fredag 30 oktober 2009

Kalla Teddyfakta



Lustigt, idag skulle jag slänga tidningar. Det borde borde jag göra VARJE dag, gärna varje vecka (Det där skrev jag bara för att blidka B!) Snabbläddrade igenom Kamratposten och hittar Teddyfakta. Vill ni veta? Okej?

Det finns två historier om hur nallebjörnen kom till. Båda har sina rötter hos den amerikanske presidenten Theodor "Teddy" Roosevelt som älskade att jaga. En gång i början av 1900-talet var han ute på björnjakt - hu!!! - men lyckade inte fälla någon. För att han inte skulle känna sig så misslyckad som jägare fångade man in en björn och band den vid ett träd - dubbelhu!!! Roosevelts hjärta smälte dock och han sköt den aldrig. Hurra! När Morris Mitchom läste det här bad han sin fru sy en leksaksbjörn som han ställde i skyltfönstret till sin godisaffär. Björnen kallade han Teddys björn. Den blev succé och Morris och fru började sy teddybjörnar och startade ett leksaksföretag.

Historia nummer två handlar om tyska sömmerskan Margarete Steiff. Hon och hennes bror tillverkade olika leksaksdjur. Brorsonen föreslog att de skulle sy en björn som fick vara med på en utställning där en amerikan såg den och beställde 2 000. Alla älskade nallen som också fick namn efter Teddy Roosevelt. Hans dotter lär ha haft borden dekorerade med Steiffnallar på sitt bröllop 1906.

Den internationella nalledagen firas just den 27 oktober, eftersom det var Theodor Roosevelt födelsedag.

Tack Kamratposten för den infon!



Här har ni mitt livs levande gosedjur som faktiskt börjar bli lite tunnpälsig här och var. Är man älskad, så är man.

5 kommentarer:

Helen sa...

Ja, den första varianten med björnjakten har jag hört talas om tidigare. Vilken klok president som inte sköt. Mera såna till makten!!

Och Lelle R, den lilla sötisen. Jag förstår om han börjar bli tunnhårig... ;-)

Själv brukar jag snurra Bobs dreads runt mina fingrar, så Mimmi klagar och tycker dreadsen börjar se rufsiga och slitna ut...

Ha en bra helg!

Kram!

Mian sa...

Fina Lelle R, kela inte av honom all päls nu innan vintern :)
Han kan kanske få låna den där bruna teddyvästen som Alice har? Det är ju lite nallebjörnsstuk på den.

Alice kommer f.ö. och hälsar på hos mig idag. Hon skall få sitta på kökssoffan och surfa på datorn. Hon bildsöker i Google hela tiden på Lelle R, Lelle R, Lelle R...

Lisette sa...

Kamratpostprenumerant!!!! Var det inte det jag kunde tro?!! :))) Här hemma upphörde vi med KP när läsarna kom i målbrottet ;) Hihi.
Vill Leller R att matte tar med sig den läckra vinterpälsen månntro???

Kesu sa...

Helen: Aj, aj, inte slita ut fina Bobs dreads.

Mian: Nej, jag lovar att inte kela av honom den just nu. Den där västen är han avis på, inte minst för att den bärs av hans käresta.

Hihi! Du är för rolig!

Lisette: KP är alltid KP - den blir man aldrig för gammal för. Och nu när jag har förstått att Christinas illustrationer förekommer i tidningen är den än mer intressant.

Lisette sa...

Jag trodde nästa annars att det var för Lelle R's skull du hade den;) Jag får väl återuppta den på listan från och med nu då för att platsa i gänget.