onsdag 23 september 2009

Prag del 1

Hej igen!

Nu är jag tillbaka från en av världens bästa städer. Allt var perfekt!
När vi åkte över Moldau på väg till flygplatsen och Sverige tummade vi på att åka tillbaka.

För att inte trötta ut er tar jag bilderna lite i etapper. Okej?
Turistbild 1: Slottet och den stora katedralen.

Om jag hade måttat bättre hade ni med en gång fattat vad jag ville åstadkomma. Nu får ni kisa lite och använda fantasin, så ser ni B som slottsvakt med en liten, liten mössa.

Jugendfasader. Överallt! Häftigt! (När jag var i Wien var jag imponerad över hur mycket dom hade som rörde Jugend. Det fanns hur mycket som helst såg jag på turistbyrån - tills jag fattade att det var Jugend som i ungdomar, inte som i Art noveau. Ach so!)
Sprudlande strudlar är ett stående inslag på alla menyer.

Hur kan man då bli så här smal i Prag??? (Bilden är tagen i en konvex spegel som dolde slottspolisens kontor.)




PS
Om jag skulle skriva en researtikel på engelska, skulle den börja så här:
Good food - czeck
Good beer - czeck
Fantastic houses - czeck
Friendly people - czeck
Cheap - czeck
Things to do - czeck
High want to go back-factor - czeck

8 kommentarer:

Helen sa...

Välkommen hem!

Det verkar som ni har haft en härlig tid i Prag!

Blev det någon shopping?

Ha det gott!

Kram!

Cicki sa...

Välkommen hem. Det är nu jag ska få göra min resa via dina bilder. Det börjar bra. Väldans vad din gubbe är lika min gubbe. Men det är väl det där med håret som halkat ner på hakan....:-)

*viskar* visst är det sexigt med gubbkillar med flint.....:-)

Christina sa...

Wow - Välkommen tillbaks även om det tog emot ;)

Som om vi skulle bli uttröttade? Du kan bara ösa Pragbilder över oss och vi kommer bara sörpla, i alla fall om jag får prata för mig själv.

Rolig bild på B med "huvudväxt", som Håkan kallar det ;) Jag kisade och B såg klippt och skuren ut ;)

Aha, jugendfasader - det hade jag inte förknippat med Prag. Älskar den epoken.

Sista bilden: Ja, inte kan man tro att de serverade friterad ost och jättegoda ölsorter i den staden inte!

Mira sa...

Bra! Då får vi frossa i lite Pragbilder då. Det ska bli spännande! Välkommen tillbaka!

Lisette sa...

Välkommen hem. Fler bilder tack! Med kommentarer förstås!!! Och recept på hur mycket, många strudlar man måste sätta i sig för att bli så där sylfidsmal...;)
Vi tycks vara flera med gubbar som ser ut så där. Vill du ha en bild på honom hur han troligen ser ut om ett tio-femtontal år? Jag har många, inte gubbar men bilder.:)))

Kesu sa...

Helen: Tack! Ja, ALLT var perfekt. Shoppade mest böcker, ingen kristall ;)

Cicki: Jajamensan, ta min blogghand bara och häng på. Haha! Du är för rolig!!!

Christina: Hej nattugglan! (Ser att du var uppe lika länge som jag igår.) Huvudväxt? Va? Va? Det är ju en slottsuniformsmössa, för bövelen, om än i minsta laget. Hihi!

Om du, som jag, älskar jugend måste du dra till Prag. Jag och Lelle R passar the Fur women. Lelle R kommer kanske inte att precis passa Poppan men det är väl okej. Det är kanske hon som får passa sig när han är där. Eller tvärtom. Var var jag? Jo, jugend. Jugendentusiasten har hur mycket som helst att fröjda sig åt i Prag.

Nä, det kan man inte tro om man ska döma av den bilden. Men på hemmaplan är det svårt att dölja spåren.

Mira: Tack! Japp, det kommer flera, men du skulle ta möe bättre bilder du mästerplåtis. :)

Lisette: Haha! Du är också för rolig! Här kommer receptet: ju fler strudlar du sätter i dig, destom smalare blir du - i den här konvexkuren. Ja, gärna gubbilder som jag kan sätta upp på kylskåpet allom till varnagel ;)

Christina sa...

Kesu: Ja, det blev lite sent igår...gääääsp ;)

Det du skriver om jugend och Prag gör att Prag kommer högt upp på min önskelista.
Poppan tycker att vi ska resa dit så snabbt som möjligt, så kan hon visa Lelle R var de fetaste sorkarna håller till!

Kesu sa...

Christina: Jag - och Lelle R - håller med Poppan! Dra dit nu! :) Du kan få en massa tips från mig. Det är inte bara jugendfasaderna som gör Prag till ett häftigt resmål. Allt var liksom perfekt. Från hotellet, ett gammal 1300-talshus med rejäl frukostbuffé till människorna och miljöerna. En mycket gåvänlig och lättillgänglig stad. Och så var det skönt att priserna var mycket rimliga för oss svenska turister. Varje kväll försökte vi gissa vad midagen skulle kosta - innan notan kom - och varje gång gissade vi på för mycket. Go, go, go!

Feta sorkar, jo, jag tackar jag. Har dom varit i Prag???