onsdag 6 januari 2010

Mission completed



När jag var i Halmstad över juldagarna rensade jag ut mammas garderob. Det blev fyra smäckfyllda sopsäckar till Myrorna. Men en del tog vi med oss hem. Halmstad har nämligen inget härbärge. Det är ju bra om det betyder att det inte finns några hemlösa där. Om det finns det är det inte så bra.

Här i Solna fortsatte jag arbetet i de egna garderoberna. Började på nyårsdagen fylld av energi. Men när dagen tog slut, tog jag slut. I dag avslutade jag det påbörjade projektet, så imorgon kan B köra till Myrorna och till ett härbärge inne i stan. Där behöver de allt de kan få, men främst hela och rena underkläder för sånt lämnar folk aldrig in, har man berättat för mig. Därför brukar vi köra en tur till bägge ställena. Härbärget får både underkläder och annat.

Förra gången blandade B ihop säckarna. Kan tänka mig att man jublade på härbärget men att de inte var lika imponerade av strumpor, trosor och behåar på Myrorna. Med lite tur körde de iväg underkläderna till härbärget. Vi vet inte, vi har aldrig vågat fråga.

Samtidigt, i en annan del av rummet:
Under dag ett pågick rensningen till klassisk musik, ett måste-tv-program den 1 januari: nyårskonserten från Wien!

14 kommentarer:

Christina sa...

Det är så fint när saker kan få nytt liv - någon annanstans, istället för att slängas.
Vi gjorde i stort sett samma sak efter föräldrarna, utom underkläderna då'rå ;)

Det måste vara lättare att sortera kläder till Wienmusik än utan, eller...?

Caroline Engvall sa...

Duktiga du! Tänk så många som blir varma i själen av din insats. Berättade jag när vi skänkte Js gamla (gula) studentkostym till Stadsmissionen - och sedan såg en man gå runt i den följande sommar? Nej, det har jag nog inte berättat. Jag berättar ju aldrig nåt för dig. :-)

Moster Ma sa...

Beundransvärt på många sätt!

Kesu sa...

Christina: Visst ÄR det! Varför slänga saker som fortfarande funkar? Oh ja, det var mycket roligare att rensa till An der blauen, Kejsarvalsen och Radetzkimarschen än att dra ihop det sista idag i tystnad.

Caroline Engvall: Hahahaha! Kände ni verkligen igen just den kostymen? Ah well, mannen i den gula kostymen var säkert glad. Nej, jag har inte hört den storyn förut ... Imorgon och i övermorgon får du berätta ännu mer som du inte berättat för mig! :)

Moster Ma. Tack ska du ha! :)

Mira sa...

Vilket stortag! Och bra med det där med underkläderna också! Folk skickar vantar och mössor och varma rockar, men aldrig underkläder någonstans. Kan ju bli lite knepigt. De täker väl att inte kan jag skicka mina gamla fillingar till någon annan... Eller använder man dem till de går sönder???

Lisette sa...

Undras hur många säckar jag skulle få ihop om jag ÄNTLIGEN gjorde som jag föresatt mig så många gånger- utan att fullfölja. Jag plockar fram ur garderoben-och stoppar in igen. ;)))
Men någon gång framöver lovar jag.... Du är jätteduktig Kesu!

Mian sa...

Jag skäms när jag ser att jag har kläder i garderoben som jag inte har använt på många många år.
Har lovat mig själv att jag under en tid framöver skall lämna så mycket som möjligt av de kläder som jag inte (eller sällan) använder på "Kupan"/Röda korset.

Vad bra att ni kan lämna även på ett härbärge

Helen sa...

Jag/vi har inte städat bort mammas kläder, ännu. Mimmi har dock varit och tagit rätt på det som hon ville ha efter sin mormor,( M gillar ju lite retro...)plus att de drar samma storlek.

Men vi är självklart inne på samma linje, att skänka till Myrorna o dyl.

Gick allt bra, eller blev det mycket känslor runt utrensningen??

Blev glad när jag såg att jag fanns i din blogglista!

Kram!

Elisabet. sa...

Ja, just det .. nyårskonserten .., det vet du ju vad jag tycker om den .-)


Underbar!

