lördag 6 juni 2009

Made in Sweden


Happy nationaldag på er! (Stor eller liten bokstav där? Jag kör med liten ...)

Precis lagom till den fyndade jag svenska jordgubbar i affären. De var sådär härligt knöliga, djupröda och doftande som man vill ha dom. Jag har köpt belgisksa den senaste tiden. De har smakat gott, men när jag jämför dem ser jag att de belgiska är som trillade köttbullar. Alla är runda och nästan lika stora. Då är de svenska bättre.
Imorse la jag undan den finaste jag kunde hitta för att plåta. När jag hämtat kameran stod B med den i handen. "Goa gubbar dom här!", sa han (göteborgar'n). Först blev jag lite trumpen, men tänkte sen att en smakad gubbe kanske ännu bättre illustrerar hur goda dom är.




Uppdatering: På pappersasken (OBS! Inte plastkartongen) stod det att gubbarna kom från Halland. Det du, Elisabet!

10 kommentarer:

Christina sa...

Ja, jag måste säga att göteborgar'n satte fingret på hur goda de svenska gubbarna är, fantastiskt bra illustrerat ;)

Vem hade naggat så där sensuellt i en ensam belgisk gubbe? Va?

Elisabet. sa...

,-)

Jo, det du!

Såg ett stånd vid ett vägskäl och hade tänkt stanna till.

Ja, ett jordgubbsstånd, alltså ..

Kesu sa...

Christina: Göteborgare kan - när dom vill :)

Elisabet: Hehe! Stanna nästa gång!

Tankevågor sa...

Mmmmm... ett inlägg att njuta av!! :-)

Måste leta svenska gubbar jag med...hitintills har jag också bara smakat belgiska. (Som jag faktiskt tyckte var ovanligt bra i år)

No-one sa...

Vilken härlig röd färg på gubbarna! Mums!

Mian sa...

Åh så gott!
Vi har en miniodling med jordgubbar i Jans torp, och plantorna har precis börjat att blomma. Vi lär få vänta på våra gubbar...

Lisette sa...

Runda jordgubbar. De kanske är lika standardiserade som gurkorna eller hur det nu är med det :) Oavsett form så fick dina fina bilder det verkligen att vattnas i munnen på en gammal hemvändare.
Jag säger som du sa tidigare: Oj oj så mycket bra det finns på ”våra ” bloggar! Jag har massor att ta igen.
Bilderna på Lelle Rt.ex.är ju bara HELT OEMOTSTÅNDLIGA!! Vilken kille! Jag blir alldeles till mig. Är det verkligen inte en ny liten valp du har? Jag vågar inte visa bilderna för Alice, för då tror jag att hon tar nästa tåg upp till Stockholm och letar upp honom.
Du: Jag har sett ”Slumdog Millionair” nu. Faktiskt lika bra som boken tycker jag. Dessutom har jag sett en annan film som gjorts efter en annan bok som jag också tyckte jättemycket om: ”Marley and me”. Man hade uteslutit en del händelser i boken när man gjorde om den till film men det var egentligen inte så mycket man missade och man hade träffat helt rätt vad det gäller skådisarna. Härligt snyftgo’, men med en sorts happy end. För oss hundälskare var det en höjdare tycker jag. Jag vet inte om den har kommit till Sverige än men när den kommer: se den!

Gajja å Påpan sa...

Psst Lelle R...vi ha svarat däj på stasjonsblåggen men nu har vi ont i tasarna, Påpan fastnade melan några tanjenter...

Kesu sa...

Londongirl: Vad skönt att du också köpt belgiska. Jag har haft lite dåligt samvete för det, men det har ju varit goda i år som sagt. Fast svenska gubbar ÄR bäst!

Pixalexia: Mums! sa Måns - eller var det Modesty?! ;)

Mian: Den som väntar på nåt GOTT i alla bemärkelser ... :) Då har ni ert goda kvar. Härligt!

Lisette: Very welcome home Lisette! Hoppas du haft det kalasfint! Nepp, det är samme gamle pälsfarbror! Alice är sååå välkommen. Lelle R möter på stationen, säger han.

Ja, visst är filmen Slumdog millionair bra också. Marley coh ajg har jag läst men inte sett. Den har haft premiär här, går här kanske än. Läs hos Christina och svara Londongirl som funderar på om hon ska se filmen eller inte. Jag tror det är under inlägget med ... til Uppsala, möligen det senaste med stengods.

Gajja å Påpan: Varmt välkomna till min blogg! Vad ni är duktiga på att knattra på tangenterna! Jag ska GENAST gå in och kolla på mattes blogg! (PS Tanjenter är skit ...)

Gajja å Påpan sa...

Aa-ah, tanjenter e skit, elaka liksåm!
Pussa Lelle r go'natt från oss!