måndag 21 december 2009

Sk(r)attjakt

Fråga: Vad önskar sig småbarnsföräldrar mer än snälla barn?
Svar: Tid och mera tid.

Därför gjorde farfar/morfar B och stålmormor/stålfarmor Kesu en insats igår och anordnade korvgrillning (utomhus i häftigt snöfall), skattjakt i källaren - 32 saker hade tomten glömt på de mest konstiga ställen - och fiskedamm. Allt mycket uppskattat av såväl mammor och pappor som barn. Se här!



Vi försökte hitta något som både pojkar och flickor mellan 1 och 6 år skulle gilla.


Klubbor hamnade bakom vattenrör

och boken om byggare Bob kilade vi fast mellan några rör i källartaket. Och så vidare.

Godiset till de fem fiskepåsarna fördelades med millimeterrättvisa.


Söndagen/snödagen kom med snö, massor med snö som vräkte ner i stora flagor. Därför blev det inget av med den planerade pulkaåkningen.

Men Jack tyckte det var toppen ändå och visade sin nya skottglugg. Jo, det gjorde ont när han ramlade och slog ut framtanden, men nu tycker alla att han är tuffaste killen på dagis.

Alla g(r)illar korv.


Fast minstingen Valle behövde lite hjälp.





Skattjakt blev intensiv! Valle hittade mer än vad vi gömt, nån liten skruv, en trasig cykelreflex. Han blev lika lycklig varje gång.


Alla prylar las (efter en del protester) i en gemensam korg för att sedan fördelas. Det var inte helt lätt att få alla nöjda, men till slut tror jag de små knyttena var nöjda med bytet de fick med sig hem.


Man blir törstig av att leta skatter.


Fiskedammen blev La Grande Finale.






Återstod bara att hitta rätt skor - och alla vantar. I dag hittade vi fyra vantar, varav tre olika ï hallen. Skattjakten fortsatte på dag 2!

Efteråt var B, Lelle R och jag slut, slut, slut. Men till nästa år igen ...

16 kommentarer:

Karin på FOX sa...

Fina ungar! Förstår att det var fullt ös. Skrattar åt fantastiske Valles lyckade jakt:)

Christina sa...

Vilken insats!!! Hade jag varit barn hade jag älskat en sådan skattjakt i källaren.
Var ungarnas förädrar "lediga" medan ni tog hand om kidsen? Vilken superpresent i så fall, och det måste ha varit kanonkul att tillbringa en hel dag med ivriga kottar... även om ni blev matta.

Tack för ett härligt positivt inlägg. Nu ska jag gå och lägga mig med ett stort smajl.
Nej - attans - jag måste ut med pälsgänget i 20 minus först! Tänk vad man kan förtränga ,)

Elisabet. sa...

Helt ljuvligt hur du beskriver det här och såååå varm man blir av att läsa och se bilderna .-)

Nu ska jag också i säng ..., vi var så trötta så redan vid åtta stöööp vi, nu är jag jättepigg, men MÅSTE ju ändå ...

God Jul på dig!

Kesu sa...

Karin på FOX: Jag log också brett åt Valle (vågade inte skratta åt honom) när han stolt höll upp nån flisa eller skruv som hans små pillriga fingrar fiskat upp från nån källarvrå. Barn är verkligen fantastiska på det sättet.

CHristina: Japp, föräldrarna fick helledigt - i alla fall från sina barn. Antar att de inte la sig att sova, vilket nog var det som drog mest.

Jag känner igen den där förträngningen, men det är alltid någon här som gör sig påmind. Mycket tassfast, så att säga.

Elisabet: Vad roligt att du gillade bildspelet. Nästa år ska jag bli bättre på att klättra in på andras bloggar igen. Jag känner att kraften kommer ;)

En riktigt God jul på dig med! Glöm inte att prova grönkålen, den är faktiskt god - även för oss västerbottningar.

Mian sa...

Härlig bildserie!
32 gömda saker PLUS fiskdamm PLUS korvgrillning, underbart!
Även flicka 47 samt hundflicka 8 skulle uppskatta en sådan aktivitet :)
Var Lelle R med hela tiden? Duktigt!
Jag förstår att ni är utmattade. Vila ordentligt nu innan julen tar över.

Mian sa...

Flicka 47 fick ju förresten en fiskdammsliknande upplevelse då hennes ma. kom hem från den senaste keramikhelgen!

Lisette sa...

Det är inte utan att man avundas de där små kottarna! Vilken dag de måste ha haft!!! Varför görs det inte något sådant för pensionärer. Jag hade bergis hittat flera härligt rostiga spikar jag med - och lika stolt visat upp dem också! Kramar till er

Mira sa...

Kan man säga att ni gav barnen en oskattbar upplevelse? :-)

Caroline Engvall sa...

Vilken underbar dag för kidsen! Kan vi komma och lämna in lille T - och gå skattjakt själva? :-) Hoppas resan neråt gick lugnt och fint.

Kesu sa...

Mian: Oh yes! Men det blev ingen pulkaåkning. Vi bestämmer att du och Alice hängepå nästa år, tycker jag. Gissa om en viss pälskílle lobbar för det! Han låg inne och vaktade yttedörren hela tiden. Någon måste liksom göra det också. Korven hade han gärna ätit, men minus fem var lite för kallt för honom nu när inte fröken A var på plats och kunde värma honom.

Hur är jellybeanstatusen? dags att fiska/fixa nya???


Lisette: Bra idé! B och jag ska ordna skattjakt för pangsjonärerna här omkring nästa år. Jag tror banne mig att det är lugnare. Och billigare. Rostiga spikar går billigt, har jag hört! Kram

Mira: Hihi! Kan man säga!

Caroline. Så ni vill också vara med+ det är helt okej! Alla ska med! Lämna T här bara och så går ni själva en skattjakt, det klarar ni nog. Deal?

Sista fem milen gick i 40 kilometer men nu är vi här!

Mian sa...

Kesu: Tack för omtanken! Måste erkänna att påsen jag fick av dig är tom... Men det ryktas om en julleverans från Pam!

Moster Ma sa...

Man blir alldeles varm av din berättelse om denna dag fylld med upplevelser. Minnen för livet, låter kanske klyschigt, men helt säkert är det sånt här man minns.

En riktigt GOD JUL förresten!

Helen sa...

Vilken härlig dag ni hade fixat för barnen! Sånt där är guld värt!

Hoppas nu att du och de dina, inkl. Lelle R, så klart, får en riktigt härlig JUL, med mycket gott och mys!!

Kram!

Kesu sa...

Mian: Då inväntar vi Pams julleverans i strumpan. Hojta till om den uteblir.

Moster Ma: Vi får hoppas att de kommer ihåg något. Antar att det tar några år innan minnet sitter, så vi får väl köra favorit i repris fram till 2015 (puh!). Du är välkommen att joina in :)

God jul på dig med!

Helen: Tack, detsamma önskar jag alla dina tvåbeningar och fyrtassingar. Nästa år ska jag bli bättre på att kommentera. Det är ett nyårslöfte :)

Kram

No-one sa...

Vilket härligt bildreportage (som vanligt här)! Kul med sk(r)att jakt också!

Kesu sa...

Alexia. Tack fina du! Du vet väl att jag inspireras av din blogg?