lördag 3 oktober 2009

Tick tack


Ett inlägg hos bloggfiningen Elisabet fick mig att komma ihåg bilder till ett inlägg jag hade tänkt göra för längsedan. Men så dog mamma och jag kom av mig. (Titta längst upp till höger på Elisabets bild, så skymtar ni hennes klocka.)

När jag var hemma hos mamma och pappa en söndag i juni hörde jag tydligt hur klockan tickade. Tänkte på hur sällan jag hör det ljudet - och hur sällan det är så tyst omkring mig att tickadet går igenom. Det var rofyllt.

Klockan fyller 101 år i år. Den dras en gång i veckan och tickar och slår fortfarande. Pappas föräldrar fick den i lysningspresent och jag tycker den är så snygg med sina jugendutsmyckningar.
När hörde ni senast en klocka ticka?

12 kommentarer:

Christina sa...

Vilken vacker jugendklocka!
Den är precis lika gammal som stationen slår det mig plötsligt :)

Själv är jag allergisk mot det tickande ljudet av klockor. Om jag sover över borta och hör ljudet av en mekanisk klocka så måste jag upp och stanna den, annars kan jag inte sova.
Men vackra är de, och din pappas ser ut att vara i valnöt dessutom.

Helen sa...

I morse när jag vaknade!!

Min batteridrivna prinsessväckarklocka tickar lite smått!

Hemma hos pappa tickar det både här och där, och då håller jag med Christina, jag blir galen av tickandet, dessutom går alla klockorna i otakt...

Kram!

Kesu sa...

Christina: Visst är den! Roligt att du också gillar den - och festligt att den är årsbarn med stationen.

Jag skulle nog inte heller vilja ha en massa tickande för jämnan, men just den där stilla söndagen kändes det rofyllt. Kanske var det mer stillheten än tickandet jag fäste mig vid.

Hihi, först läste jag "din pappa ser ut att vara i valnöt". Vafalls? tänkte jag. Fantastistk att du kan lista ut träslaget sådär. Klockan bär Dalarnas landskapsvapen, två korsade pilar, på urtavlan, men det betyder förstås inte att den är gjord där. Men valnötsträd finns ju lite här och där i Sverige, eller har jag fel? Minns att vi plockade valnötter på en ödetomt när jag var lite. Torkade dem sedan i pannrummet.

Hur fasen gör du kursivt i en kommentar???

Helen: Prinsesstickande låter lagom försynt, men usch för klockor som tickar i otakt. Det låter väldigt jobbigt!

Kram

Cicki sa...

När du säger det så är det ett ljud man aldrig hör numera. Som barn var det ju ofta. Var man osäker på om ens armbandsklocka gick så höll man upp den mot örat och lyssnade.

Jag har mitt gamla mekaniska armbandsur kvar som jag hade som tonåring. Det är en Certina med ett vitt, smalt läderarmband. Och den funkar faktiskt fortfarande. Men ligger undanlagd.

Christina sa...

Jag kan ha fel om träslaget, men det ser ut som valnöt:) Jag älskar det träslaget.
Jag kollade valnöt på nätet, och det står att den "odlas ibland i sydligaste Sverige och så långt i norr som upp som till mellersta Sverige".
Så kul att du kunde plocka valnötter när du var liten :)

Det importerades säkert en massa valnöt till möbelsnickerier i Sverige. Det var väldigt poppis runt förra sekelskiftet.

Attans - jag försökte förklara vilka tecken du använder om du vill ha ett ord kursivt, men de tecknen syns inte i kommentatorsfältet märker jag.
Jag mailar dig istället!

Mian sa...

Ja, det var ju en rejäl klocka.
Klocktickande är okey för min del om jag bara slipper det vid insomningsdags :)
Det är nog flera år sedan jag hörde "riktigt" klocktickande; min köksklocka tickar svagt med en lite plastig ton, men man måste stå väldigt nära för att höra.

Elisabet. sa...

Och jag hör det just nu. Hela tiden.
Det är en rytm som går in i min kropp och i min själ.
Jag minns att exet sa att jag alltid vickade tårna i klock-tick-takt .., så där när jag skulle somna eller låg på soffan och utan att klockan hördes.
Här, i lilla ettan, borde det eka förstås .. men jag måste alltid stilla mig för att höra ticket som är mer som ett tack.
Slagverket har avlidit.
Kanske lika så gott det.
Och jag ä l s k a r den klockan!

Lisette sa...

Ha ha. Jag vet precis när jag hörde en klocka ticka! Varje dag!!! Jag har nämligen p.g.a. hörselskada hörapparater på båda öronen och det är min dagliga test av dem. Ett öra i taget vänder jag mot klockan i matrummet. Vänster,OK ? Bra. Höger OK? bra. Dagen kan börja.

No-one sa...

Verkligen en vacker klocka!

Sist jag hörde en klocka ticka, var nog hos svärföräldrarna på Öland i somras. I sovrummen står små väckarklockor som tickar så högt att jag inte kan sova om jag inte rycker ur batteriet. Jag tycker klocktickande kan vara rofyllt dagtid, men att sova till det är omöjligt.

Kesu sa...

Cicki: Jag tror faktist att en av mina första armbandsklockor var just en Certina, kanske t o m den allra första. Funkar din fortfrande? Tickar den?

Christina: Tack för info! Mmitåt, mitt nöt! Måste jag erkänna att jag blandat ihop nötterna, det var hasselnötter vi plockade och torkade. Valnötter knep jag nog några när jag jobbade på Cypern.

Mian: Jag klarar inte heller tickande när jag MÅSTE sova, alltså när jag vet att jag ska upp tidigt. I vanliga fall somnar jag på under minuten. B brukar rädda glasögonen och boken som hamnat på glid.

Elisabet. Vilken härlig kommentar! Klickticktakt! Underbart ord! Då är vi två klockälskare då!

Lisette: Smart sätt att kolla så allt funkar. Vad gör du när du inte är hemma????

Alexia: Vad roligt att du också gillar klockan. Se där, en till som inte gillar nattickande.

Kesu sa...

Cicki: Jag tror faktist att en av mina första armbandsklockor var just en Certina, kanske t o m den allra första. Funkar din fortfrande? Tickar den?

Christina: Tack för info! Mmitåt, mitt nöt! Måste jag erkänna att jag blandat ihop nötterna, det var hasselnötter vi plockade och torkade. Valnötter knep jag nog några när jag jobbade på Cypern.

Mian: Jag klarar inte heller tickande när jag MÅSTE sova, alltså när jag vet att jag ska upp tidigt. I vanliga fall somnar jag på under minuten. B brukar rädda glasögonen och boken som hamnat på glid.

Elisabet. Vilken härlig kommentar! Klickticktakt! Underbart ord! Då är vi två klockälskare då!

Lisette: Smart sätt att kolla så allt funkar. Vad gör du när du inte är hemma????

Alexia: Vad roligt att du också gillar klockan. Se där, en till som inte gillar nattickande.

Cicki sa...

Ja, den funkar, när man väl drar upp den....:-) Måste kolla om den tickar. Återkommer om det.