söndag 6 september 2009

För allt smör i Skåne

På väg hem från Halmstad gjorde vi en spontantur genom Skåne, inte så jättelångt från den här eminenta bloggerskan. Det blev en natt på Brösarps gästgifveri som firar 325 år i år. Inte illa. Illa var inte heller det här:




Ost? Tok heller! Vi är ju i Skåne. Det är smör såklart. Tjocka, gula skivor. Inte såna där fjuttbyttor som de hålls med på Stockholmskrogarna. Möe mad och möe smör. Look and learn Stockholm!














Post festum. Skånsk äppelkaka med hemlagad vaniljsås är inte heller illa.

4 kommentarer:

helen sa...

Smör är gott!

Igår när vi åt färskt lantbröd till plommonspäckad karré, slet min dotter av mig min brödskiva och skrapade bort ett lager smör från den...

Hon tyckte inte att jag behövde det, men kan man få nog av det som är så gott??
Ja, det kan man kanske...

"Flottiga"-kramar!

Elisabet. sa...

Så synd att ni inte kom förbi Ystad ..-))

Men nästa gång, kanske!

Ja,det är det bästa med Skåne ., här är det ingen svammel om bantning och sånt.

Jag hade bott här i många år innan jag hörde någon människa prata om att gå ned i vikt .-)

Christina sa...

Ah, riktigt smör :)

Här kommer inte margarin över tröskeln.

Kesu sa...

Helen: Smör är jättegott! Ja, man kan nog få för mycket, men lite får man väl unna sig ... Och gudars då vad gott ni åt igår.

Kram

Elisabet: Tanken föresvävade mig, men så kollade jag på kartan och det blev för långt och för sent eftersom vi inte kom iväg från Halmstad riktigt som vi hade beräknat. Men Ystad och du finns väl kvar. Om inte får vi se till att få till det i Halmstad där du är oftare och oftare :) Eller i Ljungby där jag också har lite försänkningar. Festligt med så många beröringspunkter!

Christina: Maurgaurin? Det kan skåningarna varken stava till eller säga ;)