fredag 12 juni 2009

Kunglig fredag

Puh! Min halva provdag blev till en övertidsdag. Jag satt kvar sist av alla. Så kan det gå när det är mycket att göra.

Det fina med det var att jag kunde smygmammarazza lite och visa er hur det ser ut på Queens redaktion.

Som redigerare tvättar jag manus, sätter rubriker och skriver ingresser, korrekturläser, för in korrektur, slutkollar tryckfärdiga plåtar (görs numera som fröken vet digitalt) och lite annat pill. Idag skrev jag också några notiser, bland annat om den miljövänliga disktrasan Victoria och Daniel som enligt uppgift varken luddar eller lämnar ränder efter sig. Jisses!
Här satt jag. Kolla skärmen! Just det: google. Gissa varför! Jag har noll kändiskoll, minus tio kunglig kändis dito och total namnafasi. Inte så bra när man ska läsa korr och förväntas ha koll på sessor hit och sessor dit, kungliga semesterorter, tyska släkten Herr Knauper Knauper von und zu, brorsbarnssysterdöttrar i fjärde led till drottning Victoria. Und so weiter. Google var min bästa vän idag.
I stort ser här såklart ut som vilken tidningsredaktion som helst. Men det finns små spår som avslöjar inriktingen. Nej, jag vet inte varför en tavla är upp och ner. Kanske är det någon som hamnat i onåd.Omvärldsbevakning ingår i chefredaktörens jobb.Hon ser förresten ut så här

3 kommentarer:

No-one sa...

I lööööv your bildreportage, a´la mammarazzistil!

Kesu sa...

Pixalexia: Tack! Roligt att du orkar med dom ;)

Christina sa...

Jag tycker också att sådana här reportagegluttar är otroligt intressanta!
Tvätta manus - nu har jag tillägnat mig ett nytt uttryck...och förståelse :)