Emma R sa...

Hej.
Har ALDRIG tänkt på att människor kan ha glädje av gamla underkläder (även om de är hela och rena)! Vad bra att du nämde det!

Jag gillar din blog, och tänker lägga till den i min bloglista. Om du motsätter dig detta så får du hojta till så lovar jag att ta bort den pronto!

Ha d fint! /Emma R

Cicki sa...

Vilket jättejobb ni gjort. Det är tungt att rensa i sina föräldrars gamla grejer. Det är så många minnen som poppar upp.

Jag blir så glad jämnt när jag hör/läser att folk faktiskt kommer sig för att lämna kläder till loppisar och härbärgen. Här i stan lämnar vi till Pingstkyrkan som har samarbete med Stadsmissionen så då vet man att det verkligen kommer rätt oavsett om de behåller det på loppisen eller skickar det vidare. Det händer även att jag köper kläder på loppisen. Man kan få tag på jättefina grejer för nästan ingenting. Det är ju bara att tvätta det innan man använder det, om man känner sig osäker. Jag köper även en del tyger och böcker där. Sedan lämnar jag tillbaka böckerna så de kan sälja dem en gång till. Det känns bra.

Tankevågor sa...

BRA gjort Kesu!!! Jag tycker att det slängs alldeles för mycket så när jag läser det här blir jag så glad. Nu är det länge sen jag gjorde en sån där rejäl utrensning som du gjort. Men det skulle behövas här.

Vilka härbärgen har du lämnat till? Jag lämnade förut dels till Stadsmissionen så att de fick bestämma själv om det skulle säljas eller gå direkt till de som behövde. Men sen har jag lämnat till Klaragården. Där behövdes det just underkläder vet jag.

Jag missade nyårskonserten från Wien i år. :-/

Kesu sa...

Mira: Nej, det är just det, inte vill man ge bort underkläder - tänker man. I mitt fall är det enkelt: jag växer ur dom ;)

Lisette: Tack! Lägg märke till att jag inte skrivit hur länge uitrensningen har varit ett projekt. Nu fick jag en spark i baken i och med säckarna från mamma som skulle iväg. (En del kläder åkte in i min garderob också - sch!)

Mian: Jag lämnar gärna till Myrorna, Stadsmissionen och Röda korset. Härbärget känns bara ännu bättre för där vet jag ju med 300 % säkerhet att allt kommer till användning.

Helen: Jag tror de allra flesta med glädje kör iväg till välgörenhetsorganisationerna. Min tanke var mest att tipsa om just härbärgena, om sådana finns på orten.

Det gick ganska bra, fast med en del saker knep det till i hjärtat. Men jag vet ju att det här var exakt vad mamma skulle velat. Hon och jag har rensat genom åren och allt har gått iväg till Myror eller Röda korset. Jag sparade några smågrejor, som spetsnäsdukar som jag faktiskt har minnen av ...

Klart du ska vara med i min blogglista. Jag har bara varit lat som inte fixat till den tidigare!

kram

Elisabet: Oh ja! Som du ser tycker jag samma :)

Emma R: Hej och välkommen till min blogg! KUL att du är här!

Bra att du såg inläget som ett tips, för det var just så det var menat.

Jätteroligt att du vill lägga till mig på din lista. Tack! Jag lägger genast till dig!

Cicki: Loppisar är farliga platser för mig med. Lämnar saker och om jag inte passar mig går jag ut med andra! Men det känns som en bra återvinning, precis som du säger!

Londongirl: Tack! Japp, det blev Klaragråden den här gången. B ringde till Stadsmissionen och frågade var de ville ha kvinnokläderna. Innan har vi lämnat direkt vid Slussen, men jag tror att de har stängt.

BRA att du också lämnar till härbärgena! Vet du om det finns något för herrar? När B rensar ur sin garderbo, tänker jag.

Kesu sa...

Känner att jag måste förtydlliga lite. Jag har alltså bara gått igenom mammas kläder. Och det kändes svårt med vissa plagg som jag sett henne i så många gånger. Jag har dock inte tagit tag i det allra jobbigaste, brev, foton, små saker som är intimt förknippade med mamma. DET blir jobbigt!