torsdag 24 september 2009

Tidningskul

Jag hoppas att ni hajade till när ni såg den här löpsedeln. Den är sann ja, men nej, den är inte från 30-talet, tyvärr, utan har bara ett 30-tal år på sin pappersnacke.

Att sätta rubriker på löpsedlar är svårt. Jo, faktiskt. Man tror inte det när man ser dem, men en riktigt duktig löpsedelmakare är guld värd. Han eller hon ska locka till köp genom att safta på med vad folk helst vill läsa om. När vi pratar kvällstidningar får det gärna vara snuskigt och smaskigt, men det ska helst inte vara osant. Jag sa helst inte ...

Ni ser vad löpmakaren har dragit på: våld, överklass och rasism. Yummy! Jag kan se hur försäljningschefen gnuggade händerna.

Det finns några riktiga löpklassiker. Jag skulle tro att löpet ovan och det här är nummer ett:
Svart hjärta lika rött som vitt
Expressens Sigge Ågrens löpsedel efter den första hjärttransplantationen i Sydafrika, när en vit man fick en svart mans hjärta eftersom inget annat fanns att tillgå.

Förhållandet som orsakade Pelle Lindberghs död
Klart ni tänkte på förhållande som i relation, det var precis vad som var meningen det, när det i själva verket handlade om när ishockeymålvakten Pelle Lindbergh körde ihjäl sig i USA och det handlade om förhållandet mellan alkohol och bilkörning ...


Påven död igen

Efter att den nytillsatte påven hastigt avled ganska snart efter sitt tillträdande.

Per Albin död. Konungen i tårar
Sigge Ågren igen. Tillfrågad på redaktionen om han (Sigge) hade kontrollerat med hovet: "Varför tror Ni han kommer att dementera?"

Vid centralen slutar alla spår
I GT såklart ...

Och NU till anledningen varför jag kom att tänka på löpsedeln med greven som sköt negern. Igårmorse läste jag nämligen följande notisrubrik i DN:

Man räddades av markis efter fall från balkong


Min absolut första tanke var att det hänt något med dagens rubrikmakare. De vinklar hellre snällt än elakt. Strange! Min andra tanke var huruvida det finns markiser i Sverige. Först därefter fattade jag att det inte var någon adlig markis, utan en vanlig tygmarkis. Så kan det gå när man är yrkesskadad.

Här har ni hela notisen.

Om ni är roade av mer ordvitsiga rubriker ska ni bläddra i engelskspråkig press. Där har man traditionen att leka med ord i rubriker. Gå in på den här sajten, så hittar ni några exempel.



En del av exemplen ovan hittade jag här. Tack för hjälpen Lotten!

9 kommentarer:

Christina sa...

Jag ska precis stänga ner datorn när jag ser det här inlägget.
Jag saknar en rubrik...fanns det inte en bevingad som löd ungefär så här: Guds finger i ändan av St Paulsgatan?

Kesu sa...

Christina: Va, ska du redan gå och lägga dig? ;) Oj, vad du kan! Den har inte jag hört, men bra är den. Sov gott!

Helen sa...

Min favorit bland de rubriker du visar är nog "svart hjärta..."

Och så fin Lelle R blev i sitt nya halsband. Jag kan förstå varför han är så populär bland alla pälsstjejer!

Ha en trevlig helg!

Kram!

Monet sa...

Urkul! Mera sånt tack:-)

No-one sa...

Å, sånt här tycker jag är kul. Tack för det, Kesu! Jag läste rubriken om markisen om och om igen, förstod inte det roliga i den, tills jag läste vidare och hajjade hur DU hade tolkat det :) Mycket roligare så!

Lotten Bergman sa...

Varsågod!

Lotten Bergman sa...

Och, förresten, hääääääääär är min text om rubriker.

Caroline sa...

Det gick inte att kommentera Pragbilderna så jag skriver här istället: vet du att man kan äta panerad ost på Soldaten Svejk och Humlehof om ni är sugna? På Söder förstås. :-)

Kesu sa...

Monet: Kul att du också tycker sånt här är kul. Det blir säkert mer framöver.

Alexia: Vassego! Förstår att notisrubben inte var ett dugg konstigt om man inte saatt och tänkte på grevar som jag.

Lotten: TACK! Och välkommen hit! Bra att du länkade till rätt inlägg, jag länkade bara till bloggen. Men nu har jag lagt in dig i högermarginalen där du trängs med andra förträffliga bloggare.

Caroline: Vad skum! Jag har gått in och kollat och för mig funkar det att kommentera. Ge dig inte! På't igen bara.

Japp, jag vet tack! Finns också på restaurang Gyllene Prag i Göteborg. Jag vill gärna måna om nolltreettorna här :)