söndag 31 januari 2010

Mangomani

Usch! Jag vill egentligen inte ha fler prylar i köket. Å andra sidan tycker jag ju om att stöka runt där och då är väl inte hjälpmedel fel. Jag medger att jag var kluven (!) till att köpa den här. Nu har den bott hos oss i ett halvår och jag lovar att den inte är någon lådvärmare. Åtminstone två gånger i veckan får den jobba, min mangoklyvare.

Ni som har hanterat en skalad mango vet att den är hal som en blöt tvål. Svoopppp! så far den in i kaklet eller ner på golvet. Men numera är alla mjukgula frukter chanslösa. Kolla bara:



Fil, mango och banan är grunden i våra helgsmoothies som snabbt mixas ihop. Sedan fyller vi på med vad vi har. Fruktens pyttipanna typ. Gräsligt gott! Mangoklyvaren har kommit för att stanna.




Uppdatering: riven ingefära och hela kardemummakärnor mixas också alltid med. Bara så ni vet.

12 kommentarer:

Moster Ma sa...

Och du då ?! Jobb på Mat- tidning!
Ser otroligt gott ut... och vilka bilder!

Caroline Engvall sa...

Men guuuuuuuuuuuud vilken bra! Sån MÅSTE vi ha i Thailand!!! Var kommer den ifrån?

Lisette sa...

MMMMMMM så gott det ser ut. Var har du köpt den där praktiska skalaren/delaren? Av Mian fick jag en liknande för ett tag sedan, en grej som man klyver och tar bort kärnhuset med.Den var köpt på IKEA tror jag.

Lisette sa...

Glömde säga att det är väldigt snyggt att placera bildsviten så där som ovan.

Cicki sa...

Vilken praktisk grej. Var hittar man en sådan. Vi älskar smoties men är väldigt dåliga på att komma oss för att göra. Jag brukar köpa fryst mango på Ica men det är ju inte alls samma sak som färsk. Men jag gör det just för att det är så jobbigt att kärna ur den. Dessutom blir jag ju galet sugen när jag ser dina hallon. Hallon är nog det godaste bär jag vet. Slår jordgubbar med hästlängder för min del.

Christina sa...

Sicken bra grej - ni verkar ha full koll på hala frukter som far runt!
Otroligt gott ser det ut innan ni startar mixern. Snudd på kriminellt att publicera sådana bilder när man inte kan knacka på och be att få smaka.

Mian sa...

Fräsch bildserie! Det vattnas i munnen.
Den där mangoklyvaren ser ut att vara nära släkt med äppleklyftaren som mamma Lisette fått av oss.
Jaha ja, du är en smoothieälskare du också.
Själv kör jag slut på en massa frysta bär just nu, hallon, svarta och röda vinbär och även söta röda krusbär. Ibland blir det även stavmixerfixad smoothie till vardags, klockan 6 på morgonen.

G sa...

Jag bara älskar köksprylar! Vi har en speciell låda bara med "roliga prylar". Den här har vi inte - kanonbra grej! Äter begränsat med Mango men det går ju försås at ändra på.Smoothiesen lät också god...

Karin på FOX sa...

Jisses vilken hojdarpryl. Den skulle vara toppen har. Igar var vi och badade i en flod i bergen utanfor stan. Nar vi for med bilen pa den lilla vagen stannade vi flera ganger for att det lag mango pa vagen. Pa ett stalle med ett gigantiskt mangotrad gick alla ur bilen och kastade pinnar pa grenarna sa att det regnade mango. Solmogen mango ar underbar. Nu har vi en hel lada pallad frukt i koket till juice.

No-one sa...

Vad goooott det ser ut och vilka bilder sen! Mmmmm! Jag (läs: B) som gör smoothies ca 4 dagar i veckan, tycker det är så roligt att höra vad andra har i sina smoothies :) Tack för inspiration.

Anita sa...

Suck... vill ha!!

Kesu sa...

Moster Ma: Tack! *rodnar*

Caroline Engvall: Ja, den är ett Thailandsmåste. Köpte den på Ica-butiken, har jag för mig.

Lisette: Tror på Ica, som sagt. Jag tänkte faktiskt på den där äååelklyvaren när jag såg min mangodito. Höll båda i händerna, tänkte EN pryl får räcka och lät den tvålsvårhanterbara frukten avgöra köpet. Äpplen är ju lite lättare att klyfta även om den där prylen också verkar praktiskt.

Roligt att du gillade placeringen. Jag experimenterade lite. Har ju inget bildbehandlingsprogram och då är inte möjligheterna så många.

Cicki: Gôrpraktisk, jag lovar! Ica, Ica, Ica ;) Jag har funderat på fryst mango, men än så länge hittar jag färska både på Ica och hos vår eminente frukt- och gröntnisse på torget. Hallon är gott!!!

Christina: Hehe! Full kol har vi dessvärre inte på allt. Ibland säger det plafs och då blir det rejs mellan oss och Lelle R. När du kommer hit får du smaka - utan att knacka på :)

Mian: Ja, jag tror klyvarna är släkt. Oj, vardagssmoothie! Härligt lyx och bra sätt att starta en mörk morgon, eller?

G: Jag är också svag för roliga köksprylar, men jag inser att mina lådor snart kräks ut innehållet och måste ransonera inköpen. Låter kul att ha en speciell låda bara för det. Kanske ska röja ur en och satsa på kuliga kökalådan ;)

Karin på FOX: Hallå där! Kul att du tittar in från Brasilien! Nu blir jag duktigt avis, solmogna mangos direkt från trädet. Och en hel låda i köket. Jag kommer!!!

Alexia: Ja, nu vet du mitt grundrecept som varieras utifrån säsong och förutsättningar. Men banan fil/yoghurt, färsk ingefära och kardemummakärnor blir det alltid. Kanske borde prova utan kryddorna en gång, så blir det en variation i sig. Kanske ...

Smulan: Mangoklyvaren eller mangosmoothisen? Hihi!