måndag 8 juni 2009

Bakom valkulisserna

Nu när valrapporteringarna lagt sig lite, tänkte jag att ni kan få några snabba inblickar i hur det går till bakom kulisserna. Jag kunde inte ta så många bilder som jag ville, för jag var ju faktiskt där för att jobba. Det kändes inte så bra att springa runt och plåta medan övriga valfunktionärer satt och räknade och räknade.
Klockan är lite efter sju och vi har kommit till Solna distrik 7 i Granbackaskolan. I fredags möblerade vi vallokalen och kollade allt material, här har vi börjat plocka upp allt igen.



Det är mycket information som måste finnas i lokalen, både för oss valarbetare och för röstarna.

Jag erkänner, jag har inte läst den, men den ska ligga där. Vallagen alltså.
Budröster gör oss lite skärrade. Minns ni att det var ett ståhej för några val sedan? Personer hade "hjälpt" gamla att rösta men istället lagt i valsedlar för de partier de själva sympatiserade med. Proceduren för budröstning har skärpts och det är mycket som ska fyllas i - och det ska fyllas i korrekt - för att en budröst ska vara giltig. Ingen av oss vill bidra till att lägga ner en budröst där det inte gått rätt till. Igår fick vi i vårt distrikt underkänna en.
Det vore ju synd att påstå att alla valsedlarna gick åt ... Jodå, vi hade
både FI och PP och SD väl synliga, jag lovar. Dagens allra första röstare måste se att valurnan är tom innan vi lägger på - och låser - locket. Nä, det blev inget tumult igår heller, så jag fick inte hoppa upp och sätta mig på urnan. Attans också!
Alla förtidsröster har sorterats på valkanslierna och kommer till vallokalerna i två omgångar under dagen. Ytterkuverten ska granskas, sprättas, röstkortet kollas, valkuvertet granskas (men inte öppnas!) och rösten prickas av. Men allt får ligga kvar till stängningsdags. Det kan ju komma en ångerröst. Du kan alltid ändra dig fram till valdagen. Igår hade jag mitt livs första ångerröst! Coolt! En ung tjej kom in och sa att hon ändrat sig, kunde hon få sin tidigare röst tillbaka? Jajamensan! Men när den väl lagts ner i urnan gick det inte att ta tillbaka den.
Röstlängden som röstarna prickas av i. Vi hade ca 1 200 i vårt distrikt.

Lillemor och Ann-Christine väntar på röstare. Vi hade faktiskt en ganska jämn ström med bara några döperioder. Efter sammanräkningen visade det sig att knappt 50 % hade röstat i vårt distrikt, alltså bättre än rikssnittet.
Nu har vi börjat förbereda sammanräkningen. Plastpåsarna kallas omslag. I dem lägger vi ner valsedlarna (ett för varje parti), ogilitga budröster, giltiga budröster, ogilitga förtidsröster, blandka valsedlar, ogiltiga röster ... Mycket att hålla i knoppen.
Lillemor har börjat räkna ner antalet röstare. Det ska stämma med antalet kuvert och senare med antalet röster. Stämmer det inte, får man räkna om ...
Klockan i skolmatsalen visar att det är 29 minuter kvar.

Allt som händer under dagen ska protokollföras. Förste röstaren, ångerröstare, om man måste hoppa upp på urnan, problem, saker som inte stämmer (personer som gift sig och står med fel namn i röstlängden) med mera, med mera.



Innan vi förklarar röstningen avslutad måste vi kolla så att vi inte ser någon som är på väg in i lokalen. Det gjorde vi igår. Han gick liksom inte att undvika där han kom springande i sin röda t-shirt. "Run for democracy!" sa han med ett andfått leende när han kom fram. När han lämnat lokalen la vi ner alla förtidsröster och tömde därefter urnan. Valkuvert någon?
Dags att bunta kuverten, så går de snabbare att räkna och öppna.
Kuvert ett, kuvert två, kuvert tre ... Antalet stämde med antalet avprickade röstare i röstlängden! Jippi!
Ulla-Kari är på sluttampen och räknar de sista valsedlarna. Ska de stämma? Jaaaaaaaaaaaaa! Resultatet rings in centralt enligt en särskild resultatbilaga.
Nu ska vi bara plocka ihop allt, vaktmästaren städar, innan ordförande och vice ordförande susar till valkansliet med en massa omslag och påsar.


Dags att redovisa allt. Det tar tid, men Ingrid Hansson på valkansliet är van, rolig och snäll. I år bjöd Solna på godis till alla ordföranden och vice ordföranden. Förutom de vanliga mackorna, drycken och kaffet. Det kan bli en hel del väntan på att få redovisa, men för oss gick det snabbt igår. Vi kom in som nummer två. När vi kom ut satt folk med nummerlappar 15 och pustade ut.

Jag lämnade stadshuset vid elvasnåret. När det är riksdagsval ska ju allt räknas tre gånger och då brukar jag vara hemma tidgast ett. Ibland är det dessutom en folkomröstning som grädde på moset. Då blir det sent.

