onsdag 3 juni 2009

Kaxigt!

Pixalexia har bloggat om Pocketshop. Själv tog jag en sväng inom nyrenoverade Pocketshop på Sergels torg. Man kan kalla det ommöblerade också. För jag som brukar kunna gå på autopilot där (liksom i alltför många andra boklådor) fick leta efter mina favoritkategorier, fiction respektive non fiction och fakta. Det är alltid spännande att tvingas vakna upp ur sin sömngång för då trillar man på sånt man annars skulle gått förbi.

Nytt för Sergels torg-butiken är att de satt upp tydliga kategoriskyltar, minst 15 cm höga, ovanför varje hylla. Den här gillade jag bäst:Jag tar det lite närmare för säkerhets skull: Visst är det kaxigt?! Gissa om folk gick till just den hyllan! Hurra för alla som vågar sticka ut (ur bokströmmen)!

7 kommentarer:

Christina sa...

Visst är det lite generationskifte i mycket...och på ett bra sätt :)
Det där var definitivt kaxigt och smart...jag skulle dragits som en magnet till den hyllan :)
Och blivit glad även om jag inte hade hittat ngt :)

helen sa...

Det där var ett annorlunda, men helt klart, lyckat koncept, att locka spekulanter till det svårsålda!

Fiffigt!

Nu blev jag nyfiken på vilka de var, de svårsålda, alltså...

Kram
Helen

Elisabet. sa...

Genialiskt!

Jag skickade en gång ett mail till någon chef för Pocketshop och tipsade dem om att i varje butik ha en liten korg (om man nu inte vill ha ett ställ), med LÄSGLASÖGON i några olika styrkor.

Hade jag varit chef, hade jag nappat direkt.

Åker man t.ex tåg från Malmö till Sthlm och har glömt läsglasögonen hemma, köper man heller inte någon bok.

Jag tror inte att jag fick något svar.

No-one sa...

Intressant och annorlunda grepp av Pocket Shop med sin Svårsålt-skylt. Ovanligt att butiker använder ett "inifrån-ut"-perspektiv i sin kommunikation nu för tiden. De som gör det, gör det oftast av misstag eller okunskap. Och då blir det sällan bra.

Men det här är ju ett medvetet val att bryta sättet att kommunicera på. Och det fungerar ju bevisligen! Om inte annat är det bra PR. Och böckerna som redan är svårsålda lär ju inte bli ännu mer svårsålda för det. Så de har ju inte mycket att förlora.

Rolig och intressant iakttagelse, Kesu. Tack för den!

G sa...

Jag hade gått dit direkt. Är lika nyfiken som Helen; Vilka var de? De svårsålda alltså.

Tankevågor sa...

Ja det här var ett kaxigt och roligt grepp av Pocketshop!
:-)

Kesu sa...

Christina: Jag drogs dit och log brett, men jag köpte inget - den här gången.

Helen: Lyckat lockande helt enkelt! Om du klickar på första bilden kan du se några titlar.

Elisabet: Eller hur? Och vet du: någon har lyssnat på ditt tips, för i Sergel torg-butiken har de inte bara svårsålda böcker utan även - läsglasögon. Hurra!

Pixalexia: Ah, det märks att du är en slipad kommunikatör. Roligt att läsa din proffsiga analys. Nej, inte blir de mer svårsålda för det. Tur att de inte hade rubriken "Svårläst", för det tror jag hade varit svårsålt. Eller kanske inte. Vad tror du?

G: Klicka på bild nummer ett!

Londongirl: Jag är barnsligt förtjust i Pocketshop. Vet inte hur många stämpelkort jag gått igenom vid det här laget. (Ja, jag är en bonusråtta också!) Gillar att de har så många böcker på engelska titla också, både skönlitterärt och fakta. Brukar du handla där?