söndag 17 januari 2010

Vem har Kottlakoll?






Som nyinflyttad i Stockholm var jag ofta ute på upptäcktsfärd i min nya hemstad. Hamnade bland annat här, i Kottla på södra Lidingö, och blev kär i husen. I dag tog B, Lelle R och jag en söndagspromenad där - och jag tjusades lika mycket som den första gången. Gammal trähuskärlek flagar inte. Gillar färgerna och snickarglädjen, mintgrönt, gult, glastorn och så vidare.
Tyvärr vet jag inte så mycket om området. Har försökt google men hittar inga direkta fakta. Inbillar mig att de var sommarhus från början, och nu blivit permanentbostäder. Men det vet jag alltså inte. Någon av er kloka bloggläsare som kan mer om Kottla?



Nytt för mig som Stockholmsbo var långsfärdsskridskor. På västkusten hålls man av förklarliga skäl inte med sånt. Just nu swischas det intensvit på vattendragen här. Man behöver inte ge sig långt ut i havsbandet, det är bara att ta till närmaste sjö när det är så här kallt. Åt ena hållet skog, åt andra hållet - höghus. Jag gillar att naturen är så nära storstan.


Och så gillar jag när någon tänkt till. Hur mycket smartare är det att ha neongröna skridskoskydd än vita? Och att stoppa ner lillens kängor i pappas, så alla fyra hålls varma och ingen snö kommer i dom? Full pott på bägge!

Liten hund hade fullt upp att registrera nya dofter och pinka in nytt revir. Numera ingår Kottla i Lelle R:s revir. Bara så ni vet.

25 kommentarer:

Emma R sa...

Lilla Kottla! :-)
Jag jobbade i omgångar på en arbetsplats några stationer längre ut på Lidingö med lilla lidingötåget. Oftast när jag passerade Kottla satt jag i och för sig djupt försjunken i en bok, men ibland hände det att jag åkte till Lidingöcentrum och då var det alltid ett byte i Kottla. Dvs jag hoppade av Lidingötåget och tog bussen därifrån. Det finns verkligen så många vackra och speciella hus på Lidingö!

Jag har för mig att det fanns uppsatt en liten informationsskylt på några stationer om typ när lidingöbanan byggdes och lite historia om stationen. Kanske finns en på Kottla station?

I november var jag, sambo och hundar ned till Stockholm. En av dagarna åkte vi ut och mötte upp en kompis. Vi gick en jätte fin runda på Lidingö och det var verkligen naturskönt! Ett trevligt elljusspår i skogen och en stranpromenad och över ett gärde mm. Very nice!

Elisabet. sa...

Oj, där skulle man kanske avlägga ett besöka i akt och mening att fång fönster .-)

Och jag ler åt Lelle R:s revirpinkande.

Ååå, det är inte lätt att vara hanhund och ha Full Koll.

Helen sa...

Ojoj, vilka härliga "villavillekullahus", precis såna som jag älskar!! Äkta norrlänning som jag är, känner jag inte ens igen namnet Kottla, men Lidingö har jag hört talas om ;-)

Jag kan tänka mig att Lelle R snart har makten över hela trakten, i alla fall i hundarnas värld.

Han skulle passa i en kungakrona av guld!

Kram!

Mira sa...

Kåkarna är ju lika fantasifulla som namnet! Kottla! Dit måste jag bestämt åka och titta. Kottlakåkar...

Eller så är det en lek. Man kan kottla! Hur gör man när man kottlar?

Kesu sa...

Emma R: Tack! Jag visste att nån skulle ha Kottlakoll och det hade du. Ska komma ihåg att kolla skylten på stationen nästa gång.

Lindingö är faktiskt väldigt vackert. Jag hade snobbiga fördomar om ön, men fick rucka lite på dem efter att ha varit runt lite (med betoning på lite). Nyttigt!

Elisabet: Jamenvisst! Här finns det vackra fönster! Man kommer dock inte så nära husen, för tomterna är ganska rejäla. I alla fall inte när det är snö, så spåren syns ... Men med en zoom så.
Hanhundar har alltid mycket att göra när de är ute. Pust!

Helen: Just precis, villavillekullahus. Jag föll pladask.

Makten över trakten - jösses så bra uttryck. Lelle R tackar med några slickar.

Mira: Åh, du med. Bra uttryck alltså. Kottlakåkar.

Ordet kottla sätter igång fantasin. Jag tänker på Katla i Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta och undrar om det ligger någon drake på lur. Kottla som lek är jättebra. Hur tror du att man gör? Jag tror att kottar KAN vara inblandade, men jag är inte säker.

Christina sa...

