fredag 2 oktober 2009

Prag 3

Har ni saknat Prag? Bra! Då kör vi lite till. (Och snart lite till, och snart ...) Vad sägs om några roliga skyltar?



Här får turisten mycket hjälp. Lite skumt bara att ha allt på samma ställe. Dirty money? Eller kanske "pengar luktar inte" ...
Liiite svårtolkat. Är det förbjudet att twista eller att åka skateboard eller att göra bägge delar?
På posten i Prag får man inte bära vapen eller cykla, men det är tydligen tillåtet att bära trenchcoat och hatt och se ut som en postrånare - kanske till och med vara en (utan vapen) - för den skylten är ju INTE överstryken. Jag stod utanför och tyckte inte att fotoförbudet gällde mig.
Taxichaufförerna i Prag har dåligt rykte, så dåligt att vi aldrig åkte de gula bilarna. Här syns ganska tydligt hur noschiga dom är. Titta på skyltarna och sedan på hur bilarna står parkerade.

7 kommentarer:

Christina sa...

JAAAA, vi har saknat Prag!!!

Skyltarna utanför posten var verkligen outstanding!
Är det tillåtet att bära vapen överallt utom på posten alltså...?
En vild stad tydligen ;)

Den där skylten vid de illa beryktade taxichaffisarna förstår jag inte riktigt. Det råder ju stoppförbud i ytterfilen, men sen är det ju överkorsat...vad är det som gäller egentligen?

Mera Prag, por favor:)

Anita sa...

Besökte du Café Slavia, Kesu....?

http://smulansblog.blogspot.com/2006/06/prag-en-historisk-stad.html

Hälsningar Anita

Cicki sa...

Jag njuter och tar till mig och hoppas jag får åka dit någon gång. Apropå taxibilar så var jag och några väninnor till Warsawa för några år sedan. Där körde taxichafförerna som biltjuvar. Vi var sex tjejer så när vi skulle någonstans så var det två bilar som gällde. En kväll när vi skulle in till stan så körde bilarna ikapp och snackade med varandra via mobil och hade såååå roligt åt oss skitskraja svenskor.

No-one sa...

Ha ha ha, tack! Jag ÄLSKAR skyltar. Jag går alltid på skyltsafari när jag är utomlands.

Mian sa...

Moahahahaha - vilka roliga skyltar!
Undrar just hur dom tänkte med skyltarna utanför Posten :-/

Kesu sa...

Christina: Bra! Jag har fler bilder. Vi upplevde Prag som fridens stad, så jag måste säga att jag blev lite konfunderad över skylten. Men den kanske bara satt där för säkerhets skull.

Det är jag som har korvat till det med taxibilarna. Jag såg skylten med stoppförbud i ytterfilen och förbjudet att parkera i innerfilen - och nedanför två parkerade taxibilar. Det tyckte jag var festligt! Men du har rätt: hela klabbet är ju överstryket, så jag antar att de får stå där. Attans också - med tanke på motivet alltså.

Smulan: Det kan du hoppa upp och sätta dig på! Flera gånger sa jag till B "vi måste gå till Café Slavia också, för det har Smulan rekommenderat". Finalkvällen satt vi där, men då hade jag ingen kamera med mig, eftersom vi precis varit på Laterna Magica snett över gatan (granne med gigantiska Nationalteatern). Tack för tipset!

Jag missade tyvärr ditt blogginlägg om Prag innan vi åkte, men nu har jag läst det och känner igen mig exakt i allt du skriver. Vi hamnade också på en spontankonserter, med Gershwinpärlor i en f d synagoga! Prag är så bra!

Cicki: Du kommer att gilla Prag, jag lovar! Men hu för kappkörning mellan taxichaufförer. Låter jätteläskigt!

Alexia: Skyltar utomlands är så roligt att plåta. Man ser dom ju på ett annat sätt dels för att man inte är van vid dem, dels för att man inte alltid förstår budskapet. Fast i Riga fattade jag vad dom spelade när det stod "skvoss" på dörren till en idrottshall :) DOm stavade väl det bara lättare för letterna ...

Mian: Dom kanske inte tänkte alls? ;)

Anita sa...

Kesu: Vad roligt att ni hittade Café Slavia! Ja, både min man och jag tyckte mycket om Prag.

Konserter varje kväll i kyrkor och konserthallar.. jag var på minst två musikkonserter, medan min man gärna drack tjeckiskt öl ;) på ett tjeckiska ölcaféer...

Jag återkommer gärna till Prag, om tillfälle ges..