måndag 11 augusti 2008

Idol = talang?

Jag har snöat in på brittiska Idol, "Britain's got talent". Bara namnet säger ju en del. I Sverige kallar vi programmet Idol, med allt vad det innebär av kvällstidningskändisstatus, och i Storbritannien (och USA) pratar man om talang.

Jag tycker bättre om den anglosaxiska varianten. Men inte bara för att fokus ligger på talang, utan för att spännvidden är större. Alla känner vi väl till Paul Potts fantastiska framgångssaga. Den fule, fete, mobbade killen från Wales som nu fick tårarna att trilla på domarna och publiken med sin operaarea.

Nej, nej, jag propsar inte på opera och dylikt. Men kolla på den här killen. Lyssna! Såna här oväntade talanger vill jag gärna se i svenska Idol. (Jag tror dessutom att han sjunger ett stycke som Andrew Lloyd Webber skrivit - ingen opera alltså.)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad skulle du sjunga om du var med i Idol? :-)

Kesu sa...

Jag skulle inte vara med i Idol, jag vill vara med i Britain's got talent och göra nåt annat för jag kan inte sjunga. (Fråga B!) En del av dom steppar ju och håller på.

Vad skulle DU sjunga i Idol? :)

Anonym sa...

Jag skulle sjunga "Måsen". Påminn mig om att du vill höra den nästa gång vi ses.

Ett samfällt NEEEJ kommer att höras från C. Undrar varför.

Kesu sa...

Pappa K: Måsen? Den har jag aldrig hört. Sjung ut! The audience is listening!