Jag har aldrig varit i Kottla så det här var jätteroligt, att få se bilder på fina hus.
Jag googlade och hittade den här texten:

Vid Kottlasjöns norra strand ligger Trasthagen som utgör en del av Stockby, ett gammalt sommarstugeområde med trähus och mycket snickarglädje som började byggas på mitten av 1880-talet där många av de ursprungliga husen har renoverats till ursprungligt skick och de nya hus som byggts på senare delen av 1900-talet och in på 2000-talet uppförts i den stil som rådde runt 1900-1920. Området är kulturminnesmärkt.
Var det det området ni gick i?

Jag hittade också en dagsfärsk och lite otäck artikel i Lidingö Tidning på nätet där det varnades för tunna isar.
I helgen gick ett par ner sig utanför Göteborg, en dog, och en gick ner sig i Vättern, så isarna är tydligen väldigt förädiska pga det isolerande och varma snötäcket.

Vilket område ska Lelle R annektera härnäst?

G sa...

Svårt att kommentera när allt redan är sagt... Charmigt, jättecharmigt. Tänkte också direkt på Astrid Lindgren!

Kesu sa...

Christina: Du är ju ett googleproffs!!! Jag surfade hit och dit men hamnade bara i diket, d v s bara på små ynka Kottlasnuttar. Tack för info. Jag vet inte om det heter Trasthagen, men beskrivningen stämmer sannerligen, så det var säkert där vi var. Tack!

Eftersom jag inte är uppvuxen med att gå på isen, aktar jag mig nog. Har lika stor respekt för tunna isar som för fyrverkerier. Mig får du inte att tända på.

Lelle R hälsar att han gärna kommer och kollar in Noratrakten. Om det är okej för pälstjejerna skulle han kujnna tänka sig att lägga beslag på Bergslagen också. Men bara om det är okej.

Han skulle också kunna tänka sig hela Falbygden om en viss sötfröken ger sitt benägna tillstånd.

Kesu sa...

G: Välkommen till bloggkommentardilemmat! Betänk att jag bara snittar på tio kommentarer, medan bloggiganterna har 30 (trettio!!!) kommentarer. Det kräver kreativitet. Eller så håller man bara med. Det går bra det med :)

Har du varit i Kottla?

Christina sa...

Bergslagen är helt ok, han är så välkommen såååå, hälsar pälstjejerna och har gissningstävling sinsemellan hur mycket vatten han måste dricka för att pinka in Västmanland?

Lelle R sa...

Hur myket vaten tror ni jag måsste drikka? Jag jör allt för er (ock för Vestmannlannd).

Mian sa...

Fina bilder på fina hus.
Kängförvaringen var riktigt smart.
Lelle R är bedårande, som vanligt!

Om någon tror att flickhundar bara pinkar någon enstaka gång per promenad så rekommenderar jag en tur med Alice. Hon pinkar var 50:e meter på ett ungefär...utan att dricka innan...

Lisette sa...

Vilka underbara bilder på underbara kåkar!
Och så Lelle R som avslutning på inlägget! Mums!
Pinka revir, endast hanhundar? Pyttsan! Man är väl feminist (Alice' kommentar) och jag skulle vilja revidera Mians kommentar: snarare var tionde meter!

Moster Ma sa...

Vilka underbara hus!
Jag tänkte då att namnet Kottla hade att göra med byggstilen. Nån som bygger timmerhus vet troligen vad kottla är.
Jag har nämligen skrattat gott åt min syster och svåger som skulle bygga timmerhus i Sälen. Lite arbete skulle de göra själva och det fick bli efter handboken.
När det stod att de skulle "kottla mellan benen" blev de riktigt fundersamma och syrrans skrattanfall är ofta omtalat.

Anita sa...

Jag har en kusin som bor i Kottla. Jag vet bara att det är ett trevligt bostadsområde.

Men du har fått mycket information om Kottla, ser jag! :)

Mira sa...

Definitivt måste kottar vara med i sammanhanget.

Brukar ni spela Rappakalja? Det gör vi. Hejdlöst och allvarligt men med ett synnerligen uppsluppet resultat.

Att kottla är att tända brasan med insamlade tallkottar.

Att kottla är att förse små, knubbiga kottar med tändsticksben.

Att kottla är att är att ingå i en grupp för inbördes beundran.

Så.

Mira sa...

Alltså är det det vi håller på med, vi bloggvänner! Vi kottlar!

I alla fall om man ska gå efter mitt sista förslag. :)))

Kesu sa...

Mian: Visst är kängförvaringen SMART! Jag bir lycklig av sådan vardagsfinurlighet.

Jag trodde faktiskt inte att tikar stannade så ofta. Vad kan det bero på? Det kan väl rimligen inte hänga ihop med revirtänk, eller?

Lisette: Var tionde meter, såpass? Det är bra att raringen är feminist, men har det verkligen att göra med revir? Skulle vara intressant att höra om du vet något om den saken.

Antar att lyktstolpar och träd står ofredade och att Alice sätter sig lite här och där, men det kanske också är fördomar.

