onsdag 2 december 2009

Bio med stil

Tyvärr finns det få riktiga biografer kvar i Stockholm. Det är mest biopalats med en massa könlösa salonger. Men Skandia, på Drottninggatan, är både en riktig och en riktigt stilig gammal bio. Där har några filmer visats under Filmfestivalen.

Jag älskar hela bion, från första marmortrappsteget till den varmröda salongen med sina guldutsmyckningar och stor duk, lite upphöjd som på en scen, bakom tungt sammetshänge. Givetvis finns där balkong som går fram på bägge sidorna. Aaaahhhh!

Kolla här! Jag vågade inte plåta inne i salongen - då blir filmnissarna galna och tror att jag piratkopierar. Men jag tog några gryniga bilder utanför själva salongen (utan blixt för att inte dra uppmärksamhet till mig). Oh, vad jag önskar att mästerfotografen Mira hade tagit de här bilderna i stället!
Kass bild, men ni får en uppfattning om utsmyckningen.

Känns som ett grekiskt tempel, eller hur?



Typografin minner om svunna stiltider.
När var ni på ett damrum senast? Jag menar på en bio?? Jag menar där det stod damrum???
På väg ner för trappen får ni sällskap av den här gynnaren. Vad är det? En groda?

Nej, det är Sir Väs! Lägg märke till den läderlindade ledstången!

7 kommentarer:

Cicki sa...

Vilken underbar gammal fin kultur de gamla biograferna är. Synd att så få finns kvar. I slutet på sextiotalet så var jag förlovad med en kille vars pappa var biografmaskinist. Alla kände Edward vilket innebar att vi gick gratis in på alla biografer i Sundsvall. Det var Saga, Svea, Röda kvarn, Konsert och en som jag inte minns namnet på nu. Röda kvarn är rivet men de andra finns kvar fast i andra skepnader. Svea är även kulturminnesmärkt, så där finns biografkänslan fortfarande kvar. Vad det är nu vet jag inte. Det var bingohall ett tag i alla fall. Sambons pappa var också maskinist så sambon har tillbringat mycket tid på biografer ifrån unga år. Det är en speciell känsla att se film på bio fast det är så attans dyrt nu för tiden.

Mian sa...

Vilken bio!
Jag har arbetat som biografmaskinist, på två olika biografer i vår lilla stad, i början -> mitten av 80-talet.
Då var det verkligen många som gick på bio här i stan, men nu är bion snart nedlagd (tror jag).
På den tiden såg jag precis varenda film som hade premiär, men numera går jag aldrig på bio tyvärr. Det är ingen skön känsla att besöka bion här i stan och då kan det lika gärna kvitta.

Men den bio och biosalong du beskriver verkar ju ha rätta stuket fortfarande. Vad trevligt!

Lisette sa...

Jag fyller på med att hålla med Mian om biokänslan i vår stad. Inga besök för far och mor heller -numera.Ytterst sällan i alla fall. Men jag kan också fylla på med att på den tiden "det begav sig" var Mians far också biografmaskinist ( först "biljettrivare" och platsvisare). Dessutom var Mians dåvarande kille och även hans far och Mians bror allesammans maskinister. Gissa om det blev många filmr sedda?

Mira sa...

Ljuvlig miljö!!! Och på något sätt blir hela filmupplevelsen större om även biografmiljön har det där lilla extra. Det ska kännas festligt att gå på bio!

Och jag tycker bilderna blev bra utifrån förutsättningarna. I den dämpade belysningen i en biograffoajé kan även en yrkesfotograf darra på manschetten. Utan lampor och stativ! :) Men stort tack för erkännandet!!!

No-one sa...

Men Å vilka fina detaljer du lyfter fram. Tack för det! Jag har varit där och håller med om att det är otroligt vackert. Men har ändå missat Sir Väs och väggarnas detaljer. Det var länge sen nu, men om jag inte minns fel så är Röda Kvarn också en fin gammal biograf. Eller?

Christina sa...

Bilderna blev jättebra Kesu! Man ser det viktigaste, hur fint och uttänkt allt är in i minsta detalj.
Jag letar i mitt minne, men minns inte att jag har varit på denna biograf. Var på Drottninggatan?

Röda Kvarn med sina bronsryttare i entrén, som Alexia skriver om, minns jag tydligt, och gamla Vinterpalatset som inte finna längre. Finns Draken kvar på Fridhemsplan?

Ja, det här var verkligen en nostalgitripp som heter duga ;) Tack Kesu för den!

Kesu sa...

Cicki: Vilket bra val av kille! :) Både var och son som jobbar som biografmaskinist. Ja, det är uschligt dyrt att gå på bio idag, och det blir ännu dyrare om ´filmen inte är bra.

Mian: Va? Du är sannerligen "a jack of all trades". VIlka talanger du har: att spela munspel, plåta, odla och så sköta stora filmrullar på bio!

Lisette: Ser man på, en till som valt rätt man! :) Platsvisare, det är ett yrke som borde komma tillbaka - säger jag som naturligtvis hamnat på fel film. NÄ. jag hade inte glasögonen på miog. Och när vi fattat att det var fel film, ville vi inte krångla oss ut genom HELA bänkraden. Klart vi satt innerst! De hade en biljettrivare för flera salonger, så det var jag som ledde oss fel.

Mira: Du är snäll som skriver så. Tror nog att du hade lyckats bättre :) Visst är det så, lyx förhöjer alltid känslan!

Alexia: Roligt att du också varit där och gillar den! Sir Väs gör dig sällskap i trappan upp till - och ner från - damrummet 1 tr.

Röda Kvarn är/var jättefin. Nu är bara foajén kvar, resten är Urban outfitters tror jag >:/

Christina: Tack! Draken ligger i hörnet Drottninggatan, hm, Olof Palmes gata tror jag att det blir. Ska kolla och ge besked. Tyvärr visas inte så många filmer på den längre, Men den är i alla fall inte riven (som en massa andra fina biosar i stan). Draken finns kvar, men inte som biograf tyvärr. Sture (Birger Jarlsgatan) och Rigoletto (på Kungsgatan) har fortfarande fina salonger. Grand på Sveavägen är också fin, men fåtöljerna är inte röda!!!