söndag 26 oktober 2008

Mutkolv? Moi?


Bland det värsta en journalist kan göra är att liera sig med makthavare och dylika. Alltså dom vi ska granska. I skinande rustning ska vi rida på en vit häst - gärna rakt mot stupet, bara vi är oberoende.

Det finns nog bara en sak som är värre: att acceptera något från dem. Särskilt som frilansare. Jag vet journalister som tackar nej till en kopp kaffe - i oberoendets namn. Själv ser jag det som ett sätt att intervjua en person under trevliga former. I alla tider har människor brutit bröd tillsammans som en fredshandling.

I senaste numret av Allt om Resor ser ni mig. På första uppslaget. Mellan informationschef Magdalena Öhrn på Ving (t v) och dito Marie Malmros på Fritidsresor (t v). Dom är snälla, inte bara för att dom ordnar pressresor som man fåt åka med på (och betala om man vill). Dom är också roliga. Att jag skrattar med dem på Allt om Resors 10-årskalas är kanske att betrakta som oetiskt för en journalist - men kul var det!

3 kommentarer:

No-one sa...

Haha, underbar bild! Du ser inte alls ut att ha några skrupler i att liera dig med de du ska granska ;) Lovely!

Kesu sa...

Pixalexia: Nej, du har rätt. jag är helt skrupelfri. Känns bra! Och varför inte ha kul när tillfället ges?

No-one sa...

Exakt! Jag brukar säga: "det är roligare att ha roligt än att inte ha det."