Moster Ma: Hehe! Kottla mellan benen!!! Heter det så?

Det påminner mig om en kompis till mig som är finlandssvensk. Hon sa på ett möte på jobbet att hon inte tyckte man skulle fatta ett beslut innan man hade mer kött mellan benen ... (säg det med finlandssvensk brytning - kött blir "sött" - så blir det ännu roligare!)

Smulan: Är det sant? Var? Har du sett de här husen? Kottla kanske är stort, jag vet inte. Du får gärna plåga kusin på lite mer information om hon/han har.

Av de bästa av bloggläsare får man mycket information! :D

Mira: SÅ är det såklart! Smarta du! Vi kottlar! Vassego Språkrådet, ett nyord att ta upp på listan för 2010. Kom ihåg var ni läste det först!!!

Mian sa...

Kesu: Frekvent kissande av tikar tror jag har med rangordning att göra? Alice är en tuffing (det vet inte Lelle R ännu ... schh...) och (ganska) högt upp på skalan i umgänge med andra hundar.
Christina har kanske koll på detta? annars får vi kolla med The Dog Whisperer ;)

Christina sa...

Mian: Jag har också alltid trott att sådana tikar är ranghöga, men sedan jag lärde känna Gaia ställer jag mig tvivlande.
Gaia missar inte ett tillfälle att kissa över andras kissfläckar, även Poppans. Att beskriva Gaia som ranghög är verkligen främmande ;) Hon är jätteförsiktig när hon träffar andra hundar och även om Poppan aldrig plattar till henne, skulle hon kunna göra det med råge.
Ibland när Poppan har legat nära mig länge och Gaia kommer fram, då kan det hända att Poppan "hummar" lite svagt vilket betyder "min matte" och då drar Gaia direkt. Hon skulle aldrig drömma om att utmana Poppan.
Men - Gaia kissar på Poppans kissfläckar.
Hur ska man förklara det?

Anita sa...

Tyvärr har jag inte varit hem till eller har kontakt med min kusin i Kottla, men hennes syster (som också bor på Lidingö)kommer upp hit varje sommar. Jag ska pumpa henne lite om Kottla! Jag har förstått att det är ett attraktivit område att bo i.

Kesu sa...

Mian: Så kan det såklart vara. Har inte tänkt på det. Lelle R säger att han gillar tuffa brudar. Alice får gärna vara feminist, han har inga problem med utsagan "män är djur".

Christina: Intressant! Även om det inte tycks stämma riktigt i Gaias fall - undantaget som bekräftar regeln? - så verkar det finnas koder även i tikars kissande.

Går Poppan tillbaka nångång och kissar efter Gaia även om hon (Poppan) varit där först?

Hjälp, det här verkar bli en ny kiss och bajs-sida, men jag tycker det ÄR intressant.

Smulan: Pumpa henne gärna på mer info. Jag hyser lite klockarkärlek till Kottla, kanske för att jag upptäckte området så tidigt under mina första Stockholmsår.

Unknown sa...

Området heter Trasthagen o är gamla fritididshus från så tidigt som 1700 tal.Numeea bor alla här permanent. Många gårdar är släktgårdar o fortfarande så bor det 3generationer i en av gårdarna. Husen är Schweizerstil el snickarglädje,hårt styrt av detaljplanen o området ligger o är en del av Långängens naturreservat.Sjösystemet hetter Kottla o Stockby sjön.Stockby är den mindre, de sitter ihop.

Vi bor här i byn o jag som har "forskat" en hel del om området inför vår renovering kan berätta massor...

Kul att du gillar det.

Mvh/Byfolk

Unknown sa...

Området heter Trasthagen o är gamla fritididshus från så tidigt som 1700 tal.Numeea bor alla här permanent. Många gårdar är släktgårdar o fortfarande så bor det 3generationer i en av gårdarna. Husen är Schweizerstil el snickarglädje,hårt styrt av detaljplanen o området ligger o är en del av Långängens naturreservat.Sjösystemet hetter Kottla o Stockby sjön.Stockby är den mindre, de sitter ihop.

Vi bor här i byn o jag som har "forskat" en hel del om området inför vår renovering kan berätta massor...

Kul att du gillar det.

Mvh/Byfolk

Unknown sa...

Området heter Trasthagen o är gamla fritididshus från så tidigt som 1700 tal.Numeea bor alla här permanent. Många gårdar är släktgårdar o fortfarande så bor det 3generationer i en av gårdarna. Husen är Schweizerstil el snickarglädje,hårt styrt av detaljplanen o området ligger o är en del av Långängens naturreservat.Sjösystemet hetter Kottla o Stockby sjön.Stockby är den mindre, de sitter ihop.

Vi bor här i byn o jag som har "forskat" en hel del om området inför vår renovering kan berätta massor...

Kul att du gillar det.

Mvh/Byfolk