8 kommentarer:

Christina sa...

Hatten av, säger jag bara!

Heder åt dig som sätter av tid till ett sånt här jobb.
Det var verkligen ett intressant reportage, jag hade aldrig hört talas om varken bud- eller ångerröster förut.

Jag blev lite putt där jag röstade, för där fanns inga valsedlar för FI t ex, det tyckte jag var väldigt dåligt.

Sen hörde jag på radion om en stackars kvinna som hade blivit nekad att rösta i Karlskoga, för hon var redan avprickad när hon kom till vallokalen.
Reportern intervjuade någon ansvarig lokal tönt som sa att det inte gick att ändra för kvinnans del, det var kört - hon fick alltså inte rösta för att någon i vallokalen hade bockat av fel.
Så kan det väl inte vara?

Ursäkta att jag ställer en så svår fråga så här sent, men jag blev så upprörd när jag hörde det där radioinslaget.

Stort tack för ett intressant inlägg!

No-one sa...

Vad spännande att få följa dig så här! Ett riktigt dokumentärt reportage. TACK.

Granbacka och jag går waaay back. På Granbacka Motion började jag min karriär som aerobicsinstruktör, blott 19 år gammal. Detta var 1997. Trivdes jättebra där. Trevliga männsikor och trevlig miljö.

Caroline sa...

Vilken härlig rapport. Men du. Hur funkar det egentligen med ångerrösten - hur letade ni liksom upp den?

PS: Inga FI eller SD-sedlar hos oss.

Mian sa...

Åh så intressant reportage! Massor som jag inte hade en aaaning om!

Lisette sa...

Verkligen ett lärorikt reportage! Jag säger som de övriga, ångerröster? aldrig hört talas om.
Kul med alla bilder som du ändå hann ta.

Rutan sa...

Det är jättekul att jobba med röstningen - vilken bra beskrivning du har gjort, den skulle kunna tryckas upp och bifogas det material man får som inte alltid är så tydligt.
Budröstning kan vara besvärligt, om budet inte har förstått instruktionerna och missat vittne t ex.

Kesu sa...

Christina: Anledningen till att det inte fanns några FI-sedlar där du röstade är att partiet inte kunnat/hunnit få ut sedlarna dit. Valmyndigheten har bestämt att bara ansvara för partier som redan har mandat, och då föll FI, PP och SD - liksom några fler - bort. Alternativet i de lokalerna var att göra precis som Gudrun Schyman uppmanade i annonsen: ta en blank sedel och skriv partinamnet på. Trots att vi hade alla sedlar hos oss (vet inte vem som lagt dit dem) hade vi några blanka med partinamn. Skönt att den informationen gått fram!

Jo du, det är precis sånt där man INTE vill vara med om. Att pricka av fel röstare. Därför ska man använda linjal när man prickar av - och vara vaken och nykter - annars ökar risken för felprickning. Jag har jobbat med en funktionär som prickade på fri hand, men då sa sa till henne. Uj, uj!

Man kan ju tycka att kvinnan skulle få rösta ändå, men vem ska man då pricka??? Alla röstare måste prickas av på ett eller annat sätt i röstlängden. Eländes elände för kvinnan!

Pixalexia: Nämen har du jobbat på lilla Granbackaskolan. Vad festligt! Kom dit och rösta nästa år vetja ;)

Caroline: Alla förtidsröster får ett ytterkuvert med fönster. I fönstret ser man röstkortet. På det står väljarnumret (kolla nästa gång får du se). Förtidsrösterna är sorterade i nummerordning.

Personerna som vill rösta måste ju ha leg med sig. Och vi står med födelsenummer i röstlängden. Vid varje röstare står väljarnumret i nummer ordning. Äldsta personen i distriktet har nummer 001 o s v, så det går snabbt att fiska upp hela ytterkuvertet med innehåll. Nån har verkligen tänkt till där! :)´

Alla förtidsröster måste vara avprickade innan kl 21.00 när vallokalen stänger, men ingen får läggas i urnan före kl 21.00 (ifall nån kommer och ångrar sig). Återigen gäller det att vara klar i knoppen och inte göra fel.

Se ovan, så vet du varför ni inte hade några FI- eller SD-sedlar.

Mian: Tack! Ja, det är faktiskt en hel del pill. Valkansliet har ännu mer, de jobbar dubbla skift dagarna fram till valet. De ska ju köra ut allt material och sortera förtidsröster, svara på våra frågor, pussla scheman. Pust!

Lisette: Nu vet du till nästa val att du kan ångra dig tills lokalen stänger - om du har förtidsröstat alltså. Men inte om du redan lagt kuvertet i urnan.

Rutan: Hej och välkommen till min blogg! Vad roligt med en valarbetare till! Ja, visst är det kul att jobba med röstning! Roligt också att du gillade min rapsodiska beskrivning. Jag kanske skulle sälja den till Valmyndigheten ;)

Eva sa...

Vad spännande! Jag har också undrat hur det går till att ändra sig efter en förtidsröst, nu vet jag :-)