fredag 10 oktober 2008

Nobelpristagare och bloggare, same, same


Årets Nobelpristagare i litteratur heter, vänta (blädder, blädder) jo, just det: Jean-Marie Gustave Le Clézio. Till DN säger han att han är glad och förvånad. Fair enough. Själv blir jag lite förvånad när han säger så här i Aftonbladet: "Man skriver för att bli läst, det är ett slags respons. Det ger en lust att fortsätta skriva." Jag menar, är det inte att slå in öppna dörrar? Kan man inte komma på nåt, eh, djupare eller rent ut sagt bättre om ens ordtrolleri är värt över tio millar?

Fast jag blir snabbt glad när jag kommer på hur lika Nobelpristagare och bloggare är. För vi skriver ju också för att bli lästa. Och responsen är en förutsättning för att fortsätta blogga (hej, hej, alla ni som tassar utan att lämna avtryck i form av kommentarer). Det måste betyda att alla VI BLOGGARE har en mikrochans att få Nobelpriset.

Äntligen! för att citera herr Fylking.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vi kanske borde utse våra egna Nobelpristagare - i bloggning. I så fall utser jag tre. Kesu för att du gått ut hårt och härligt, Alexia för lång och trogen bloggtjänst och Petra för att du gör en insats för fitnessvärlden (och för att det är ni tre jag vet läser det här :-)).

Pappa K får inget Nobelpris i bloggning i år - man måste ha en EGEN blogg för det. ;-) Inte bara vara en aktiv kommenterare. Även om det också är kul.

Kesu sa...

C: NÄmen! Du tog mitt nästa inlägg ur min blogg!!! Jag tänkte precis nominera mina bloggkandidater. Listan ser ut som din - såklart soulmate - med undantaget att DU är nominerad istället för jag - såklart. Jag nominerar dig för att du var en av de första bloggarna. Din blogg är både fantasifull, underhållande och alvarlig. Den lämnar ingen oberörd - vilket alla inlägg är ett tydligt bevis för. Ditt bloggskap har inspirerat många.

Caroline för Nobelpriset!

Pappa K får GIVETVIS en nominering när han skaffar en egen blogg. No doubt about it!

Anonym sa...

Damerna får vara utan mina fina inlägg en tid - jag tar time-out som det så fint kallas.

Kesu sa...

Pappa K: Oh no! Why, but why? Var det nåt jag sa? I så fall tar jag genast tillbaka det och hävdar motsatsen. En flitig blogginläggare kan - FÅR - inte bara ta time out sådär. Det är i blogglag förbjudet. ELler hur Alexia och Caroline???

Anonym sa...

det var inget du sa, har inte nått att göra med er damer.

No-one sa...

C och Kesu: Jag tackar allra ödmjukast för era Nobelpriser och bekräftar härmed att min Nobelprislista givetvis har er två i topp.

Pappa K: Vad menar du? Time out? Nääää? Varför då?

Anonym sa...

Pixaleixai: Vi är Nobelbloggtoppen :) Men. Hur får vi tillbaka Pappa K???