söndag 20 december 2009

Tadam! Här kommer svaret!

Snälla, trofasta bloggare som hängt på Christinas blogg undrar nyfiket vad det var i botten av en av mina skålar som jag knådade ihop under vår första drejhelg i Striberg. Lite lagom retligt har hon bara plåtat den från sidan, men aldrig rakt ner. Som att lyfta lite på kjolen utan att hiva upp den för långt.
Så här såg hennes senaste skålcliffhanger ut:
(Hoppas jag fick låna bilden, Christina!)
Svaret på bottengåtan kommer lite längre ner. Först får ni scrolla igenom mina bilder från vår roliga glaseringshelg förra veckan. Karin, Lisette och jag plus Shu från Kina (en kompis till Karin och Christina som målar ohjälpligt vackra akvareller. Se här.)

Christina bjöd som alltid på en kalasmiddag. Inte nog med att den var vällagad och läcker, den var ju spännande också. För mig var det sukiyakipremiär.

Värdinnan och Shu samarbetar i köket.

Två pälstjejer hjälper till - eller om det möjligen är en pälskille (Ebro) till höger.


Håkan hjälper också till och kollar så att brännaren under sukiyakipannan funkar.


Morgonen därpå gick natten tunga fjät, ack så tunga. Det blir så när man sitter uppe sent, dricker vin och skrattar sig helt fördärvad. Vi lussade för Shu. Så snart vi sjungit första Luciaversen sprang vi som självbespeglande bloggare efter våra kameror och plåtade varandra.

Lussebrud själv!

Hej hå, hej hå, nu vi alla till glasering gå!


Christina dekorerade med säker hand två kakelplattor som hon ska ha i nya badrummet. Det här är alltså innan allt placerats i brännugnen, så färgerna framgår inte.
Hon fixade också en vacker podencovas. Ser ni så utrycksfulla hundhuvudena är???

Lisette ger sin tuffe brushane Bruce en sista färgduvning.


Det här är nog allas vår favorit. Karins lille krabat, nyfiken i en skål.
Och så, tamtaratam: min skål! Eller rättare sagt vad som döljer sig i botten. Nej, det är inga jelly beans, Mian. Inte heller en vacker avgjutning av Lelle R. Inte ens en grå liten fågel. Utan bara det här:


Vafalls? Jo, skålen i sig är ju sådär. Och för att dra uppmärksamheten från det skeva och vinda täntke jag överraska med något i botten. If you can't beat the, be different, liksom. Tänkte det skulle se ut som vajande sjögräs. (Ibland är det långt mellan dröm och verklighet.)
Nu vet ni och kan äntligen sova en hel natt utan att grubbla!

12 kommentarer:

Cicki sa...

Som en äkta deckargåta. Man får inte veta svaret förrän på sista sidan...:-)

Mycket läckert och ovanligt. Ni har alla gjort så fina saker. Jag är grymt imponerad över er skicklighet, kreativitet och fantasi.....*gör vågen*..

Anita sa...

Åh vilka underbara bilder och så vackra saker ni skapat sedan! Fantastiskt fina. Jag skulle också gärna ha velat prova på detta underbara hantverk...

Din skål med mossa i(för det är det väl?) är så originell och vacker. En riktig prydnad.

En riktigt God Jul önskar jag dig!
Smulan

Helen sa...

Ni är verkligen ett kreativt gäng, ni härliga människor!!

Så kul att få se allt ni har skapat!

Vilken härlig skål du hade fått till! Överraskningen i botten är pricken över i:et!

Kram!

Tankevågor sa...

Äntligen fick man svaret! Här har jag gått och undrat vad som skulle finnas i botten. ;-)
Inte hade jag kunnat gissa på svajande sjögräs.

Jättefint och jag blir också så imponerad av vilka fina saker ni kreativa tjejer har fått till med era händer! :-)

Mian sa...

Tack för härliga bilder.
Det känns nästan som om man varit med själv.
Nu ä n t l i g e n fick vi se vad som finns i botten på din skål.
Så läckert! Hur har du gjort det, sjögräset? Med en potatispress? Durkslag?

Moster Ma sa...

Så mycket kreativitet ni besitter.
Din skål är ju en "eternal" adventsljusstake med garanterat flamsäker mossa! Fin!

Karin på FOX sa...

Jätteroligt att få se dina bilder till sist!!! Fyra vinklingar av samma upplevelse. Lisette jämförde med Alexandriakvartetten. Jag har en annan: Robertson Davies, en av mina favoritförfattare har skrivit flera trilogier, bland annat Deptford-trilogin, som just är sån... samma historia, berättad av de olika aktörerna.

Sjögräset blev ju jättebra! Synd med sprickorna, men den kanske är tät nog för ett bad till en flytande ros.

Längtar efter fler keramikträffar!

Caroline Engvall sa...

Men alltså - hur duktiga är ni inte? Om du ska sälja dina alster är jag först i kö. Superfin skål - och alla andras saker är fantastiska också!

Kesu sa...

Cicki: Precis så. Liket låg dog inte i biblioteket utan i brännugnen!!!

Smulan: Tack! *rodnar* Mossa är det såklart. Vitmossa.Tack för det Smulan! Och en riktigt fin jul till dig med!

Helen: Jag kände mig mer desperat än kreativ, men ur kaos föds väl nåt också :)

Londongirl: Förstår att du undrat och undrat och undrat ;) Svajade sjögräs, vitmpossa, kärt barn har två namn :)

Mian: Ledsen att jag hållt dig sömnlös så länge ;) Du har koll på läget du: jag pressade leran genom en sil, precis som Lisette fick till Bruce häftiga skägg.

M;oster Ma: Visst har du varit här tidigare? Men för säkerhets skull: välkommen! Bra idé! Det var exakt så jag tänkte (host, host).

Karin på FOX: Vad sägs om Kvartetten som sprängdes? Nä, inte vi va? Snarare kvartetten som sammanbrändes till ett kompisgäng. Ska testa den flytande rosen-teorin (med wettexduk under) när skålen anlänt. Din krabathund är helt underbar! Tar du upp beställning???

Förresten: Jag har hittat den bok du funderade över. Mejla mig om bensinen så får du besked om boken :)

Caroline: Du som är superkreativ och en mästarinna på betonggjutning kanske skulle prova på det här också. Tiden för nya mästerverk är inte förbi.

Christina sa...

Så kul att se dina bilder från helgen!
Det är verkligen lite magiskt att få se samma händelseförlopp ur fyra olika perspektiv :)
Ja, jag ser t o m vårt hem ur nya synvinklar, jättekul med köksbilderna.
Och ja, det är E-bror som står till höger och gamar. Han lär sig snabbt.

Din skål har något väldigt ursprungligt och antikt över sig, som framgrävd ur resterna av Pompeji.
Vore det så - hur skulle man då tolka den glaserade behåringen?

Kesu sa...

CHristina: Man fattar det här med olika perspektiv när man bara så¨här ser fyra olika varianter på samma tema, så att säga.

Duktig Ebro som lär sig så snabbt ;)

Javisst ser den antik ut. Men så tillverkades den ju också 2010 e Kr hos Chr(istina) - som de kommer att säga om 2 000 år. Höhö!

Mira sa...

Glaserad behåring??? Eller behårad glasering? Renlav? Fönsterlav? Garanterat obrännbar adventsstake? Hursomhaver... Spännande!