tjugo vita kossor som så få fått förmånen att spela. Vet du något om bakgrunden??? Speltillverkare?

Anna Maria sa...

Oj Oj
Jag har spelat "tjugo vit kossor" många gånger med mina kusiner.
Spelet har vi tyvärr tappat bort och jag hittar inget att köpa.
Fanns en gång på Tradera men missade det.
Tack för rimmen.
Det enda som jag minns är hejsan hopsan över stättan skynda fram till tjugoettan, (efter c:a 50 år)
Tusen tack för alla rim som du lagt ut.

Unknown sa...

Kul att hitta någon som också har spelet. Hos mig ligger det och samlar damm ity jag har inte spelhäftet. Är det hela som du har fotat och publicerat? Skulle bli superglad om jg på nåt sätt kunde få det skickat, om det inte är hela!!

Någon har lagt upp en Facebook sida ...

Björn som vill spela med sin dotter!

Kesu sa...

Hej Björn!

Åh, en TVK-själ (Tjugo vita kossor) till! Hurra! Vad roligt att du hörde av dig!

Om du skriver din mejladress här, kan jag mejla fotografier av hela spelhäftet. Det har jag gjort till andra. Skulle tro att bara typografin skickar dig rätt tillbaka till barndomen.

Göå gärna med i faceook-gruppen. Vi är bara två hittills, men snart är vi tjugo. Hejsan, hoppsan över stättan, typ! ;)

Unknown sa...

Hel-vänligt! Du når mig på bjorn.jessica@gmail.com.

Jo jag tror jag är den andre som gick med på fejan.

ha det gôtt! Nu ska nästa generation bli såld. // björn

Jeanette1981 sa...

Har letat som besatt efter regler till detta spel. Tack snälla för dom

Jeanette1981 sa...

Om ni vill får ni mer än gärna ta bilder på reglerna å maila dom till mig så jag kan skriva ut dom.
Min mail adress är smedgatan1@hotmail.com

Kesu sa...

Hej Jeanette 1981! Jag mejlar gärna bilder på reglerna. Det kan ta några dagar, måste först hitta dem på min nya dator, men de kommer.

Kan du inte berätta om ditt förhållande till Tjugo vita kossor. Har du kvar spelplanen? Vet du något om spelets bakgrund, kunde man köpa det i handeln (min bror tror att det var ett reklamspel- vår omslagskartong är borta, så vi kan inte se ursprunget), när spelade ni det och så vidare.

Anonym sa...

Härlig att få spela vårt fäbodspel efter ett 20-tal år. Dock har vi inga regler och det saknas några nummer på det jag sett på internet. Vore jätteskoj att få ett mail med kompletta regler. Tar tacksamt emot dem mailadressen nedan:
bengtbjorndahl@hotmail.com

Kesu sa...

Hej Bengt!

Vad kul att du också har spelat det. Jag mejlar dig!

//Kerstin

Anonym sa...

Kul att få läsa om spelet på nätet. Jag är ingen spelfantast, men Tjugo vita kossor minns jag att jag gillade som barn. Kom att tänka på det nu I juli när jag i England såg skockar av vita får på gröna kullar.
PO Henricson

Kesu sa...

Hej!

Vad kul att du också spelat Tjugo vita kossor som barn och att du gjorde en kommentar här. Har du kvar ditt spel?

//Kesu

Anonym sa...

En väldigt gammal tråd det här men Javisst har jag spelat som liten och nu under julen hittade vi det igen

Kesu sa...

Men så roligt med en till! Är spelet komplett med kossor, pjäser , regler och rim? Grattis!. En fråga: hur ser era pjäser ut? Våra ör i plast, som.små koner röd, blå, gul röd.

Anonym sa...

Någon som har bilder på spelpjäserna,hittade mitt gamla,men är ju monopolpjäser till det?ska det va det?

Kerstin Sundmark sa...

Hej Anonym! Nej, nej, inte monopolpjäser!!! Jag har kvar originalen, små plastkoner i olika färger.

Anonym sa...

Jag spelade det med mina bröder i Falun,minns bara gul nr 10. Mats

Anonym sa...

Jag och min väninna sitter och spelar det nu. Olle var med och spelade för första gången. Vi har spelat det i cirka 45 år.