fredag 10 oktober 2008

Recept

Jag lovar, bloggen ska inte bli nån recept-
samling, men mina kära kolleger på VR ville faktiskt ha receptet på fudgemuffins som blev veckans tröstpris, när jag (motvilligt) lät pokalen gå vidare till nästa VM (Veckans Medarbetare). Jag är så korkad att jag trodde att den stod kvar på mitt bord bara för att det inte fanns någon att ge den till efter mig. Fel, fel, fel! Den som är VM på VR ska passa den vidare. Nu har skönhetsredaktör Therése Anderson den på sitt skrivbord. Okej, herre goes:

Fudgemuffins
ca 12-15 st (beror på muffinsformarnas storlek och hur mycket du slickar i dig av smeten)
100 gr smör
3 dl strösocker
2 uppvispade ägg
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1 1/2 dl vetemjöl
Valfri smaksättning (för sig eller alltihop)
En näve hackade valnötter
En slurk konjak
Några msk starkt kaffe (eller bara snabbkaffepulver)
Sätt ugnen på 175 gr. Smält smöret i en kastruyll. Rör ur den mesta hettan. Tillsätt socker, ägg, vaniljsocker, kakao, salt och vetemjöl. Blanda ordentligt. Rör ner eventuell smaksättning. Klicka i muffins- eller bullformar. Grädda nederst i ugnen ca 12-15 min. Ska vara lite kladdiga inuti.

Muffinsarna är godare än vad de ser ut på bilden - jag lovar. Tog bilden bara i hast för att ha nåt att illustrera med.

7 kommentarer:

No-one sa...

Slurp, jag blev jättesugen!!! Kan du inte buda över några till Fiskargatan? ;)

Och du, vi är jätteglada för att du illustrerar med bild. Hellre bild än inte bild. Så.

Kesu sa...

Pixalexia: Det finns inga kvar!!! Annnars hade jag budat på studs. Men jag lovar att bjuda dig på dem ändå :)

Alltid bild alltså? Även sunkbilder? Ållrajt!

Anonym sa...

Vad hade du för motivering till din efterföljare till bucklan?

Kesu sa...

Caroline: Allt som börjar på T, eftersom hon heter Therése, bland annat tjusig, tjänstvillig, tjafsfri och trevlig tjej som har tokkoll och är tvärrolig, men framför allt levererar hon trubbelfria texter. Typ.

No-one sa...

Ja! Bättre sunkbild än ingen alls :)

Anonym sa...

Ha, ha, vad vansinnigt roligt att du liksom tänkte att du var den slutgiltiga VM :-) Alltid skönt att visa sig smidig på nya jobbet (vilket jag gissar att det är eftersom du inte kände till traditionen att föra priset vidare).
Fudgemuffins ser smarrigt ut (trots sunkbilden), det blir provbak någon dag.

Anonym sa...

Eva: Welcome to my blog! Hehe, ja, det var såklart hur korkat som helst. Men jag ville inte heller dra uppmärksamhet till mig och fråga ... Ja, jag är ny, jobbar bara extra på VR.